شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#بورس

در کنار همه خبرهای این روزها بورس و بازار بورس همچنان یکی از مهم‌ترین هاست. امروز صبح شاخص کل بازار بورس کمی افزایش پیدا کرد اما در نهایت این ‏شاخص با کاهش ۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد.
به نظر کاربران باتجربه‌تر در این زمینه بزودی قرار است اتفاقات خوبی در این بازار بیفتد اما مثل همیشه تحلیل‌ها را هم با هشتگ بورس در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم: «‏تاریک‌ترین لحظه شب، چند ثانیه مونده به طلوع خورشیده. هفته آینده، مطمئناً هفته بهتری خواهد بود»، «‏شاخص ‎بورس امروز بدون شستا، خودرو و خساپا 0.2 درصد مثبت شد، هم وزن اندکی منفی است. دوستانی که تخصص ندارند با ذکر مثال براتون توضیح میدم. فرض کنید دست و پای رونالدو، رونالدینیو و نیمار رو بستن و تو یک نیمه بنگلادش موفق شده یه شوت به سمت دروازه برزیل بزنه. خسته نباشی دلاور، خداقوت قهرمان»، «‌‎تئوریسین‌های ‎حباب بورس خودشون اومدن توو خرید... ملت هنوز دارن می‌فروشن»، «‏این‌روزها با ۲ نامه اقتصاددانان مواجه‌ایم یک نامه در زمان ثبات نرخ ارز و سقوط ‎بورس که ۲۵ نفری می‌گفتند دیدید گفتیم و یکی بعد از صعود نرخ ‎دلار که می‌گویند ما از اول می‌گفتیم رشد پایدار بورس اقتصاد را در برابر شوک ارزی مقاوم می‌کند. با خودتون چندچندید؟»، «یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفته علاوه بر همه مشکلاتی که باعث افت بورس ایران شده، یک فاکتور مهم مد نظر قرار نگرفته که اتفاقاً تأثیر آن از همه عوامل بیشتر است: حواشی انتخابات امریکا باعث شده معامله گران ایرانی وارد فاز احتیاط شوند، از این‌رو ارزش معاملات با افت چشمگیر ‏مواجه شده است... معنی این سخن درست، این است که معامله گران تشخیص داده‌اند اگر ترامپ انتخاب نشود و تنش‌های سیاسی ایران و تحریم‌ها کم شود، نان آنها در بورس آجر خواهد شد! حالا می‌فهمید که چرا برخی که اتفاقاً پول و امکانات زیادی دارند، اصرار دارند مملکت همیشه در تشنج و گرفتاری باشد؟»، «‏امیدوارم حمایت‌ها در بخش اختیار فروش و سهام خزانه قویتر دنبال  و سعی شود از پولی شدن این حمایت‌ها جلوگیری شود»، «‌‏معاون بازار شرکت ‎بورس تهران هم فرمودند: «دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملاتی اشتباه است و تبعات دارد»! هنوز از شکستن کاسه و کوزه ریزش بازار روی سر ‎حقیقی‌ها دست بر نداشتین؟ نگاهی به فروشنده‌های یک ماه اخیر بندازید تا بفهمید دسترسی چه اشخاصی به سامانه معاملات خطرناکتره!»، «‏توی یه کانال بورسی عضوم، هر روز که ‎بورس می‌ریزه مینویسه امروز دیگه آخرین کف سازی‌ها برای جهش بورس است.»، «‏یه هشتگی راه افتاده بین اهالی ‎بورس با عبارت ‎نه به فروش سهام. خیلی هم عالی فقط خواستم بگم تو روزای خونین، اصلاً بخواهید هم نمیتونید بفروشید»، «‏این مقدار پولی که برای جمع کردنِ سهمای شاخص ساز استفاده میکنن اگه صرف سهم‌های کوچیک شه هم صف همشون جمع میشه و هم ترس سهامدارا فروکش می‌کنه. متأسفانه منافع اقلیت به اکثریت ارجحیت داده میشه»، «‏دوستان فعال در بازار سرمایه، یه جوری با استرس در مورد بازار حرف میزنن انگار چی شده! هیچ اتفاقی نیفتاده دوستان، بازار داره به‌صورت ساید حرکت می‌کنه. ‏بازار اصلاح قیمتی رو انجام داده و نیازه که اصلاح زمانی هم انجام بده، پس یه مدت به‌صورت ساید حرکت میکنه. ‏رشد بازار آنقدر زیاد بوده که رشدی که قرار بوده انتهای سال بهش برسه رو در مرداد بهش رسیده، پس طبیعیه که بره تو اصلاح و چون این اتفاقات در زمان کوتاهی  افتاده باز هم طبیعیه که اصلاح زمانی صورت بگیره. ‏از نظر من حرکت شاید اتفاق خیلی مثبتیه، چون یه عده‌ای بازار سرمایه رو با قاچاق کوکایین اشتباه گرفتن. اینجا قرار نیست هر روز سود کلان کنی، قراره در طول زمان سود تو از متوسط سود بقیه بازارها و صنایع بیشتر باشه فقط همین».


پیامک‌های اشتباه

دیروز اتفاق عجیبی افتاد و کاربران زیادی نوشتند که برایشان پیامک کشف حجاب در خودرو فرستاده شده است. مسأله اینجا بود که بسیاری از آنها می‌نوشتند در تاریخی که در پیامک ذکر شده بیرون نرفته بودند یا در محدوده‌ای که در پیامک ذکر شده بوده حضور نداشتند. عجیب‌ترین مورد هم ارسال یکی از این پیامک‌ها برای یک روحانی بود. دیروز کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به این مسأله اشاره کردند: «‏آقا من نمی‌دانستم عمامه از سر برداشتن هم کشف حجاب حساب میشه. بگذریم از اینکه خدا می‌دونه من خیابان اندرزگو نبودم! آخه چرا؟»، «‏برای مامان ۵۵ ساله من هم امروز sms اومده که برج ۴ کشف حجاب کردی»، «‏برای داداشم مسیج کشف حجاب اومده اونم پل پارک‌وی ساعتی که این بچه سر کاره. بعد تاریخ رو زده برج۳! من اصلاً نمیفهمم یعنی چی؟ نمیتونیم ثابت کنیم ماشین اون روز اصلاً بیرون نرفته که بره پارک‌وی که بخواد کشف حجاب بشه توش؟»، «‏این وسط چرا این همه پیام کشف حجاب اومده برای ملت؟»، «‏اس‌ام‌اس کشف حجاب تو ماشین برای من اومده لوکیشن رو زده پونک. من ۱۰ ساله سمت پونک نرفتم اصلا»، «‏انقد برای همه، اس‌ام‌اس کشف حجاب توی ماشین اومده که منتظرم برای من که ماشین ندارم هم بیاد.»، «‏ما کشف حجاب ‌نکردیم! به خدا زن من چادری است.»، «‏جالبه الان برامون sms اومد که توی تاریخ ۴ شهریور ساعت ۱۱ شب توی خودرو شما کشف حجاب شده که میشه شب قبل از دربی جام حذفی و تا جایی که یادمه، اون شب ما اصلاً جایی نرفتیم و همه خونه بودیم. الان هم توی توئیتر سرچ کردم کشف حجاب، دیدم واسه خیلیا پیامکش اومده. عجیبه!»، «‏امروز دستشون خورده برای همه پیامک کشف حجاب فرستادن.»، «‏اس‌ام اس کشف حجاب برام اومده به همراه دستور توقیف ماشین با پلاکی که استفاده نمی‌کنم ازش.»، «‏خب من الان به‌خاطر کارِ نکرده باید بیام پلیس امنیت اخلاقی تعهد بدم چون میگن توی ماشینت کشف حجاب کردی و حدس بزنید چی شده! اون تاریخ من توی خونه زیر باد کولر بودم و ماشین توی پارکینگ»، «‏بنده هم بابت کشف حجاب احضار شدم. جالب اینکه اون ساعت من سر کار بودم و بعیده حتی ماشین برده باشم سرکار.»، «‌‎واسه منم پیامک اومده، ساعت ۷ صبح که داشتم میرفتم سرکار و مقنعه سرم بوده».‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/20/554526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها