تحقیقات مؤسسه «اپن سیگنال» درباره کشورهای دارای سریع ترین اینترنت نسل پنجم نشان داد

عربستان دارنده بالاترین سرعت 5G جهان




میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کووید ۱۹و احساس نیاز به سرعت بالاتر اینترنت به منظور نجات اقتصاد جهانی و رفاه مردم دنیا، نگاه‌ها را به سوی فناوری5G سوق داده است. تکنولوژی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۱۳تریلیون دلار یعنی معادل ۵درصد درآمد جهان را به خود اختصاص دهد و ۲۲.۳میلیون شغل جدید ایجاد کند اما شرط اصلی تحقق این درآمدزایی، رسیدن به سرعت بالا و پایدار5G است. به همین دلیل سرعت این فناوری مورد بررسی مؤسسات پژوهشی مختلف قرار گرفته که یکی از آنها مؤسسه Opensignal است.
مقایسه سرعت اینترنت ۱۲کشور جهان
مؤسسه Opensignalدر تازه‌ترین گزارش خود متوسط سرعت اینترنت نسل پنجم ۱۲کشور پیشرو جهان را در بازه زمانی تقریباً سه ماهه از ۱۶ماه مه تا ۱۴ آگوست ۲۰۲۰ (27 اردیبهشت تا 24 مردادماه 99) مورد بررسی قرار داده است (چین در این تحقیق مورد مطالعه نبوده است). نتیجه این تحقیق نشان داد عربستان سعودی با ۴۱۴.۲مگابیت بر ثانیه بالاترین سرعت و امریکا با ۵۰.۹مگابیت بر ثانیه پایین‌ترین سرعت اینترنت نسل پنجم را دارد. طبق این تحقیق پس از عربستان سعودی به ترتیب کشورهای کره جنوبی، استرالیا، تایوان، کانادا، کویت، سوئیس، هنگ کنگ، بریتانیا، آلمان، هلند و امریکا از نظر شاخص متوسط سرعت اینترنت 5G قرار گرفته‌اند. تایوان و استرالیا هردو متوسط سرعت اینترنت 5Gبالاتر از ۲۰۰مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده‌اند درحالی که این رقم برای کره جنوبی و عربستان سعودی به ترتیب از ۳۰۰ و ۴۰۰مگابیت بر ثانیه هم می‌گذرد. کره جنوبی هم سرعت دانلود 5G با ۳۱۲.۷مگابیت بر ثانیه و سرعت 4G با ۵۸.۹مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.
در این تحقیق آمده است: هر چند امریکا جزو نخستین کشورهایی به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ توسعه فناوری 5G را در برنامه خود قرار داده و در زمینه 4G هم عملکردی مناسب داشته اما وقتی نوبت به سرعت اینترنت می‌رسد عملکرد چندان موفقی نداشته است. این گزارش نشان می‌دهد متوسط سرعت اینترنت 5G در امریکا حدود ۱.۸بار بالاتر از اینترنت نسل چهارم با متوسط سرعت ۲۸.۹مگابیت بر ثانیه است و حداکثر سرعت 5G در این کشور به ۵۰.۹مگابیت بر ثانیه می‌رسد که این رقم از بسیاری کشورهای دیگر این فهرست که سرعتی بین ۲۰۰ تا بیش از ۴۰۰مگابیت بر ثانیه را تجربه کرده‌اند بسیار پایین‌تر است. این درحالی است که کاربران کانادایی در همسایگی این کشوربه اینترنت نسل چهارم با سرعت ۵۹.۴مگابیت بر ثانیه و اینترنت نسل پنجم با متوسط سرعت ۱۷۸.۱مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند. گفتنی است که متوسط سرعت دانلود 5Gدر کشور کوچکی مانند کویت ۱۷۱.۵مگابیت بر ثانیه و سرعت 4G معادل ۲۲.۴مگابیت بر ثانیه است.
بریتانیا هم که پیش از این انتظار می‌رفت صدرنشین سرعت اینترنت نسل پنجم در اروپا شود بعد از پیش آمدن ماجرای برگزیت (جدایی از اتحادیه اروپا) و حواشی آن و ازسوی دیگر رویارویی با هوآوی، این غول دنیای 5Gبا مشکلاتی جدی مواجه شد و حالا از نظر سرعت اینترنت نسل پنجم در رتبه نهم جای گرفته است. با خروج هوآوی از بریتانیا حالا این کشور می‌خواهد با اتکا به کمپانی‌های اریکسون و نوکیا خلأهای موجود را پر کند که البته هیچ یک در زمینه این تکنولوژی به گرد پای هوآوی هم نمی‌رسند. گفتنی است در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم در بریتانیا ۱۳۳.۵مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت نسل چهارم نیز ۲۵.۹مگابیت بر ثانیه است.
ایران در جمع کشورهای متصل به 5G
طبق اطلاعات مؤسسه تحقیقاتی InformaTech، بزرگ‌ترین تأثیر 5G در اقتصاد جهان خواهد بود که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۱۳تریلیون دلار یعنی معادل ۵درصد درآمد جهان به اقتصاد جهان کمک کند و همچنین پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۲.۳میلیون شغل جدید در نتیجه توسعه فناوریG5 ایجاد شود. فناوری5G همچنین در زمینه توسعه هوش مصنوعی، کشاورزی، پزشکی، علوم روباتیک و...می تواند زمینه ساز موفقیت‌های بزرگی باشد.
اینترنت نسل پنجم به شما اجازه می‌دهد تا یک فیلم ویدئویی HD را بین ۵تا ۱۰ثانیه دانلود کنید درحالی که این زمان با 4G حدود 10دقیقه است. همچنین با استفاده از 5Gمی توان ۹ساعت کتاب صوتی را در کمتر از یک ثانیه دانلود کرد.این تکنولوژی همچنین می‌تواند در فناوری واقعیت مجازی، انقلابی به پا کند چراکه مدت زمان تأخیر اینترنت نسل پنجم (مدت زمانی که دیتا از یک نقطه به نقطه دیگر شبکه انتقال می‌یابد) به حدود یک میلی ثانیه می‌رسد.
با توجه به مزایای فناوری5G چندی پیش اولین شبکه نسل پنجم ارتباطی ایران نیز توسط وزارت ارتباطات و به‌صورت آزمایشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد تا ایران عملاً به کشورهای فعال در زمینه فناوری نسل پنجم اینترنت ورود کند. گفتنی است در سند شورای عالی فضای مجازی آمده تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۰درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند و وزیر ارتباطات هم در این باره گفت: «هم اکنون در دو نقطه از شهر تهران شبکه نسل پنجم تلفن همراه در حال ارائه خدمات است که تا پایان شهریور این دو نقطه به ۵ نقطه خواهد رسید.» کاربران توانستند با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه تجربه دانلود آنلاین داشته باشند و به طور قطع کار تحقیقاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید بر مبنای نسل پنجم تلفن همراه پیش رود.
به هرحال انتقال تدریجی از فناوری 3Gبه 4G حدود یک دهه قبل آغاز شد و حالا در وضعیت مناسبی در جهان به سر می‌برد اما برای 5G تازه در ابتدای راه قرار داریم چرا که ارائه این سرویس از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است و هنوز راه درازی در جهان در پیش دارد. باید منتظر ماند و دید کدام کشورها به جرگه کشورهای فعال در زمینه 5G می‌پیوندند.
۱۰۰میلیون کاربر 5G در چین
یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی فعال در زمینه تحقیقات 5G، سیسکو است. در گزارش سیسکو آمده است تا سال ۲۰۲۳ حدود دوسوم جمعیت جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت و شاهد حضور ۵.۳میلیارد کاربر اینترنت نسبت به ۳.۹میلیارد نفر در سال ۲۰۱۸ (۵۱درصد)خواهیم بود.
این تحقیق نشان می‌دهد درحالی که سرعت اینترنت ثابت تا سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۱۸ بیش از دوبرابر می‌شود و به ۱۱۰.۴مگابیت بر ثانیه می‌رسد، سرعت اینترنت همراه هم ۳برابر شده و به ۴۳.۹مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. در این میان، سرعت اینترنت 5G حدود ۱۳برابر بیشتر از اینترنت همراه معمولی خواهد بود و متوسط سرعت5G تا سال ۲۰۲۳ به ۵۷۵مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
اما وقتی نوبت به تعداد کاربران زیر پوشش اینترنت 5G می‌رسد چین برنده میدان است. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰درصد مشترکان 5G از کشور چین باشند چراکه در حال حاضر ۱۰۰میلیون کاربر اینترنت نسل پنجم و ۴۰۰هزار ایستگاه 5G در این کشور وجود دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵بیش از ۸۰۰میلیون اتصال 5G در این کشور ایجاد شود.درچین اینترنت 5G در ۵۷ شهر ارائه خدمات دارد و به‌عنوان مثال قرار است با سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری، تا پایان ۲۰۲۰ سراسر شهر شانگهای زیر پوشش 5G قرار بگیرد و در مراکز نمایشگاهی و فرودگاه‌ها سرعت دانلود به ۵۰۰مگابیت بر ثانیه برسد. همچنین قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی همه ۲۹۷ایستگاه مترو این شهر زیر پوشش G5 قرار بگیرد. کره جنوبی نیز از ژانویه ۲۰۲۰ در ۸۵شهر اینترنت نسل پنجم را در اختیار شهروندان قرار داده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۹۰درصد از این کشور زیر پوشش 5G قرار بگیرد.
روند صعودی گوشی‌های G5
اما برای توسعه فناوری5G چه هزینه‌ای در جهان صرف می‌شود؟ مؤسسه پژوهشی IDC پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۴.۲میلیارد دلار در جهان برای زیرساخت های 5G هزینه خواهد شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایشی ۲.۲میلیارد دلاری نشان می‌دهد و خود نشان از اهمیت توسعه اینترنت نسل پنجم دارد. این مؤسسه تحقیقاتی همچنین در گزارشی به لزوم توسعه گوشی‌های سازگار با 5G پرداخته و یادآور شده است میزان فروش تلفن‌های همراه 5G در جهان روندی صعودی دارد. طبق این گزارش، تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۱۲درصد از تلفن‌های همراه به فروش رسیده در جهان، گوشی‌های نسل پنجم خواهند بود که این رقم در ۲۰۲۲ به ۴۳درصد خواهد رسید چراکه تا آن زمان به موازات افزایش توسعه سرویس 5G، قیمت این گوشی‌ها نیز بسیار افت خواهد کرد و در بیشتر نقاط جهان مردم به آن دسترسی خواهند داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/17/553186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها