پیک کرونا؛ سوغات سفر




با وجود آنکه در هفته‌های گذشته مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تبعات سفر رفتن در تعطیلات آخر هفته گذشته به مردم هشدار داده بودند اما بسیاری از مردم خطر ابتلا به کرونا را جدی نگرفته و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی بار سفر را بستند و به سمت شمال کشور حرکت کردند. این در حالی است که وزیر بهداشت از یک هفته قبل از آغاز تعطیلات در پیامی اینستاگرامی متذکر شد: «خواهش می‌کنم تا مردم عزیز کشورمان عادی‌انگاری نکنند. با تمام شدن دوره کنکور بار سفر نبندند؛ چراکه بیشترین عارضه را در مازندران به خاطر مسافرت‌ها به این استان داریم. برخی می‌گویند سفر در اشاعه ویروس نقشی ندارد که باید گفت اگر نقشی ندارد، چگونه ویروس در دور‌ترین نقاط کشور رفته است.» علی‌رغم این توصیه‌ها و هشدار‌ها مردم بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی راهی استان‌های شمالی شدند. استان‌هایی همچون گلستان، مازندران و گیلان که در وضعیت قرمز هستند بیشترین تعداد مسافر را داشته‌اند به طوری که طبق برآوردها بیش از 8 هزار خودروی مسافر فقط وارد مازندران شدند.
آمار‌های وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد در روز پنجشنبه گذشته 2 میلیون و 566 هزار سفر بین استانی صورت گرفته که حتی از روز مشابه پارسال که شرایط عادی بود تعداد سفرها رشد 9 درصدی داشته است. مسافرت‌هایی که به گفته معاون اول وزیر بهداشت سوغاتش کرونا است و در شرایط فعلی بازی با جان مردم مناطق شمالی کشور است چرا که هرگونه گشت و‌گذار در استان‌های شمالی به قیمت از دست رفتن جان هموطنان شمالی و حتی خود مسافران تمام می‌شود و نکته دیگر آنکه این افراد پس از برگشت از مسافرت می‌توانند ناقل کرونا باشند. اگرچه از چند هفته گذشته، به دنبال اجباری شدن ماسک و بازگشت برخی محدودیت‌ها برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی ادارات دولتی به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور منجر شد اما سفرهای اخیر دوباره مسئولان نظام سلامت را نسبت به خیز دوباره عددهای ابتلا و فوت مبتلایان به ویروس کرونا نگران کرده است. تا جایی که آنها تأکید دارند سفرها و جابه‌جایی‌های پیش‌بینی نشده می‌تواند بیماری را از حالت کنترل خارج کند و این یک زنگ خطر جدی است. در همین زمینه دکتر ایرج حریرچی هشدار داده است که با توجه به سفر‌های انجام شده در چند روز اخیر، از هفته آینده افزایش مراجعات سرپایی و بعد از ۲ تا ۳ هفته افزایش تعداد بستری و پس از ۴ تا ۶ هفته افزایش مرگ و میر را شاهد خواهیم بود. به گفته معاون اول وزیر بهداشت، کسانی که سفر کردند هم استان‌های مقصد و هم استان‌های مبدأ را بعد از بازگشت تحت تأثیر قرار می‌دهند، تجربه تلخ ما و همچنین تجربه تلخ دنیا نشان داد که در مورد سفر اگر فقط به خواهش از مردم اکتفا کنیم موفق نخواهیم شد و لازم است تا مقرراتی در این زمینه وضع شود.  دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز ضمن پیش‌بینی پیک زودرس کرونا در پایتخت هشدار می دهد: با توجه به مسافرت‌های متراکم روزهای اخیر تهرانی‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم پیک جدید کرونا را زودتر از پاییز در تهران تجربه کنیم. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است برخی مردم هنوز خطر و سرعت انتقال ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند از این‌رو همچنان به تکرار عادت‌های گذشته خود مانند مسافرت ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر، معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی ۱۰-۱۴ روز آتی خواهیم دید، گفت: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید طی ۷-۵ روز از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلاً بدون علامت باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/1/553226/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها