بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تیرباران طیب و اسمعیل رضایی
ایستاده در برابر چوخه

ساعت شش و پنج دقیقه بامداد روز شنبه 11 آبان سال 1342 «طیب میرطاهری» معروف به «طیب حاج رضایی» 53 ساله و «حاج محمد اسمعیل رضایی» ۳۸ ساله دو نفر از محکومین واقعه روز پانزده خرداد 1342 که در روز 27 مرداد همان سال در دادگاه عادی ویژه شماره یک لشگر یک گارد به ریاست «سرتیپ حسین زمانی» و کارمندی «سرهنگ ستاد مهدی احترامی»، «سرهنگ ستاد مهدی رحیمی»، «سرهنگ دو ستاد محمد حسن خالصی» (کارمند علی البدل) به دادستانی«سرهنگ ستاد احمد دولو قاجار» و پس از سیزده جلسه رسیدگی به اتهام برهم زدن نظم و امنیت عمومی در روز ۱۵ خرداد و به استناد قسمت اول ماده ۷۰ قانون مجازات عمومی در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر به اعدام محکوم شده بودند، پس از ابرام حکم در میدان تیر پادگان حشمتیه تیر باران شدند.
روزنامه اطلاعات و روزنامه کیهان – شنبه 11 آبان 1342

با پر شدن مسگرآباد
گورستان‌های تهران برای مرده‌ها جا ندارند

کمیسیونی که مأمور رسیدگی به‌وضع گورستان‌های تهران و تهیه اراضی جدیدی برای این منظور بود گزارشی از جریان بررسی‌ها و اقدامات خود تهیه کرده است. در این کمیسیون نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، بهداری، شهرداری تهران و اداره اوقاف عضویت دارند و قریب به یک سال است که به وضع گورستان‌ها رسیدگی می‌کنند. در گزارش این کمیسیون بر اساس آمار پزشکی قانونی خاطرنشان گردیده که در تهران روزی ۷۰ نفر می‌میرند و برای دفن هر نفر ۲ متر زمین لازم است که جمع آن می‌شود ۱4۰ متر و با احتساب مساحتی که برای خیابان کشی و سایر تأسیسات لازم است، در تهران برای مرده‌ها روزی ۳۰۰ متر زمین لازم است و چون بر اساس قوانین شرع هر قبرستان حداقل بعد از ۳۰ سال قابل انهدام است و در قبرستان‌های موجود نیز دیگر جایی برای مردگان نیست، احداث یک قبرستان جدید احتیاج به قریب به ۳ میلیون و نیم متر مربع زمین دارد. در گزارش کمیسیون مزبور همچنین خاطرنشان گردیده است که بعد از کوشش‌های زیاد موفق به تهیه زمین برای این منظور نشده‌اند و چون قبوری که در قبرستان مسگر آباد وجود دارد اکثرا بیش از۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد و انهدام آن شرعاً نیز مانعی ندارد باید قسمتی از این قبرستان کوبیده شود تا برای دفن مردگان حال و آینده مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در هاشم آباد نیز 240 هزار متر مربع زمین برای احداث یک قبرستان در نظر گرفته شده است. این کمیسیون همچنین در گزارش خود پیشنهاد کرده است که چون تهران ظرف سال‌های اخیر توسعه بی‌تناسب و فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و برای مردم بسیار مشکل است که مردگان خود را از دورترین نقاط شهر به قبرستان‌های موجود حمل کنند، بهتر این است که در هر یک از نقاط حومه شهر نیز قبرستانی احداث گردد. در گزارش مزبور ضمن اشاره به مشکل بزرگی که مردم تهران برای دفن مردگان خود با آن مواجه هستند به سوء‌استفاده‌های وحشتناکی که چندنفر زمین خوار از این وضع کرده‌اند اشاره شده است، مثلاً در گزارش خاطرنشان گردیده است که زمین خواران گذشته از اینکه برای زمین هر قبر معمولی که برای خود آنها کمتر از ۲۰ ریال تمام شده از 4 هزار تا ۱۰ هزار ریال پول دریافت می‌کنند، در محوطه‌ای به وسعت ۱۰ متر اتاقک‌هایی ساخته‌اند که بیش از ده هزار تومان آنها را به مردم می‌فروشند. در پایان این گزارش اضافه شده که لازم است هرچه زودتر دولت و شهرداری عمق مشکلی را که مردم برای زندگی ابدی خود با آن مواجه‌اند درک کنند و هر چه زودتر در پی چاره‌جویی برآیند.
روزنامه کیهان – دوشنبه 20 آبان 1342

تشکیل حزب ایران نوین

باانحلال حزب مردم، اعضای گروه موسوم به پیشرو که در اواخر سال1339 توسط حسنعلی منصور، ایرج منصور، دکترمحمدعلی مولوی، فریدون معتمدوزیری و امیرعباس هویدا و با 30 نفر عضو تشکیل شده و در سال1340 به کانون ترقی تغییر نام داده بود، روز 24آذر1342 با ‌نام ایران نوین اعلام موجودیت کرد و به بزرگ‌ترین حزب دولتی کشور تا تأسیس حزب رستاخیز تبدیل شد، این حزب در 11اسفند1353 با انحلال همه سازمان‌ها و احزاب سیاسی و تشکیل حزب واحد رستاخیز، انحلال خود را اعلام و به حزب رستاخیز پیوست.
 حزب ایران نوین تشکیل شد
«عصر دیروز طی مراسمی، حزب ایران نوین موجودیت خود را اعلام داشت و رسماً شروع به کار کرد. در این جلسه اصول و هدف‌های حزب جدید اعلام شد و دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب تعیین شدند. جلسه مذکور با حضور نزدیک به هشتصد تن از رجال و شخصیت‌های مملکتی و نمایندگان دو مجلس در ساعت شش و نیم بعدازظهر در تالار فرهنگ تشکیل شد.... پس از قرائت اعلامیه تشکیل حزب و مرامنامه شامل مباحث مربوط به ترقی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سی و چهار اصل و اعلام اهداف حزب، آقای حسنعلی منصور به‌عنوان دبیر کل حزب ایران نوین انتخاب شد....»
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 25 آذر 1342

آغاز نابودی بنای بلدیه در میدان توپخانه
ساختمان شهرداری فروخته می‌شود

بانک ملی ایران درصدد خرید ساختمان بلدیه (شهرداری) تهران که «گاسپار ایپکیان» اولین شهردار رسمی تهران، بین سال‌های 1300 تا 1302 دستور ساخت آن را در ضلع شمالی میدان توپخانه داد، برآمده و طبق مذاکرات و موافقتی که شده قرار است ساختمان شهرداری را به مبلغ
10 میلیون تومان خریداری نماید. گفته می‌شود بعد از فروش ساختمان مزبور اصولاً شهرداری تهران از صورت و شکل فعلی درآمده و با تشکیلات و تجهیزات جدیدی شروع بکار خواهد کرد. در سازمان جدیدی که قرار است برای شهرداری داده شود، شهرداری دارای دویست و پنجاه تا سیصد عضو خواهد بود و بر کارهای شهرداری‌های دهگانه رسیدگی و نظارت خواهد کرد. درباره فروش ساختمان شهرداری امروز آقای علی‌اکبر توانا سرپرست شهرداری تهران گفت به موجب طرحی که به دولت داده شده بزودی ساختمان شهرداری به‌فروش خواهد رسید. آقای توانا افزوده این اقدام به‌خاطر کمی جا و نامتناسب بودن ساختمان کنونی با امور اداری این سازمان است. این طرح پس از تأیید هیأت دولت برای تصویب تقدیم پارلمان خواهد شد. آقای توانا گفت پس از فروش ساختمان فعلی سازمان اصلی شهرداری به پارک شهر و بقیه ادارات آن قسمت‌های نواحی دوگانه تهران منتقل می‌گردد. طرح تملک و تصرف ساختمان شهرداری بوسیله یکی از بانک‌ها تهیه شده و قرار است دولت پس از تصرف این ساختمان آن را به بانک بفروشد  پول را بانک مزبور در وجه شهرداری پرداخت کند. چون ساختمان فعلی شهرداری تهران وقف می‌باشد و نیز به موجب قانون مدنی املاک موقوفه را تا هنگامی‌که قابل بهره‌برداری است می‌شود فروخت و از طرفی این ساختمان برای شهرداری مناسب نیست، کارشناسان حقوقی شهرداری این راه حل را پیدا کردند که دولت ابتدا به موجب قانون تملک اراضی شهری این ساختمان را تصرف و سپس به بانک بفروشند.
روزنامه کیهان – چهارشنبه 23 بهمن 1342
ساختمان شهرداری خراب می‌شود
امروز آقای علی‌اکبر توانا سرپرست شهرداری تهران درباره فروش ساختمان فعلی شهرداری به بانک مرکزی گفت:«کار فروش ساختمان به بانک تا یک هفته دیگر پایان خواهد یافت و پس از انتقال ادارات شهرداری به پارک شهر و نواحی دهگانه شهرداری، ساختمان به بانک تحویل خواهد شد….
بانک مرکزی ایران ساختمان فعلی شهرداری را خریداری خواهد کرد و در محل فعلی ساختمانی برای خود بنا می‌کند. زمین زیربنای ساختمان شهرداری تهران جمعاً 4300 متر مربع است که 420 متر واقع در ضلع شرقی که جبهه خیابان لاله زار است وقف می‌باشد. در مذاکرات مقدماتی که بین مقامات شهرداری و بانک مرکزی صورت گرفته، روی قیمت هر متر مربع زمین شهرداری ۲6۰۰ تومان توافق شده است. قطعه وقفی را نیز قرار است دولت تصرف کرده در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.
برای ساختمان فعلی شهرداری نیز قیمتی تعیین نگردیده و فاقد ارزش و به اصطلاح کلنگی تشخیص داده شده است. بانک مرکزی در نظر دارد ساختمان شهرداری را خراب کرده و به‌جای آن بنای بیست طبقه عظیمی احداث نماید....
روزنامه کیهان – پنجشنبه 24 بهمن 1342


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/16/554487/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها