به نام تاریخ



24 شهریور
در روز 179 از سال 99 زندگی و آثار هنرمندان و چهره‌های بزرگ فرهنگی ایران را مرور کنیم که همچنان ماندگارند.
تولدها
مریم سعادت: بازیگر و عروسک‌گردان ایرانی سال 1337 در چنین روزی به دنیا آمد. او رشته تئاتر عروسکی را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و کارش را به‌صورت جدی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. سریال «آرایشگاه زیبا» اولین حضور تلویزیونی او بود و پس‌از آن با سریال «قصه‌های تابه تا» به شهرت رسید. او در این سال‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های زیادی حضور داشته و بازی کرده و البته کارگردانی نمایش برای کودکان و عروسک گردانی را هم ادامه داده است. سریال‌های «فروشگاه»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «تولدی دیگر»، «رستوران خانوادگی»، «بدون شرح»، «خوش رکاب»، «آب پریا» و «دردسرهای عظیم» و فیلم‌های «شهر زنان»، «یک بوس کوچولو»، «قاعده بازی»، «متولد 65»، «پدر آن دیگری» و «دشمن زن» از آثاری هستند که بازی سعادت را در آنها دیده‌اید. او در دهه 60 و 70 صداپیشه بسیاری از شخصیت‌های عروسکی محبوب آن روزها مانند «نوک طلا» در «خونه مادربزرگه» بود.
کیومرث مرادی: نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر سال 1351 به دنیا آمد. کیومرث مرادی در رشته‌های ادبیات نمایشی و کارگردانی تئاتر تحصیل و از دهه 70 به‌صورت جدی کارگردانی نمایش را آغاز کرد. نمایش‌های «صبح طلوع می‌کند»، «عزیز مایی»، «پیش از انتظار»، «هشتمین سفر سندباد»، «رازها و دروغ ها»، «افسون معبد سوخته»، «مرگ و شاعر» و «خواب در فنجان خالی» با کارگردانی او روی صحنه رفته‌اند. او جایزه بهترین کارگردانی برای اجرای «عزیز مایی» از جشنواره تئاتر دفاع مقدس، جایزه بهترین کارگردانی را برای نمایش‌های «هشتمین سفر سندباد» و «خواب در فنجان خالی» از جشنواره تئاتر فجر، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را برای «افسون معبد سوخته» از جشنواره تئاتر کاناک هند و جایزه بهترین نمایش خارجی را از جشنواره تئاتر ملی دهلی نو برای «مرگ و شاعر» به دست آورد.
    سالروز تولد اریک بنتلی کارگردان امریکایی، فریبا ارباب تفتی شاعر، کوروش جوان روح شاعر، شهاب حسنوند شاعر، پرویز حسینی شاعر و مترجم، جواد رحمانی شاعر، هاجر فرهادی شاعر، پیام یزدانجو نویسنده، وحید رزاقی بازیگر، کیت میلت مجسمه ساز و نویسنده امریکایی و سم نیل بازیگر انگلیسی هم امروز است.
درگذشت‌ها
عبدالحسین زرین کوب: نویسنده، منتقد و تاریخ نگار برجسته ایران سال 1378 در چنین روزی درگذشت. عبدالحسین زرین کوب متولد 1301 بود و پس از گرفتن دیپلم ادبی در تهران به شهرش بروجرد بازگشت و تدریس درس‌های تاریخ و جغرافیا، ادبیات فارسی، عربی و فلسفه را در مدارس آغاز کرد. در همین دوران نخستین کتابش به‌نام «فلسفه شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران» منتشر شد. مدتی بعد رشته ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران تا مقطع دکترا خواند و پس از آن تدریس در این دانشگاه و بعد هم دانشگاه‌های کالیفرنیا و پرینستون را آغاز کرد. مهم‌ترین آثار زرین کوب بررسی تاریخ اسلام است که در 4 کتاب «بامداد اسلام»، «کارنامه اسلام»، «دو قرن سکوت» و «تاریخ ایران بعد از اسلام» منتشر شده‌اند. او کتاب‌هایی هم درباره شعر و نثر فارسی دارد. آثاری مانند «بنیاد شعر فارسی»، «شرح قصیده ترساییه خاقانی»، «نقد ادبی»، «شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب»، «حدیث خوش سعدی» و «فن شعر ارسطو». یکی از دلایل شهرت زرین کوب آثار او در زمینه تصوف و مولوی شناسی است. آثاری مانند «پله پله تا ملاقات خدا»، «سر نی»، «از کوچه رندان»، «بحر در کوزه» و «از نی نامه».
علی محمد حیدریان: نقاش برجسته ایران و شاگرد کمال الملک سال 1369 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1275 بود و پس از تأسیس هنرستان نقاشی کمال الملک جزو نخستین شاگردانی بود که در این هنرستان ثبت‌نام و به‌عنوان شاگرد نقاش بزرگ ایران تحصیل کرد. پس از پایان تحصیلاتش در این هنرستان به فرانسه و بلژیک رفت تا آثار هنرمندان اروپایی را بررسی کند و پس از بازگشت به ایران هنرکده نقاشی را تأسیس کرد که مدتی بعد تبدیل به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. او سال‌ها به‌عنوان استاد این دانشکده تدریس می‌کرد و در سال 1346 به‌عنوان استاد ممتاز این دانشکده هم منصوب شد. بسیاری از منتقدان هنری معتقدند آثار حیدریان با ارزش‌تر از نقاشی‌های کمال الملک است. جالب است بدانید حیدریان در طول دوران فعالیت هنری اش در هیچ نمایشگاه خصوصی شرکت نکرد و تنها آثارش را در چند نمایشگاه جمعی به اصرار دوستانش به نمایش گذاشت.
    گریس کلی بازیگر امریکایی و پاتریک سوئیزی بازیگر امریکایی هم در همین روز درگذشتند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/20/554519/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها