پایان پروژه آبرسانی به 26 هزار روستایی خوزستانی

پرونده آب غیزانیه پس از 40 سال تکمیل شد


زهره افشار
خبرنگار
جریان آب سالم و پایدار بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان در طول 40 ساله گذشته به 85 روستای منطقه غیزانه خوزستان رسید.
26 هزار روستایی ساکن این منطقه بیش از 4 دهه بود که با مشکلات تنش آبی و نبود آب بهداشتی مواجه بودند. «صادق حقیقی‌پور» مدیرکل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به «ایران» گفت: خوشبختانه با بهره‌برداری آزمایشی از فاز سوم آبرسانی به غیزانیه، همه روستاهای این منطقه از آب شرب سالم بهداشتی و پایدار بهره‌مند شدند که بهره‌برداری رسمی از این فاز نیز تا آخر شهریورماه خواهد بود ولی در حال حاضر 26 هزار روستایی منطقه آب سالم و پایدار دارند.
وی افزود: پس از اعتراضات روستاییان منطقه که همزمان با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری بود بلافاصله فاز اول این طرح که شامل توسعه تأسیسات تصفیه‌خانه «شیبان» و 24 کیلومتر خط لوله انتقال آب تا ایستگاه تقویت فشار «صفیره» و توسعه و بهسازی آن می‌شد، آغاز به کار کرد. به گفته این مقام مسئول فاز اول این طرح در 24 خرداد ماه وارد مدار شد و آب سالم و پایدار را به 27روستای منطقه رساند.
وی افزود: در همان روز افتتاح فاز اول ، ما کلید فاز دوم را زدیم که شامل 28 کیلومتر خط لوله انتقال آب بود که ظرف دوماه کاری به انجام رسید و با بهره‌برداری از این فاز و فاز اول در مجموع 20 هزار نفر از 26 هزار نفر جمعیت روستایی منطقه از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند. کارهای اجرایی فاز سوم نیز که شامل 30 کیلومتر لوله‌گذاری پلی اتیلن و انتقال آب به ایستگاه پمپاژ «نزهه» می‌شد هم از 10 مرداد ماه جاری شروع شده بود که بهره‌برداری آزمایشی آن آغاز شده است. مدیر کل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: تأمین آب شرب بهداشتی و پایدار روستاییان غیزانیه در مجموع 160 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که 20 میلیارد تومان آن کمک بنیاد مستضعفان بوده است. وی تأکید کرد: با آبرسانی به روستاهای غیزانیه در مجموع 80 درصد روستاهای خوزستان از آب لوله کشی سالم بهره‌مند هستند. استان خوزستان 4 هزار روستا دارد که حقیقی‌پور می‌گوید هنوز 702 روستا یا روزانه سه ساعت آب لوله‌کشی دارند یا با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود. البته بیشتر این روستاها زیر 20 خانوار جمعیت دارند. حقیقی‌پور گفت: در مجموع یک میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت خوزستان در روستا زندگی می‌کنند که ساکنان 702 روستا که حدود 180 هزار نفر می‌شوند با تنش آبی مواجه هستند. وی اما خبر خوبی هم برای اهالی این 702 روستا داشت و اعلام کرد: در قالب تفاهمنامه‌ای که هفته گذشته به امضای استانداری خوزستان و شرکت آب و فاضلاب رسیده تا پایان دولت تدبیر و امید یعنی سال 1400مشکل آب بخش اعظم این روستا‌ها حل خواهد شد. برای تأمین آب این روستا‌ها هم از اعتبارات ملی و هم استانی استفاده خواهد شد.
غیزانیه یکی از بخش‌های محروم اهواز است که با وجود نفت‌خیز بودن در دهه‌های اخیر کمتر به توسعه روستاهای آن توجه شده است اما دولت در سال‌های اخیر با نگاه ویژه به این منطقه و اجرای طرح انتقال آب، با حل این مشکل، امید را به خانه‌های مردم این بخش بازگردانده است.
به گفته مسئولان، در غیزانیه حدود ۲۰۰هزار رأس دام وجود دارد و همین موضوع تأمین آب برای این تعداد دام را با مشکل مواجه کرده بود به همین منظور مسئولان استان با طرح یک نقشه رفع این مشکل را هدف‌گذاری کردند.
طرح آبرسانی به غیزانیه، پروژه‌ای است که از سال‌ها پیش تعریف شده ‌بود اما هربار به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار و عدم انجام به تعهدات از سوی پیمانکار وقت، متوقف و یا به تعطیلی کشیده‌ می‌شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/1/554549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها