نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از دو ناکامی بزرگ امریکا




وین امروز برای نخستین بار در سال‌ جاری میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای عضو توافق هسته‌ای خواهد بود.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این دور از نشست را برعهده دارند. این نشست چند روز پس از آن برگزار می‌شود که امریکا به‌عنوان یکی از اعضای سابق برجام دو تلاش ناکام را برای به بن‌بست رساندن اجرای این توافق پشت سر گذاشته است. فرانسه، آلمان و انگلیس سه عضو اروپایی برجام در کنار روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران روی خوش نشان ندادند و همچنین مانع از به جریان انداختن مکانیسم ماشه از سوی امریکا شدند. هرچند که مقام‌های این کشور با‌ وجود مخالفت سایر اعضای برجام با فعال شدن سازوکار ماشه مدعی بازگشت خودکار تحریم‌ها در سی‌ام شهریور ماه شده‌اند اما به نظر می‌رسد که این ادعا هم از سوی سایر کشورهای طرف توافق با اقبالی رو به‌رو نشود. نمایندگان کشورهای طرف توافق در چنین شرایطی راهی وین شده‌اند. بی‌تردید نحوه مواجهه با تلاش مستمر امریکا برای تداوم بخشیدن به جنجال سازوکار ماشه و ادعای بازگشت اتوماتیک تحریم‌ها یکی از محورهای اصلی گفت وگوهای وین خواهد بود. خاصه آنکه «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز بعد از شکست امریکا در شورای امنیت برای متوقف کردن اجرای برجام، بر لزوم حفظ این توافق تأکید کرده است. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در صفحه توئیترش با اشاره به دیدارهای مقدماتی در وین درباره جلسه کمیسیون مشترک برجام تأکید کرده است که اعضای کمیسیون مشترک برجام موضوعات زیادی برای گفت‌وگو دارند.
عراقچی که یک روز پیش از برگزاری نشست کمیسیون برجام راهی وین شده است، روز دوشنبه با برخی رؤسای هیأت‌های شرکت کننده در نشست به‌صورت دوجانبه دیدار کرد و همچنین نشست‌های کارشناسی اعضای برجام نیز برگزار شد. معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در این سفر با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/2/553204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها