نقد منصفانه در فضای دانشگاه‌ها


محمود نیلی احمدآبادی
رئیس دانشگاه تهران
بــــرای دانشـــگاهیان بســـــیار مهم است که هر ساله مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رئیـــس جمهــــوری برگزار شود چرا که دانشگاه موتور محرکه توســـعه و پیشرفت در جامعـــه اســــــت و خوشبختانه هرساله رئیس‌جمهوری در دانشگاه‌های مختلف حاضر می‌شد و دغدغه‌های دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌ها را می‌شنید و در همان جمع هم به وزیر علوم دستور پیگیری می‌داد. فکر می‌کنم مراسم آغازین سال تحصیلی فرصت بسیار خوبی است تا دانشگاهیان نگاهی به وضعیت دانشگاه‌ها و چالش‌ها و مشکلات کشور داشته باشند. امسال نیز به خاطر شیوع بیماری کرونا آیین بازگشایی دانشگاه‌ها برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای این مراسم دانشگاهیان همانند سال‌های گذشته از مطالبات و مشکلاتشان گفتند. یکی از موضوعات مهم این مراسم که جزو دغدغه‌های دانشجویان بود عدم دسترسی به اینترنت رایگان بود که این مسأله با توجه به حجم برنامه‌های آموزشی بارمالی سنگینی را به دانشجویان تحمیل می‌کند اما خوشبختانه این مسأله مورد توجه رئیس جمهوری قرار گرفت ومقرر شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد.  البته رئیس جمهوری تمام مسائل و مشکلات مربوط به دانشگاهیان را شنید و از رؤسای دانشگاه‌ها برای توسعه و آبادانی کشور کمک خواست. همان‌طور که همگان می‌دانند تمام دولت‌ها به دانشگاه‌ها و دانشجویانشان توجه ویژه‌ای داشته و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که دانشگاه به لحاظ علمی پشتوانه دولت‌هاست.
همچنین در این مراسم رئیس جمهوری یک درخواست از جامعه دانشگاهیان داشت تا موفقیت دیپلماتیک کشور را دانشگاه‌ها برای اقشار مختلف مردم توضیح دهند. هم‌اکنون دانشکده‌های تخصصی ما در این باره ورود کرده‌اند آنها مسائل حوزه بین‌الملل را نقد و تحلیل می‌کنند و پیشنهاداتی هم در این حوزه دارند.
به طور مثال در همان روزهایی که قرار داد ایران و چین مطرح شد ما از دکتر ظریف وزیر امور خارجه دعوت کردیم و به دانشگاه تهران آمد و موضوع را تحلیل و بررسی کردیم. ناگفته نماند خوشه‌های مشورتی دانشکده‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فعال است و ما سعی کردیم در تحلیل‌هایی که ارائه می‌دهیم به دولت کمک کرده باشیم.
یکی دیگر از مسائلی که در این مراسم رئیس جمهوری به آن اشاره کرد فعال بودن تشکل‌های دانشجویی است و آقای روحانی تأکید کردند که هیچ فضایی نقادتر از محیط دانشجویی نیست و باید این نقادی با در نظر گرفتن انصاف و شرایط جامعه توام باشد. البته در این باره دانشگاهیان هم به رئیس‌جمهوری دغدغه‌های خود را مطرح کردند. خوشبختانه ما شرایط را برای نقادی دانشجویان در دانشگاه‌ها باز گذاشته‌ایم اما متأسفانه با توجه به شرایط این روزهای کشور و بحران بیماری کرونا دیگر شاهد آن تجمع‌ها و جلسات و مناظرات دانشجویان در دانشگاه نیستیم اما دانشجویان در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند و کار خودشان را انجام می‌دهند. حتی تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی و پژوهشی در دوره‌های مختلف با توجه به اتفاقات روز بیانیه‌های خود را نیز برای افکار عمومی منتشر می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/1/554545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها