درخواست برای انتفاضه جدید در فلسطین



گروه جهان/  فلسطینیان که پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، برای نخستین بار در هفت دهه اخیر خود را در میان اعراب تنهاتر از هر زمانی احساس می‎کنند، اختلافات بین احزاب را رها کرده‌اند تا شاید بتوانند در مقابل اشغالگری مقاومت کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، روز گذشته عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، از احزاب اصلی فلسطین، ضمن اطلاع‌رسانی درباره تلاش کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برای بررسی نوع تعامل‌های خود با اتحادیه عرب، خبر داد، فلسطینیان مطابق توافق هفته قبل رهبری ملی واحد برای مقاومت مردمی در فلسطین تشکیل دادند. او همچنین خطاب به فلسطینیان تأکید کرد: «همین امروز باید دودستگی و اختلافات پایان یافته و آشتی و شراکت ملی محقق شود.»
به گزارش «روسیا الیوم»، عزام الاحمد همچنین خبر داد، رهبری ملی واحد در بیانیه‌ای خواهان تعیین روز سه‌شنبه (فردا) با عنوان انتفاضه علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده و اعلام کرده است، در این روز باید پرچم فلسطین در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی به اهتزاز درآید. بنابراین بیانیه روز جمعه این هفته نیز بنا شده است در سراسر سرزمین‌های اشغالی پرچم‌های سیاه به نشانه عزا برافراشته شود و کلیساها مارش عزا نواخته و در مساجد خطبه‌های عزاداری ایراد شود. بحرین در حالی پس از امارات دست به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل زده است که ناظران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای معتقدند، ژئوپلیتیک جدیدی در حال شکل‌گیری در خاورمیانه است. «ویلیام وچسلر»، مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات رفیق حریری که از حامیان این باور است، می‌گوید: «شاهد برهه جدیدی در خاورمیانه هستیم و  ژئوپلیتیک منطقه در حال تغییر است. امریکا تصمیم به ترک خاورمیانه گرفته، کشورهای عرب مطرح در منطقه که تا پیش از این شامل مصر، سوریه و عراق بودند، دیگر نفوذ سابق را در منطقه ندارند و در این میان برخی کشورهای عربی که از افزایش قدرت ایران و ترکیه نگران به نظر می‌رسند، دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌زنند تا بقای خود را تضمین کنند. اما این ژئوپلیتیک جدید به جای اینکه صلح و ثبات بیشتری را به ارمغان آورد، خاورمیانه را تبدیل به جایی خطرناک‌تر و بی ثبات‌تر می‌سازد.»
اعتراض‌های مردمی در سرزمین‌های اشغالی
شنبه شب اراضی اشغالی فلسطین شاهد دو نوع اعتراض بود. یک اعتراض به فلسطینیان اختصاص داشت که بوی خیانت امارات و بحرین مشام آنها را پر کرده بود و دیگری اعتراض ساکنان یهودی «قدس» به ادامه نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو». به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره» در اعتراض نخست، ساکنان غزه با شرکت در تظاهراتی که از سوی حماس به تدارک دیده شده بود، عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل را همچون ویروسی خواندند که باید با انتشار آن مقابله کرد. در کرانه غربی نیز اعتراض‌های پراکنده ای از مخالفت ساکنان این مناطق با توافق امارات و بحرین حکایت می‌کرد.
در حالی که اعتراض‌های فلسطینان برای بنیامین نتانیاهو قابل انتظار بود، آنچه شیرینی توافق با امارات و بحرین را در کام نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلخ می‌کرد، تظاهرات هزاران نفری در قدس بود. یهودیان ساکن این شهر با تجمع مقابل اقامتگاه نخست وزیر، خواستار استعفای او از سمت خود به خاطر پرونده‌های فسادی که زیر بغل دارد، شدند. رسانه‌های اسرائیلی شمار این معترضان را تا 10 هزار نفر اعلام کردند. با این حال ترتیب دهندگان این اعتراض تأکید دارند که شمار آنان به 25 هزار نفر می‌رسید. شنبه شب، دوازدهمین شنبه‌ای بود که یهودیان در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی علیه نخست وزیری نتانیاهو و مدیریت او در بحران کرونا اعتراض می‌کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/4/554509/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها