کودکان کاری که با «خورشید» ستاره شدند




گروه فرهنگی/ هفتاد وهفتمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شامگاه روز شنبه 22 شهریور ماه به ایستگاه پایانی رسید که در پرونده این دوره از جشنواره 6 جایزه در قسمت اصلی و جنبی به‌نام سینمای ایران ثبت شد. علاوه بر این جوایز آنچه از سینمای ایران در ونیز 2020 به یادگار ماند انتقاد از تحریم‌ها و نیز تمجید از نگاه انسانی سینمای ایران به کودکان کار بود. مجید مجیدی، شهرام مکری و احمد بهرامی در فرصت‌های مختلف از مظلومیت مردم ایران تحت فشار تحریم‌های امریکا گفتند. روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد کودکان کاری که با فیلم «خورشید» ستاره سینما شدند از جادوی سینما برای بازگرداندن رؤیاهایشان گفتند و آرزو کردند: «هیچ کودک کاری در جهان نباشد.» فیلم «خورشید» مجید مجیدی مهم‌ترین نماینده ایران در این رویداد سینمایی به موضوع کودکان کار پرداخته و نقش‌های اصلی را به این دو کودک کار سپرد که درخشان ظاهر شدند.
گلایه از تحریم‌ها در مراسم اختتامیه
اولین خبر نوید بخش برای سینمای ایران که از سالن برگزاری مراسم اختتامیه مخابره شد مربوط به فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی بود که جایزه بهترین فیلم بخش «افق‌ها» را از آن خود کرد. این فیلم پیش از این در بخش جنبی جشنواره جایزه اتحاد ملی ایتالیا که به فیلم‌هایی با موضوع کار و محیط زیست، اختصاص دارد و جایزه فیپرشی که فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما آن را اهدا می‌کند، دریافت کرده بود. احمد بهرامی که در این مراسم حضور نداشت در پیام ویدئویی با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرد: «این جایزه را با افتخار تقدیم می‌کنم به مردم سرزمینم ایران که به خاطر تحریم‌های سیاسی ناعادلانه روزگار سختی را سپری می‌کنند.»
پیش از این مجیدی و شهرام مکری نیز در نشست خبری و کارگاه آموزشی‌شان از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده بودند. احمد بهرامی همچنین در گفت‌وگویی با مهر، درباره پرداختن به این موضوع در مراسم اختتامیه جشنواره ونیز توضیح داد: «این تحریم‌ها علیه ایران واقعاً ناعادلانه است و فقط فشار مضاعف روی مردم می‌آورد و هیچ سودی برای کشورها و دیگرمردمان ندارد بجز ترامپ که از این تحریم‌ها استفاده می‌کند. تحریم یک مسأله سیاسی است و به مردم و بیماران کشور ما ربطی ندارد اما مردم ما از تحریم و نبود داروها رنج می‌برند. بنابراین من ترجیح دادم درباره این مسأله صحبت کنم تا بدانند که ملت ایران از تحریم در مشقت هستند. چرا باید چنین تصمیمی بگیرند؟ مگر راه حل دیپلماتیک وجود ندارد؟ مگر برجام برای این مسأله نوشته نشد؟ آنها می‌توانستند پایبند باشند. من اصلاً آدم سیاسی نیستم و هیچ وقت هم پست سیاسی نمی‌گذارم، ولی به نظرم حق با ملت ایران است و تحریم‌ها درست و عادلانه نیست.»
جادوی سینما و آرزوی کودکان کار
شب درخشش سینمای ایران در ونیز با «خورشید» مجید مجیدی تکمیل شد. روح‌الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر جوان را از آن خود کرد. جایزه مارچلو ماسترویانی از سال 1998 به یاد بازیگر فقید ایتالیایی مارچلو ماسترویانی که در سال 96 فوت کرد به بازیگر مرد یا زن جوانی اهدا می‌شود که در اوایل کارنامه کاری خود و در حال صعود به‌عنوان بازیگر است. جایزه این بخش توسط کیت بلانشت رئیس هیأت داوران اهدا شد. روح‌الله زمانی به‌دلیل مثبت شدن تست کرونا از سفر به ونیز جا مانده بود و به نیابت از او همبازیش شمیلا شیرزاد این جایزه را دریافت کرد. شیرزاد که به همراه مجید مجیدی روی سن حاضر شده بود، گفت: «من و امثال روح‌الله تمام زندگی‌مان را در خیابان دستفروشی کرده‌ایم. من تا یک سال پیش در مترو و خیابان دستفروشی می‌کردم. از آقای مجیدی و سینما تشکر می‌کنم که رؤیاهایمان را به ما بازگرداند.»مجید مجیدی هم در صحبت‌های کوتاهی از مدیران جشنواره ونیز تشکر کرد که در چنین شرایط سخت کرونایی جشنواره را برگزار کردند و جان دوباره به سینما دادند.
روح‌الله زمانی در پیامی ویدئویی از تغییر مسیر زندگی‌اش توسط مجید مجیدی گفت و آرزو کرد که روزی در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد: «من بچه‌ای هستم که از دل کودکان کار بیرون آمده‌ام و امیدوارم روزی برسد که هیچ کودک کاری در جهان نباشد و تمام امکانات پیش روی‌شان باشد.»
جهان دزدیده شده کودکی
اما این تنها جایزه فیلم «خورشید» در این دوره از جشنواره فیلم ونیز نبود. این فیلم ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه اصلی، جایزه فانوس جادویی بخش جنبی را نیز نصیب خود کرد. در بخشی از بیانیه نهاد اجتماعی فرهنگی سینه سرکولی اهدا کننده این جایزه آمده است: «خورشید» وفادارانه جهان دزدیده شده کودکی را روایت می‌کند. این فیلم تضاد میان دنیای کودکی و بزرگسالان را بخوبی نشان می‌دهد. این تضاد به روشنی توسط این کودکان و راهی که قرار است بروند تا تبدیل به چهره‌های بالغی شوند نشان داده می‌شود. از این مهم‌تر پرداختن به بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی کودکان کار و نبود آموزش و نگرش سرکوب کننده رفتارهایی که باعث می‌شود، این کودکان به نوعی از کودکی خود محروم شوند جالب توجه است.»
در این دوره از جشنواره علاوه بر «دشت خاموش»، «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری به‌عنوان دیگر نماینده سینمای ایران در بخش‌ افق‌های جشنواره فیلم ونیز حضور داشت که این فیلم نیز به ‌نویسندگی نسیم احمدپور و شهرام مکری، جایزه بهترین فیلمنامه اصلی را از انجمن منتقدان مستقل دریافت کرد.
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با تمهیدات خاص تحت تأثیر شیوع کرونا، از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) برگزار شد.

برندگان جوایز «ونیز2020»

   قسمت اصلی (مسابقه)
‌ شیر طلایی برترین فیلم: «Nomad Land» ساخته چلو ژائو
 جایزه بزرگ هیأت ژوری: «نظم جدید» به‌کارگردانی میکل فرانکو
 جایزه ویژه هیأت ژوری: «همرزم‌های عزیز» ساخته آندری کونچالوفسکی
 شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی: کیوشی کوروساوا برای فیلم «همسر یک جاسوس»
 کاپ وولپی بهترین بازیگر زن: ونه ساکربی برای فیلم «قطعات یک زن»
 ‌ کاپ وولپی برترین بازیگر مرد: پی‌یر فرانچسکو فاوینو برای فیلم «پدرما»
 ‌برترین فیلمنامه: The Disciple  به‌کارگردانی چایتانیا تامهانی
 جایزه مارچلو ماستوریانی بهترین بازیگر جوان و تازه کار: روح‌الله زمانی برای فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران  

   بخش «افق‌ها»
 ‌برترین فیلم: «دشت خاموش» کار احمد بهرامی از ایران
 بهترین کارگردانی: لاو دیاز به خاطره ساخت فیلم «Genus Pan»
 ‌جایزه ویژه هیأت ژوری: «گوش‌کن» به‌کارگردانی آنا روچا دوسوزا
 بهترین هنرپیشه زن: خنسا باتما برای فیلم «تماس زانگا»
 ‌بهترین بازیگر مرد: یحیی مهاینی برای فیلم «مردی که پوستش را فروخت»
 بهترین فیلمنامه: پی‌یترو کاسته لیتو برای فیلم «I Predotior»
 ‌برترین فیلم کوتاه: Enter Tug milagros به‌کارگردانی ماریانا سافون
 بهترین فیلم نخست: «گوش‌کن» ساخته آنا روچا دو سوزا
 جوایز «خدمات تمام‌عمر» تیلدا سویین تون بازیگر زن اسکاتلندی و «آن هویی» کارگردان و سناریست زن هنگ‌کنگی.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/19/554536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها