فعالان موبایل در گفت و گو با «ایران»:

فروش تلفن همراه با آموزش مجازی رونق گرفت



سوسن صادقی- با آغاز دوباره آموزش آنلاین به‌علت ادامه شیوع کرونا، یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای اتصال به پلتفرم‌های دانشگاه‌ها و شبکه شاد دانش‌آموزی، تلفن همراه است. با آغاز سال تحصیلی سری به بازار تلفن همراه زدیم و به سراغ فعالان این حوزه رفتیم تا ببینیم وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار با شروع سال تحصیلی زودهنگام چگونه است.

افزایش تقاضا
رضا دیهیمی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه و لوازم جانبی می‌گوید می گوید  با شروع سال تحصیلی جدید و ادامه آموزش آنلاین، حدود دو هفته است که تقاضای خرید تلفن همراه در بازار افزایش یافته است و حدود 90 درصد از متقاضیان هم دانشجویان و بخصوص دانش‌آموزان هستند که برای اتصال به شبکه شاد به گوشی نیاز دارند، به‌طوری‌ که در چند مدت اخیر بازار تلفن همراه به این میزان با تقاضای بالا روبه‌رو نشده بود.
دیهیمی به «ایران» گفت: با تدابیری که مسئولان وزارت صمت، بانک مرکزی و انجمن واردکنندگان اندیشیده بودند، دو ماه پیش کالا به بازار عرضه و کمبود کالا رفع شده و بازار آرام گرفت و حتی قیمت‌ها نیز تا 15 درصد کاهش یافت ولی آن زمان تقاضای زیادی برای خرید وجود نداشت ولی آرامشی که بر بازار حاکم شده بوده، دوام نیاورد، چرا که با افزایش نرخ ارز و توقف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان تلفن همراه روبه‌رو شده‌ایم و همین موضوع باعث شد تا بار دیگر در این مدت قیمت‌ها 5 تا 15 درصد افزایش یابد.
این فعال بازار تلفن همراه اعتقاد دارد با ادامه توقف تخصیص ارز به واردکنندگان تلفن همراه دوباره کالا در بازار کاهش یافته و با کمبود تلفن همراه روبه‌رو خواهیم شد از این‌رو دولت باید برای جلوگیری از کمبود کالا در بازار، تخصیص ارز به واردکنندگان تلفن همراه را در اولویت قرار دهد تا بازار بیش از این ملتهب نشود.
وی در ادامه گفت: آرامش در بازار تلفن همراه به تخصیص ارز ارتباط دارد اگر کالاهایی که در گمرک وجود دارد و به ثبت سفارش‌هایی که بیش از یک ماه از درخواست آنها می‌گذرد ارز تخصیص دهند، 330 شرکت وارد کننده تلفن همراه می‌توانند کالا وارد کشور کنند تا حبابی که به‌وجود آمده دوباره برطرف شود.
دیهیمی در پاسخ به این سؤال که برخی اعتقاد دارند گرانی به وجود آمده را واردکنندگان تلفن همراه موجب شده‌اند، گفت: واردکنندگان با کمترین سود کالا را می‌فروشند و دستگاه‌های نظارتی هم بر عملکرد آنها نظارت دارند و اگر گرانفروشی یا احتکاری بود اعلام می‌کردند اتفاقاً عامل گرانی بیش از حد (بعد از افزایش نرخ دلار) هم از سوی عده‌ای سودجو که همیشه در بازار وجود دارند، رقم می‌خورد و آنها هستند که تلفن همراه را گرانتر از قیمت اصلی در بازار به فروش می‌رسانند. این فعال افزود: البته تنها راه اینکه کالا به قیمت اصلی اش در بازار به دست مصرف کننده برسد و شفاف باشد، راه‌اندازی طرح «افق» است از این‌رو از مسئولان وزارت صمت و همتا می‌خواهیم تا نواقص طرح افق را برطرف کنند تا با راه‌اندازی آن مصرف کننده با قیمت قانونی کالای خود را خریداری کند و دست سودجوها از به‌دست آوردن سودهای کلان قطع شود.این فعال بازار تلفن همراه به مردم هم توصیه کرد قبل از خرید، حتماً قیمت‌های دستگاه‌هایی را که می‌خواهند از بازار خریداری کنند از سامانه 124 (سامانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان) استعلام بگیرند و سپس اقدام به خرید تلفن همراه کنند.
نقی سلامی مدیر فروش یکی از فروشگاه‌های آنلاین نیز معتقد است در دو هفته اخیر تقاضای خرید تلفن همراه در تمام برندها افزایش چشمگیری داشته و دلیل آن آغاز آموزش آنلاین دانش‌آموزان و دانشجویان است.
سلامی به «ایران» گفت: تلفن همراه در مدت کمتر از یک ماه دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو شده، از این‌رو خانواده‌ها به خاطر اینکه مجبور هستند دستگاهی را برای فرزندان خود تهیه کنند، کالاهای زیر 5 میلیون تومانی را خریداری می‌کنند و عطش زیادی برای خرید کالاهای این دسته از تلفن همراه وجود دارد از سوی دیگر توجه داشته باشید قیمت تلفن همراه به قیمت ارز وابسته است از این‌رو همان میزان که برای خرید دلار تقاضا به‌وجود آمده همین موضوع را در بخش تلفن همراه هم شاهدیم.
وی در ادامه گفت: دوم اینکه در یک ماه اخیر تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه متوقف شده است و این‌گونه القا می‌شود که عدم تخصیص ارز به بازار ادامه داشته باشد و تلفن همراه به بازار وارد نشود. بنابراین مصرف‌کننده برای خرید عجله دارد و فروشنده برای اینکه کالای خود را گرانتر بفروشد اصراری به فروش ندارد.افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم‌کارت و لوازم جانبی نیز اعتقاد دارد با آغاز سال تحصیلی و آموزش مجازی تقاضا در بازار تلفن همراه افزایش چشمگیری یافته است.
فروتن لاریجانی به «ایران» گفت: پیش از این یعنی یک ماه قبل نه تنها کالا در بازار بود، بلکه رکودی هم حاکم بود و خریداری وجود نداشت ولی الان بازار با تقاضای زیادی روبه‌رو شده اما متأسفانه همزمان با رونق تقاضا، نرخ دلار افزایش نیز یافته و قیمت‌ها نیز بالا رفته است. از سوی دیگر در این میان عده‌ای سودجو هم که به‌دنبال سوء‌استفاده از بازار و کسب سود بیشتری هستند بنابراین کالای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند تا گرانتر بفروشند و این موارد باعث شده تا دوباره بازار تلفن همراه ملتهب شود.
این فعال بازار تلفن همراه با بیان اینکه وضعیت بازار و خانواده‌هایی که مجبور به خرید تلفن همراه با قیمت بالا برای محصلان خود هستند ما را نیز تحت تأثیر قرار داده، گفت: چون این وضعیت بازار کنونی تنها به ضرر مصرف کننده است چرا که مجبور است جنس را بیشتر از قیمت اصلی اش خریداری کند. به عبارتی تلفن همراهی که 2میلیون و 900 هزار تومان بود، مجبور شده 3 میلیون و 700 هزار تومان خریداری کند.لاریجانی نوسانات نرخ ارز را نیز علت گرانی تلفن همراه می‌داند و از سوی دیگر اعتقاد دارد هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد، چرا که تشکل‌های موازی در این رسته بسیار زیاد است از این‌رو به نظر می‌رسد باید تشکل یکپارچه‌ای در این زمینه شکل بگیرد.ابوالفضل ناصری، سخنگوی اتحادیه تلفن همراه کشور نیز معتقد است که تنها عامل گران شدن دوباره تلفن همراه در بازار افزایش نرخ ارز است و این دو به هم وابسته شده‌اند.ناصری به «ایران» گفت: هم اکنون در بازار کالا وجود دارد و اینکه می‌گویند در بازار کالا نیست و برخی واردکنندگان آن را احتکار کرده‌اند که با سود بیشتر بفروشند، دروغ محض است اگر احتکار کرده‌اند، چرا در مغازه‌ها کالا وجود دارد هم اکنون در مغازه خود من کالا به اندازه کافی وجود دارد.
وی افزود: برخی از فروشندگان و دیگر افراد معلوم الحال با انجمن واردکنندگان رسمی تلفن همراه زاویه دارند و تنها به‌دنبال کوبیدن این بخش هستند در حالی که سازمان‌های نظارتی بر این انجمن نظارت دارند.
التهاب بازار با نوسان نرخ ارز
اما فروشندگان تلفن همراه در بازار چه می‌گویند. علی اکبری یکی از فروشندگان به «ایران» گفت: به‌دلیل نوسانات شدید و افزایش قیمت دلار، قیمت برخی از تلفن‌های همراه موجود در بازار نسبت به یک ماه گذشته بیش از یک میلیون تومان گران شده است.
سیاوش نظری دیگر فروشنده نیز اعتقاد دارد افزایش قیمت به‌دلیل احساس کمبود کالا در بازار است و فقط در دو هفته گذشته قیمت یک تلفن همراه ۳ میلیون تومانی، بیش از ۷۰۰ هزار تومان گران شده چون به واردکنندگان تلفن همراه بیش از یک ماه است ارز تخصیص نداده‌اند مردم و فروشندگان نگران کمبود کالا هستند.محسن بهنامی دیگر فروشنده تلفن همراه نیز معتقد است اوضاع بازار تلفن همراه هر روز بدتر می‌شود به‌طوری‌ که ارزان‌ترین تلفن همراه بالای 2 میلیون تومان قیمت دارد و حتی در این روزها تلفن همراهی که دو میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشت یک میلیون تومان بر قیمت آن افزوده شده است.بهنامی به «ایران» گفت: حتی اگر قیمت تلفن همراه را با ارز آزاد نیز حساب کنیم قیمت تلفن همراه خیلی بیش از حد معمولش در داخل به فروش می‌رسد و گاهی در یک مدل اختلاف قیمت تا یک میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسد. این فعال اعتقاد دارد در بازار تلفن همراه انحصار وجود دارد و واردکنندگان آن را احتکار می‌کنند و تلفن همراه را خیلی بیشتر از قیمت تمام شده به مردم می‌فروشند.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/17/554489/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها