به بهانه برگزاری نمایشگاه «همپای نور»

«همپای نور» تلألو عاشورا در زندگی است


مریم سادات گوشه
خبرنگار
«همپای نور» نمایشگاه جدید عبدالحمید قدیریان با 32 اثر نقاشی و با تکنیک رنگ روغن مدتی است که در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپاست و تا 26 شهریور ماه هم ادامه دارد. «همپای نور» ادامه نمایشگاه «آسمان حسین» است که در سال 94 برپا شد. این هنرمند در نمایشگاه جدیدش که با محور محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی است، تلاش کرده با دو عنصر تکرارشونده در کلیه نقاشی‌های خود یعنی آسمان و نور مخاطب را به درک و فهم تازه‌ای از قیام امام حسین(ع) برساند.
قدیریان در پاسخ به اینکه چرا نام نمایشگاه جدیدش را «همپای نور» گذاشته، به «ایران» می‌گوید: «سعی کردم به نور به‌عنوان یک عنصر فعال و عمل‌کننده در حیات آدمی بپردازم و امید به روزی که با این نور همراه شویم.»
این هنرمند ادامه می‌دهد:«نقاشی‌های نمایشگاه جدیدم با عنوان «همپای نور» قدم بعدی و تکمیل‌کننده نمایشگاهی است که در سال 94 به‌نام «آسمان حسین» برگزار کردم. نمایشگاهی که در آن به آسمان پرداختم و اکنون به نور اختصاص دارد.»
قدیریان در پاسخ به اینکه چرا این وجه از عالم هنر را انتخاب کرده است و بیشتر نقاشی‌هایش در بعد دینی و معرفتی است، می‌گوید: «می‌خواهم از طریق نقاشی جایگاهم را در عالم هستی پیدا کنم. سؤالات فلسفی در ذهن همه انسان‌هاست. هر‌کسی به نوعی و از طریقی با آن برخورد می‌کند. اما من مدیومی که برای فهم آن انتخاب کردم نقاشی است و قصد دارم از مجرای فضای دینی این سیر را بپیمایم. البته به این معنا نیست که من این سیر را رفته و به جایی رسیده‌ام بلکه به این بهانه خود را در فضای معرفتی قرار داده‌ام و دیگران را نیز با برپایی نمایشگاه دعوت می­‌کنم تا به این بعد از دین که بسیار مغفول مانده توجه کنند.»
او در جواب این سؤال که برای رسیدن به این هدف مطالعاتی دارید؟ گفت: «در گذشته در کتاب‌ها به‌دنبال جواب می‌گشتم ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که آن مطالعات کفایت نمی‌کند. برای همین سعی کردم بیشتر با روش قرآن پیش بروم. روشی که خدا دوست دارد و ما را دعوت به آن می‌کند.»
 او در توضیح این مطلب گفت: «خدا دوست دارد که ما به آیاتش توجه کنیم و در آن تعمق و تفکر و تدبر کنیم. دقت کردن و حساس شدن به آیات الهی که در پیرامون ما رخ می‌دهد باعث می‌شود تا حدودی به برنامه‌های خداوند پی ببریم و سعی کنیم خود را با آن برنامه‌ها همراه نماییم و این باعث رشد و تعالی است.»
قدیریان در ادامه سخنانش افزود: «هنرمندان هم مانند بقیه مردم از محیطی که در آن هستند تأثیر می‌گیرند. البته هنرمندان بیشتر از مردم عادی رنگ محیط را به خود می‌گیرند، اگر محیط مثبت باشد تأثیر مثبت و اگر منفی باشد تأثیر منفی بر آنها می‌گذارد، برای همین همنشینی با علما روی هنرمندان دینی بسیار تأثیر دارد. هنرمند چیزی را خلق می‌کند که با آن درگیر است.»
این نقاش هنرمند پیشتر تابلویی از امام حسین(ع) کشیده و در آن امام را در حالی که شمشیر در دست دارد و تنها در مقابل دشمنان مهاجم ایستاده و مقاومت می‌کند به تصویر کشیده است. او در پاسخ به اینکه چرا چنین اثری خلق کرده است؟ و آیا صرفاً به قیام عاشورا مربوط می‌شود؟ تصریح کرد:«آن تابلو را به یاد مقاومت بچه‌های لبنان و جهت ارتقای روحیه آنها، در جنگ 33 روزه کشیدم. زمانی که آنها تنها مانده بودند و در مقابل دشمن غدار ایستادگی می‌کردند. البته پیشنهاد کشیدن این تابلو را یکی از فرماندهان حزب‌الله به من داد و گفت، کاش تابلویی از تنهایی امام حسین(ع) بکشید که در مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند. من هم این اثر را خلق کردم.»
قدیریان در آثارش تابلوهای بسیاری از شهدا دارد. آثاری که عموماً شهدا را آسمانی نشان داده است. مثل تابلوی شهید حججی. او در مورد خلق آثار شهدا می‌گوید:«شهدا چون زنده هستند و آسمانی شده‌اند و در آسمان‌ها هستند آنها را با ظاهری شاد و زنده در فضای آبی آسمان می‌کشم.»
او در پاسخ به اینکه چقدر توانسته است با نقاشی‌هایش پیام عاشورا را به نسل جدید منتقل کند؟افزود: «در خلق این گونه آثار هر مقدار که هنرمند در معرض معارف ناب اهل بیت قرار داشته باشد و آثارش را بر گرفته ومتأثر از آن، کار کند، می‌تواند مخاطبان بیشتری جذب کند. البته نوع نگرش هنری و تکنیک نیز در جذب مخاطب تأثیر دارد. فعلاً من قدم‌های ابتدایی خود را در این زمینه برمی‌دارم و تلاش دارم مفاهیم الهی را درک کنم و آنها را به تصویر بکشم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/19/554420/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها