رقابت برای جانشینی «آبه»




زهره صفاری
خبرنگار
 بامداد امروز به وقت ایران، سه کاندیدای حزب لیبرال دموکرات ژاپن، برای جانشینی «شینزو آبه» در کرسی ریاست این حزب با یکدیگر رقابت کردند. پیروز این انتخابات درون حزبی که با حضور جمعی از نمایندگان و اعضای برجسته حزب برگزار می‌شود، روز چهارشنبه برای کسب کرسی نخست وزیری ژاپن به پارلمان معرفی می‌شود و در صورت گرفتن رأی اعتماد جانشین « شینزو آبه» خواهد شد.
به گزارش «تایمز ژاپن»، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت «آبه»، «شینگرو ایشیبا» وزیر دفاع سابق این کشور و «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه سابق و رئیس شورای این حزب، روز شنبه آخرین مناظره خود را پیش از انتخابات درون حزبی برگزار کردند و پیش بینی‌ها از پیشتازی «سوگا» با داشتن حداقل 4 رأی 5 نماینده حزب لیبرال دموکرات حکایت دارد. به نوشته خبرگزاری «کیودو»، او که 8 سال در کنار «آبه» به عنوان سخنگوی دولت فعالیت داشته است در حال حاضر با دارا بودن 304 رأی موافق از 394 نماینده حزب متبوعش(77 درصد آرای حزب)، شانس بالایی برای جانشینی «شینزو آبه» در کرسی نخست وزیری نیز دارد.
ناکامی نامزدهای زن حزب «آبه»
با اینکه یکی از سیاست‌های «شینزو آبه» در چهار دوره نخست وزیری اش بهبود جایگاه زنان در سیستم اداری و حکومتی این کشور بود اما به رغم تلاش‌های او تنها سه زن در کابینه او حضور یافتند و 15 درصد کرسی‌های پارلمان نیز متعلق به زنان بود. به گزارش «نیویورک تایمز» همین تفکر مرد سالارانه در انتخاب نامزدهای ریاست حزب نیز لحاظ شد و با اینکه دو زن در ابتدا کاندیدا شدند به دلیل عدم کسب حمایت لازم همان ابتدا از دور رقابت خارج شدند. اما با این حال همچنان با وجود دیدگاه سنتی سه نامزد ژاپنی، امیدواری‌ها به «سوگا» برای ایجاد تساوی حقوق زن و مرد در این کشور بسیار پررنگ است. از طرفی جمعیت پا به سن گذاشته ژاپن و پایین آمدن آمارهای زاد و ولد در این کشور دغدغه این روزهای سیاستمداران شده و بسیاری درگیر شدن زنان در امور اداری و شماری نیز هزینه‌های بالای زاد و ولد را به عنوان دلایل اصلی آن به نقد کشیده‌اند.
تأکید کاندیدای پیشتاز به تحول اقتصادی در کرونا
«سوگا»، نامزد پیشتاز حزب لیبرال دموکرات با توجه به استعفای ناگهانی «آبه» به بهانه بیماری‌اش آن هم در فاصله یک سال تا انتخابات نخست وزیری شانس اول کسب این کرسی به شمار می‌رود. به نوشته «خبرگزاری کیودو» همین پیش بینی او را با شعار تحول اقتصادی به میدان رقابت کشانده است.
نامزد 71 ساله ژاپن که می‌خواهد در سیاست خارجی راه «آبه» را ادامه دهد، متعهد شده است در نخستین گام از سقوط اقتصادی در بحران کرونا جلوگیری خواهد کرد. اما تعهد او برای ادامه سیاست‌های اقتصادی «آبه» در سیاست‌های پولی مالی و اصلاح ساختار، یک بند دیگر نیز دارد که آن هم ایجاد میلیون‌ها شغل در کشورش است. این در حالی است که «کیشیدا» نامزد رقیبش راهکار خروج از بحران را قطع مالیات شرکت‌ها عنوان کرده و «ایشیبا» نیز بر برقراری محدودیت‌های سنگین برای کنترل کرونا تأکید داشته است.
ایده‌های متفاوت سیاست خارجی
با وجود شعارهای انتخاباتی و تأکید نامزدها بر برنامه‌های اقتصادی در بحران کرونا، تحلیلگران معتقدند یکی از مسائل مهم پیش رو برای کاندیدای منتخب، مدیریت روابط با واشنگتن، پکن، سئول و پیونگ یانگ و به طور کلی سیاست خارجی این کشور است که خروج نابهنگام نخست وزیر شرایط دشواری را برای جانشین او ایجاد کرده است.
به نوشته «ژاپن نیوز»، «سوگا» که دست راست «آبه» در طول سال‌های گذشته بوده است تأکید زیادی بر ادامه راه وی در اجرای «استراتژی روابط آزاد و باز ایندو پاسیفیک» دارد و یکی از مهم‌ترین اهدافش بازگرداندن شهروندان ژاپنی دربند کره شمالی در دهه 70 میلادی است. اما «ایشیبا» که پیش‌تر پست وزارت دفاع را تجربه کرده است بر ایجاد روابط دوجانبه کره شمالی و ژاپن تکیه دارد و طرح ایجاد ناتوی آسیایی را مطرح کرده است. دیدگاهی که در مناظره آخر کاندیداها از سوی «سوگا»، سخنگوی دولت «آبه» به شدت مورد نقد قرار گرفت. چراکه نامزد پیشتاز حزب لیبرال دموکرات ، ایجاد ارتش آسیایی شبیه ناتو را تقویت دیدگاه ضد چین خوانده که می‌تواند ناآرامی‌هایی را در منطقه ایجاد کند.
در این میان «کیشیدا» که مدتی عهده دار وزارت خارجه کابینه «آبه» بوده است، با نرمش بیشتری جلو آمده و اهمیت تزریق دیپلماسی با ابزار قدرت نرم را گوشزد کرده است که می‌تواند ژاپن را در بسیاری زمینه‌ها پیشتاز منطقه کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/4/554508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها