رؤسای دانشگاه ها: حمایت دولت از دانشگاه‌ها بیشتر شود




در مراسم دیروز بازگشایی دانشگاه ها در آغاز سال تحصیلی جدید، دکتر منصور غلامی وزیر علوم گفت: با توجه به نقش مهم دانشگاه‌ها در شرایط مختلف نیاز است حمایت دولت از دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه افزایش یابد. غلامی به شرایط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: این مراکز طی نیم سال گذشته آزمونی را پشت سرگذاشته‌اند که در نوع خود تحسین برانگیز است. بر این اساس گزارشی را یکی از همکاران دانشگاه تهران ارائه کرده‌اند و آن گزارش نیز در خصوص نحوه فعالیت آموزش عالی دنیا در شرایط کرونا بوده است. خلاصه گزارش این بود که اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از سایر کشورها نیست بلکه شرایط بهتری از کشورهای دیگر داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.
بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نماند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: با امکانات اندک در سال سخت تحریم و شرایط بسیار پرمضیقه اقتصادی توانستیم حماسه‌ای خلق کنیم که زبانزد خاص و عام در دنیا شود. حتی دشمنان ما اذعان کردند که در ایران بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نماند و هیچ بیماری به دلیل کمبود مالی و بی‌بضاعتی اقتصادی از درمان باز نماند.
سعید نمکی گفت: رئیس جمهور مشتاقانه و جانانه می‌خواستند در جمع دانشگاهیان باشند، اما باید به این واقعیت اذعان کنیم که فشار ما برای اجرای پروتکل‌ها به خصوص حفاطت مقامات تراز اول کشور باعث شد که این موضوع را تحمل کنند.او گفت: سربازان نظام سلامت موج سهمگین کرونا را مدیریت کردند و برای جمهوری اسلامی ایران افتخاری شد، اما همواره داغ از دست دادن اساتید را در سینه خواهیم داشت. درود می‌فرستم به شهدایی که در این روزهای کرونایی از دست دادیم.
کمیته ملی پژوهش و فناوری تشکیل شود
رئیس دانشگاه تهران نیز به شرایط حاصل از شیوع کرونا در فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای حوزه کرونا، نیاز به تشکیل یک کمیته تحت عنوان کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با کووید ۱۹ برای ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری در کنار سایر امکانات پشتیبانی و درمانی دارد.محمود نیلی احمدآبادی اظهار داشت: دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها سعی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری حوزه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاب‌آوری اجتماعی را داشته‌اند. بر این اساس، در کنار بررسی و مطالعات برای تحلیل و ارائه راه حل در مسائل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و روانشناختی، دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکیل کارگروه‌های علمی و تخصصی تشخیص و مقابله با کرونا با رویکرد تولید زیست حسگرها و کیت‌های تشخیص کرونا، روش‌های درمان و تولید واکسن برای کرونا، سیستم‌های هوشمند و آنالیز داده مرتبط با کووید ۱۹، ویروس شناسی و فناوری نانو مرتبط با ویروس کرونا و ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای کرونا اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.
گلایه نماینده دانشجویان وزارت بهداشت به رئیس جمهوری
دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت نیز با اشاره به شرایط کنونی کادر درمان و بخصوص پرستاران، اظهار داشت: پرداختی به پرستاران و دستیاران سال‌ها است که ثابت مانده و این پرداختی هم با منت انجام می‌شود.به گزارش فارس ایزد محمد خواجه دانشجوی پزشکی گفت: آقای رئیس جمهور آیا می‌دانید که هر سال چند درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی مهاجرت می‌کنند؟ صحبت از ازدواج دانشجویی می‌شود اما آیا شرایط برای ازدواج دانشجویی حتی در سطح خوابگاه متأهلی فراهم است؟ دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت همچنین از افزایش ظرفیت و سهمیه‌های کنکور هم گلایه کرد.او 3 وزارتخانه علوم، بهداشت و ارتباطات را مخاطب قرار داد و گفت: تاکنون هیچ یک از بسترهای آموزش برای دانشجویان علوم پزشکی رایگان نبوده است.
روزهایی را گذراندیم که نیمی از کادر مدیریت دانشگاه در بیمارستان بستری بودند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم طی سخنانی گفت: روزهایی را پشت سر گذاشتیم که نیمی از تیم مدیریت دانشگاه در بیمارستان بستری بودند و در این شرایط به آنان اصرار می‌کردیم که به خانه بروند یا استراحت کنند اما قبول نمی‌کردند.عباسعلی کریمی ادامه داد: این روحیه کار در دانشگاه است و وظیفه مسئولان این است که این خستگی را کم کنند. کرونا باعث شد که ظرفیت و زیرساخت‌های رشدیافته نظام سلامت کشور در ۴۰ سال گذشته نمایان شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امسال سال آخر دولت است و شاید آخرین افتتاحی باشد که ما حضور داریم؛ ای کاش بعد از ۷ ماه تلاش شبانه روزی دانشگاه‌ها، امروز که روز بازگشایی نمادین دانشگاه‌ها است رئیس جمهور هم حضور داشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7443/5/554444/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها