باهنر: صندوق رأی جایگزین لشکرکشی خیابانی برای پیگیری مطالبات شود




دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین معتقد است که باید برای انتخابات در ایران کاری کرد که مطالبات جامعه به جای لشکرکشی خیابانی، پای صندوق رأی پیگیری شوند. محمدرضا باهنر در گفت‌و‌گو با ایرنا همچنین به اظهارنظر درباره وضعیت و رویکرد مجلس فعلی، کارنامه 7 ساله دولت و نقش تحریم‌ها در شرایط کنونی کشور پرداخت. وی درباره راهکارهای حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و بالا بردن نرخ مشارکت با ایجاد فضای دوقطبی گفت: پیشنهاد می‌کنم درباره نرخ کم مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ کار پژوهشی عالمانه و عادلانه انجام شود. وی عواملی مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود، رد صلاحیت نامزدها و حتی کرونا را در کاهش نرخ مشارکت انتخاباتی دخیل دانست.
باهنر درباره عملکرد مجلس یازدهم هم با اشاره به عدم شناخت نمایندگان از حدود اختیارات نمایندگی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه پرخاشگرتر باشند خیلی مشهورتر می‌شوند و سرزبان‌ها می‌افتند و زمان انتخابات یک سری وعده‌های عجیب و غریب به مردم می‌دهند.
او به حضور وزیر امور خارجه در مجلس اشاره کرد و گفت: نماینده بلند می‌شود به یک وزیر توهین می‌کند. او فکر می‌کند شجاعت یعنی اینکه به یک مسئول بد و بیراه بگوید. باهنر تأکید کرد: باید بپذیریم مملکت را سه قوه باهم اداره می‌کنند. اداره کشور در وضعیتی که سه قوه علیه هم باشند امکانپذیر نیست. اگر قرار باشد سه قوه هر کدام مملکت را به طرفی بکشند، چیزی از توسعه و آبادانی نمی‌ماند. بنابراین اینها باید در یک جهت حرکت کنند. البته طبیعی است تذکر هم باید بدهند.
نماینده ادوار مجلس درباره وظایف نمایندگان مجلس گفت: در ۳۰ تا ۴۰ اصل قانون اساسی وظیفه نمایندگان مجلس ذکر شده است. مجلس باید سعی کند اقتصاد مملکت در ریل اصلی‌اش قرار بگیرد. اینکه مجلس مثلاً تصویب کند که از فردا تورم نباشد تورم که گوش به ما نمی‌دهد. بنابراین عوامل به‌وجود آورنده تورم را باید شناخت و راهکار ارائه کرد. باهنر تصریح کرد: بعضی از دوستان تصور می‌کنند که اگر به دولت گفتند از فردا دیگر تورم نباشد تورم از بین می‌رود! اگر شما هزینه‌های دولت را اضافه کنید و دولت منابعی نداشته باشد می‌شود تورم. اگر بانک مرکزی یک خط اعتباری جدید ایجاد کند که به برخی وام دهد، برای برخی مسکن بسازد و... این خط اعتباری جدید می‌شود تورم.
باهنر همچنین درباره عملکرد دولت در یک‌ سال اخیر، اداره کردن مملکت با وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری ناشی از تحریم و کرونا را کار سختی توصیف کرد. وی با اشاره به کارهای موفق و اشتباهات دولت در 7 سال گذشته، برجام را نقطه قوتی در کارنامه دولت دانست و گفت: حالا یک دیوانه‌ای مثل ترامپ از برجام خارج شده است، بالاخره مشکلات را زیاد می‌کند. باهنر یادآور شد: دولت در کنترل تورم ۴ تا ۵ سال خوب عمل کرد اما بعد موضوع تحریم‌ها پیش آمد. در جریان شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل تعطیل شدند. کشورهایی داریم که در اثر کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد منفی داشتند ولی دولت توانست ۲ تا ۳ درصد رشد منفی را کنترل کند که کار خوبی است. باهنر همچنین گفت: دیپلماسی فعال، مدیریت ویروس کرونا، طرح تحول نظام سلامت از اقدامات خوب دولت بود. در مقایسه با کشورهای جهان، در زمینه کرونا کشور خوب اداره شده است. نایب رئیس سابق مجلس درباره هجمه منتقدان به دولت گفت: زمان احمدی‌نژاد گفتم که تحریم‌ها عامل ۳۰ درصد مشکلات کشور و بی‌تدبیری‌های داخلی ۷۰ درصد است اما تحریم‌های این دوره یک مقدار سخت‌تر از دوره قبل است.
وی همچنین فضای مجازی را شمشیر دو لبه‌ای توصیف کرد که می‌تواند مخرب و مفید باشد و گفت که با حذف این ابزار نمی‌شود صورت مسأله را پاک کرد بلکه باید از این فضا استفاده مفید شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/1/553233/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها