از نوشته‌های روی دیوار تا شهر گلو بریده‌ها

بازگشت تدریجی سینماهای جهان به شرایط عادی




‌وصال روحانی
 خبرنگار
در هفته‌ای که فقط چهار فیلم از 9 فیلم تازه اکران شده توانستند به ‌جمع 30 فیلم نخست جدول پرفروش‌های سینمای امریکای شمالی ورود کنند، رتبه نخست به «Unhinged» رسید که کاری جنایی و دلهره‌آور با بازی راسل کرو در نقش اصلی است و هفته پیش در جای دوم جدول قرار گرفته بود.
این هفته نسخه جدید کارتون «باب اسفنجی» هم که هفته پیش  صدرنشین جدول درآمدسازان شده بود، یک پله تنزل کرد و به واقع رتبه خود را با Unhinged عوض کرد و در نتیجه توجه بیشتر به سمت آثار تازه اکران شده‌ای رفت که در سینماهای «قدری رها شده از کرونا»ی امریکا، کانادا و مکزیک نوید بازگشت تدریجی سینما به شرایط عادی را استمرار بخشیدند.
مشکلات روحی- روانی یک محصل
«نوشته‌هایی روی دیوارهای حمام» کاری درام- کمدی با مایه هایی از مضامین ماوراءالطبیعه و مسائل علمی- تخیلی از سینمای امریکا با کارگردانی تور فرودنتال است و سناریوی آن را نیک ناوه‌دا براساس رمانی با همین ‌نام نوشته جولیا والتون نوشته است و جولیا پالمر، تیلور راسل و آناسوفیا راب عمدتاً جوان، بت گرنت، والتون گاگینز و مولی پارکر پرتجربه و سرانجام اندی گارسیای مشهور در نقش‌های اصلی آن ظاهر شده‌اند. در این فیلم با آدام پتریزه‌لی دانش‌آموز سال آخر دبیرستان روبه‌رو می‌شویم. پدر آدام، وی و همسرش را که بت نام دارد، رها کرده و رفته و بت با مردی به‌نام پل رفت و آمد دارد که آدام از او خوشش نمی‌آید. آدام آسایش خود را در رفتن به مدرسه جست‌وجو می‌کند و آنجا با دختری همسن خود به‌ نام ربه‌کا آشنا می‌شود که احوالاتی غیر عادی دارد. این آشنایی مسیر زندگی آدام را عوض می‌کند زیرا بتدریج درمی‌یابد که شرایط و واکنش‌های جسمانی‌اش در قبال مسائل و رویدادهای مختلف غیر عادی شده است. واکنش سایت‌های ارزشگذاری روی فیلم‌ها در قبال این فیلم بیشتر مثبت بوده تا منفی و یکی از آنها متاکری‌تیک است که از 12 منتقد نظرخواهی کرده و نمره 71 از حداکثر 100 را به فیلم داده است و سینما اسکور و «پست ترک» نیز درصدهای تأیید‌آمیز 74 و 80 را به آن اختصاص داده‌اند.
 سرقت بزرگ به یمن طوفان معروف
دیگر فیلم تازه‌وارد به بالاهای فهرست پرفروش‌ها کاری به‌نام «شهر گلو بریده‌ها» است که در 398 تماشاخانه شامل 360 تالار سربسته و 38 درایوین سینما و البته با احتساب درآمدهای VOD و Streaming خود این هفته 273 هزار دلار پولسازی کرد و در رده پنجم فهرست قرار گرفت. این فیلم 132 دقیقه‌ای با سناریویی از پل کاشیه ری و تدوین جودی اگوستین و کریس برکن کمپ کاری از ژانر اکشن و متمرکز بر یک سرقت بزرگ و خطرناک است که مجریان آن مخصوصاً زمان وقوع طوفان معروف و بدخیم کاترینا در شهر نیواورلئان را زمان انجام آن تعیین می‌کنند زیرا این وقتی است که حواس مردم پرت است و بیشتر به حفظ جان خود در قبال این طوفان مهلک می‌اندیشند تا به سرقت‌ها و چیزهایی از این دست. بازیگران اصلی این فیلم شامیک مور، دیمیتریوس شیپ جونیور و کت گراهام نه چندان سرشناس و اتان هاوک و وسلی اسنایپس مشهور و پرسابقه‌اند و چون بودجه تولید این فیلم فقط 10 میلیون دلار اعلام شده، استودیوهای سازنده آن (رامبل رایوت و ول‌گو) مطمئن‌اند که گیشه‌های آن در سطح اروپای غربی و آسیای شرقی می‌تواند کمبود فروشش در امریکا را جبران کند و اندک سودی را هم برای آن موجب شود. این در حالی است که نشریه پرنفوذ واریه تی امریکا «شهر گلوبریده‌ها» را فیلمی با جذابیت‌های نسبی نامیده و از حداکثر نمره 100 نمره 73 را به آن ارزانی داشته است.
ماجرای رقابت حاد دو مخترع
دیگر فیلم جدیدی که این هفته اکران شد و با فروش 52 هزار دلاری در 108 سالن در سطح امریکای شمالی در رده چهاردهم درآمدسازان سینماهای این منطقه از جهان نشست، کاری درام و واقعی و زندگینامه‌ای از مایکل المریدا به‌نام «تسلا» است که زندگی و دستاوردهای نیکولا تسلا را به نمایش می‌گذارد. تسلا (با بازی اتان هاوک) ابتدا دوست و همکار توماس الوا ادیسون خالق معروف برق و قوای الکتریسیته بود که بتدریج کارش با ادیسون به رقابت و جدایی کشید و هر یک کوشیدند با روش و ایده‌های متفاوت خود برق را هرچه‌سریع‌تر عینیت بخشند و به‌زندگی بشر بیفزایند. «تسلا» نشان می‌دهد این امر چطور هر دو نفر و بویژه نیکولا تسلا را چه در زندگی کاری و چه در سلوک اجتماعی به چالش‌هایی سخت وارد ساخت و چطور شرکت معروف و قدیمی وستینگ هاوس در حمایت از تسلا و کشفیاتش به او پول داد ولی مجبور شد پس‌ از عقیم‌ماندن موقتی تلاش‌های هر دو نفر به تسلا پیشنهاد همکاری مجدد با ادیسون را بدهد که تسلا آن را پذیرفت، در این فیلم که کایل مک لاکان پرسابقه در نقش ادیسون ظاهر می‌شود و ایوهیوسون، جیم گافیگان، هانا گراس و جاش همیلتون ایفاگران سایر نقش‌های بازیگران میهمان هستند. هنر قصه‌سازی و کارگردانی آلمریدا بیشترین جلوه را دارد. بخصوص که خود وی نویسنده سناریو هم بوده و البته این فیلمنامه نمونه ترمیم شده سناریوی اولیه‌ای است که آلمریدا سال‌ها پیش نوشته و قرار بود توسط جرزی اسکولیموفسکی لهستانی به یک فیلم سینمایی برگردانده شود اما چنان چیزی هرگز تحقق نیافت. موسیقی متن جان پائه سانو برای این فیلم، موزیکی احساسی و تأثیرگذار است و این موسیقی بخوبی توانسته احساسات متفاوت و دستخوش تغییر را چه در وجود ادیسون و چه در درون تسلا به نمایش بگذارد و از ستیزه‌های درونی و بیرونی آنها بگوید. ناگفته نماند که این فیلم 103 دقیقه ابتدا دراوایل بهمن ماه 1398 در جشنواره معتبر سان دنس 2020 امریکا پخش شد ولی شیوع کرونا سبب منتفی شدن اکران عمومی آن و تعویق این امر تا شهریور 1399 شد. نشریه اسکواریر امریکا در جدید‌ترین شماره‌اش درباره «تسلا» نوشته است: «بازی عالی‌ اتان هاوک در نقش اصلی سبب شده اشتباهات پرتعداد و خیل ریسک‌های غیر ضروری سازندگان فیلم کمتر مشاهده و حس شود ولی نمی‌توان تأکید نکرد که یافتن اطلاعات جامع و دقیق درباره نیکولا تسلا و حتی شخص توماس ادیسون به قصد قرار دادنش در متن اتفاقات فیلم به‌خودی خود کار بسیار سختی بوده است.»
منتظر این کارهای تازه باشید
در پایان هفته‌ای که سایر فیلم‌های حاضر در جمع 30 اثر نخست سینماهای امریکا و کل جهان آثاری از قبل به نمایش درآمده بودند و یک بار دیگر بازپخش برخی فیلم‌های قدیمی و مشهور  بر پرده‌های نقره‌ای می‌نشیند، پنجشنبه فیلم «Tenet» اپیک جدید کریستوفر نولان که یک کار جنایی- جاسوسی و مانند بسیاری از آثار دیگر او فیلمی پست‌مدرن است، در 70 کشور جهان شامل بریتانیا کشور زادگاه وی به‌ نمایش درمی آید و در همین روز فیلم «کلک برادر من» هم در امریکای شمالی اکران می‌شود. از روز جمعه (14 شهریور) نیز سه فیلم جدید «بحث»، «سارق صادق» و «تفکر انتقادی» در تماشاخانه‌های امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و اقیانوسیه پخش خواهند شد و با بازگشایی فزاینده و هر روزه سالن‌های سینما که در ماه‌های اخیر به سبب جولان کرونا به تعطیلی کشیده شده و ایامی تلخ و کم رونق را سپری کرده بودند، مردم و دست‌اندرکاران این حرفه به سمت احیای گذشته درخشان و پرصرفه هنر هفتم خیز بلندتری برخواهند داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/19/553197/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها