با تصویب قانون جدید کمیسیون اتحادیه اروپا

شبکه‌های اجتماعی در اروپا پاسخگوتر می‌شوند


میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا و افزایش اخبار جعلی مرتبط با آن و همچنین روند روبه رشد استفاده کاربران بویژه کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی، اتحادیه اروپا را نگران کرده تا جایی که تصمیم گرفته با اعمال فشار مضاعف بر این رسانه‌های اجتماعی، آنها را در زمینه مطالب منتشر شده بر بستر پلتفرم‌هایشان مسئولیت‌پذیرتر کند. قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا تا پایان سال 2020 قوانین جدیدی را تحت عنوان «قانون سرویس‌های دیجیتال» پیشنهاد بدهد که این قانون، مسئولیت و تعهد رسانه‌های اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفر‌م‌شان منتشر می‌شود افزایش خواهد داد.
یک توافق، یک قانون
به دنبال نگرانی از انتشار اخبار فیک در شبکه‌های اجتماعی، اتحادیه اروپا فیس بوک، گوگل و توئیتر را  مجبور کرده  است تا برای مقابله با اخبار جعلی تلاش بیشتری انجام بدهند و برنامه‌هایی منسجم‌تر داشته باشند در غیراین صورت مسئولیت عواقب انتشار هرگونه خبر جعلی، با این غول‌های دنیای فناوری خواهد بود؛موضوعی که این کمپانی‌ها را این روزها بشدت به تکاپو واداشته است و شاهد انتشار گزارش‌های شفافیت عملکرد از آنها هستیم تا نشان دهند در بحبوحه کرونا بیکار نبوده‌اند و به حذف مطالب نادرست از شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه‌شان پرداخته‌اند.
در واقع پاندمی کرونا شتاب بیشتری به خواسته‌های اتحادیه اروپا از شبکه‌های اجتماعی بخشیده است تا در مقابل کسانی که دست به انتشار اخبار جعلی بر بستر این شبکه‌های اجتماعی می‌زنند، قوانین کپی رایت را رعایت نمی‌کنند یا به انتشار مطالب غیراخلاقی، افراطی و تروریستی، کلاهبرداری و... می‌پردازند، فعال‌تر باشند.
دوسال قبل یعنی در سال 2018 اتحادیه اروپا به توافقی با کمپانی‌های فناوری رسید تا شبکه‌های اجتماعی بر حسب قوانین خودتنظیمی خود، محتواهای فیک یا نامناسب و غیرقانونی را از پلتفرم هایشان حذف کنند و فیس بوک، گوگل، توئیتر و تعدادی از شرکت‌های تبلیغاتی از امضاکنندگان این توافقنامه هستند. دوسال بعد از امضای این توافقنامه حالا کمیسیون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که مکانیسم قانون خودتنظیمی، به تنهایی برای ضمانت شفافیت و پاسخگو بودن پلتفرم‌های فناوری و تبلیغاتی که این توافقنامه را امضا کرده‌اند کافی نیست و باید فشار بیشتری به آنها اعمال کرد.گفتنی است اخبار فیک، ادعاهای غلط در حوزه سلامت و تئوری‌های توطئه مربوط به کووید 19 و...همگی در دسته مواردی قرار می‌گیرند که شبکه‌های اجتماعی باید با آن مقابله کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 19 شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو سال پس از توافق با یک قانون عملی خودتنظیمی برای مقابله با اطلاعات نادرست و جعلی، به نظر می‌رسد فیس بوک، آلفابت گوگل، توئیتر و سایر رقبای فناوری باید تلاش بیشتر و مؤثرتری انجام دهند تا شاهد کمتر شدن میزان اخبار جعلی روی این پلتفرم‌ها و حتی به صفر رساندن آن باشیم.
از کمپانی‌های فناوری دیگری که به امضای این توافقنامه پرداخته‌اند می‌توان به موزیلا اشاره کرد که اعلام کرد در صنعت تبلیغات از قوانین خودتنظیمی خود استفاده می‌کند تا مورد نادرستی در این مرورگر وب تبلیغ نشود و به‌دنبال آن کمپانی‌هایی همچون مایکروسافت و تیک تاک نیز به امضای این توافقنامه پرداختند تا مانع انتشار اخبار جعلی و نادرست بر بستر پلتفرم هایشان شوند. اما با توجه به شیوع کرونا و افزایش میزان اخبار جعلی درباره روش‌های درمانی، نحوه استفاده از ماسک، واکسن کرونا و...، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از عملکرد این غول‌های دنیای فناوری رضایت ندارد و می‌خواهد حجت را بر آنها تمام کند. همچنین گفتنی است که تیک تاک هفته گذشته به یکی دیگر از قوانین اتحادیه اروپا برای مقابله با انتشار اخبار سرشار از نفرت پیوست و یادآور شد قصد دارد هرگونه نفرت را از تیک تاک پاک کند.
ناامیدی کمیسیون اتحادیه اروپا
رویترز نیز در گزارشی یادآور شده، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است ارزیابی فعالیت کمپانی‌های فناوری در قالب قانون خودتنظیمی، ما را ناامید کرد و ازسوی دیگر شاهد تعدادی نقص در نحوه اجرای این قانون هستیم. ازجمله نقص‌هایی که به آن اشاره شده، شفاف نبودن محل منابع مالی تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم هاست. در این گزارش آمده است در سال 2019 جناح‌های سیاسی در آلمان حدود 3 میلیون یورو روی فیس بوک هزینه کرده‌اند و این هزینه در بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر بوده اما هرگز کسی پاسخگو نبوده که چه کسی این هزینه‌ها را انجام داده است. برخی دولت‌های اروپایی معتقدند این موضوع و مواردی مشابه، می‌تواند به دموکراسی در این اتحادیه ضربه وارد کند پس باید شبکه‌های اجتماعی مسئولیت‌‌پذیرتر باشند.
 در این میان «ورا ژوروا»، معاون کمیسیون اروپا هم خواستار اقدامات بیشتری برای مقابله با خطرات جدید شد و افزود: از آنجا که ما شاهد تهدیدات و بازیگرانی جدید در عرصه انتشار اخبار فیک هستیم، وقت آن رسیده است که مقیاس اندازه‌گیری توانمندی و موفقیت‌های کمپانی‌هایی همچون گوگل را به روز و جدیدتر کنیم. این پلتفرم‌ها برای فعالیت در سراسر اروپا باید شفاف‌تر و پاسخگوتر باشند. ژوروا در حال حاضر همچنین روی یک برنامه«اقدام برای دموکراسی اروپا» کار می‌کند تا دموکراسی را در برابر تهدیدات دیجیتالی مقاوم‌تر کند. این کمیسیون همچنین قرار است تا پایان سال قوانین جدیدی را تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال پیشنهاد بدهد که مسئولیت و تعهد رسانه‌های اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفرم‌شان منتشر می‌شود، افزایش می‌دهد.
وی یادآور شد هرچند فیس بوک، توئیتر، مایکروسافت، یوتیوب و اسنپ چت گام‌های مثبتی برداشته‌اند اما این اقدامات کمتر از حد انتظار است. وی همچنین از تیک تاک برای پیوستن به این قانون استقبال کرد و افزود: تیک تاک کاربران جوانی دارد که بشدت در مقابل سوء‌استفاده آنلاین و اخبار جعلی و سخنان آمیخته با نفرت، آسیب پذیر هستند و امیدواریم تیک تاک از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از جوانان استفاده کند.
گزارش شفافیت شبکه‌های اجتماعی
با فشار بیشتر اتحادیه اروپا به شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها نیز ساکت ننشستند و به انتشار گزارش‌های شفافیت عملکرد خود پرداختند. به‌عنوان مثال یوتیوب در گزارش شفافیت خود درباره حذف اخبار جعلی یا مطالب نامناسب حاوی خشونت، مسائل جنسی و... آورده است که تنها در فاصله ماه‌های جولای تا اول سپتامبر 8.8 میلیون محتوای نامناسب را از پلتفرم خود حذف کرده که البته 93 درصد حذف مطالب به‌صورت اتوماتیک و توسط ماشین‌های یادگیری و فناوری هوش مصنوعی انجام شده است. موضوع جالب‌تر این است که دوسوم این کلیپ‌های ویدئویی حتی یک بار هم دیده نشدند و به محض انتشار، توسط الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی شناسایی شده و از پلتفرم حذف شده‌اند. یوتیوب همچنین در این مدت موفق به حذف 3.3میلیون کانال یوتیوب و 517 میلیون کامنت نامناسب شده است. یوتیوب همچنین در سطح جهان هزار نفر را برای نظارت بر محتوای منتشر شده بر بستر این پلتفرم و حذف موارد نامناسب یا جعلی استخدام کرده ولی همچنان بار اصلی بر دوش هوش مصنوعی و ماشین یادگیری است.
 فیس بوک که اینستاگرام را نیز در مالکیت خود دارد در یک گزارش شفافیت آورده است بیش از 35 هزار نفر در سراسر جهان برای تأمین امنیت فیس بوک و اینستاگرام و حذف اخبار جعلی و محتوای مغایر با قوانین این پلتفرم‌ها فعالیت دارند. فیس بوک همچنین در گزارش شفافیت خود آورده است که در سه ماهه نخست امسال 39.5 میلیون مطلب از فیس بوک و اینستاگرام حذف شده که بخش عمده آن اخبار جعلی مرتبط با کرونا بوده است. سخنگوی فیس بوک با اشاره به کمتر شدن تعداد اخبار جعلی و مطالب نادرست در سه ماهه دوم 2020 نسبت به سه ماهه نخست یادآور شد که در این مدت35.7 میلیون مطلب از بستر فیس بوک حذف شده است. همچنین در این گزارش شفافیت آمده است در فاصله ماه‌های جولای تا اول سپتامبر، فیس بوک به تعداد زیادی از مطالب نامناسب، قبل از پرچمدار شدن شان توسط مردم دسترسی پیدا کرده و آنها را حذف کرده است. به هر حال با این که اتحادیه اروپا معتقد است شبکه‌های اجتماعی به میزان کافی تلاش نداشته‌اند اما پلتفرم‌ها این موضوع را قبول ندارند و گواه آن را نیز گزارش‌های شفافیت خود می‌دانند.حال باید منتظر ماند و دید شبکه‌های اجتماعی تا چه حد می‌توانند کمیسیون اتحادیه اروپا را راضی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/17/554590/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها