ایران در ایران




احیای خانه‌های تاریخی قزوین از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی

قزوین - خانه‌های تاریخی قزوین از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای احیا و حفاظت به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اعلام این خبر اظهار داشت: با واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی با هدف جذب گردشگری، کاربری آنها به پذیرایی و اقامتی تغییر پیدا می‌کند. علیرضا خزائلی در ادامه از واگذاری سه خانه تاریخی حکیم‌افضل، میریان‌زاده و میرمیران به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بخش خصوصی برای مرمت، بازسازی و نوسازی این خانه‌های تاریخی سرمایه‌گذاری می‌کند و سازمان میراث فرهنگی نیز به‌عنوان متولی مرمت این بناها بخشی از مصالح تعمیر آنها را تأمین می‌کند.
این مسئول گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای احیای خانه‌های تاریخی آماده ارائه کمک‌های فنی و کارشناسی به بخش خصوصی است. ۷۰ خانه تاریخی مربوط به دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی اول در شهر قزوین شناسایی شده است.

ثبت رکورد جهانی جابه‌جایی کامیون با دندان توسط خواهر و برادر خوزستانی

اهواز - دو ورزشکار خوزستانی که خواهر و برادر هستند، موفق به ثبت رکورد جهانی جابه‌جایی کامیون با دندان در اهواز شدند.
به گزارش ایرنا، پوریا سرلک و فائزه سرلک که پیش از این چندین رکورد کشوری جابه‌جایی کامیون و خودرو با دندان را ثبت کرده بودند، روز دوشنبه رکورد جهانی جابه‌جایی کامیون با دندان را به‌نام خود ثبت کردند.
در این رکوردگیری پوریا سه کامیون را با مجموع وزن ۲۹ تن به مسافت ۳۳ متر در مدت زمان یک دقیقه و ۴۸ ثانیه با دندان جابه‌جا کرد. همچنین سرلک موفق شد یک کامیون هشت تنی را به مسافت ۵۰ متر در مدت سه دقیقه و ۱۴ ثانیه جابه‌جا کند. این رکوردگیری ۱۰ شهریور در پیست اتومبیلرانی و موتورسواری غدیر اهواز با حضور تعدادی از تماشاگران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

۹۰ درصد اتباع خارجی خراسان شمالی مادران ایرانی دارند

بجنورد- مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی و اتباع خارجی استانداری خراسان شمالی گفت: ۹۰ درصد اتباع خارجی استان از کشور افغانستان هستند که مادر آنها ایرانی است.
به گزارش ایرنا حجت‌الله خانزاده اظهار داشت: خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که در آن سکونت اتباع بیگانه که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند ممنوع است. وی افزود: با وجود این، قانون برای اتباعی که مادران آنها ایرانی و در استان‌های مرزی سکونت دارند استثنا قائل شده است و به همین دلیل این افراد می‌توانند برگه هویتی، کارت ملی و شناسنامه دریافت کنند. وی با بیان این که حاصل ازدواج اتباع بیگانه در این استان ۳۵۰ فرزند است اظهار داشت: سال قبل در این مورد قانونی وضع و امسال نیز شیوه نامه اجرای آن ابلاغ شد و به همین دلیل این افراد می‌توانند با تشکیل پرونده برای دریافت برگه هویتی خود اقدام کنند.

شناسایی ۱۵۰ اثر باستانی در دشت مرودشت

فارس- سرپرست گروه بررسی و تهیه نقشه باستانشناسی دشت مرودشت گفت: در فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت، تاکنون ۱۵۰ اثر باستانی شناسایی شده است.
وحید بارانی در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت با هدف تهیه نقشه باستان شناسی این محدوده که شامل حریم درجه 3مجموعه جهانی تخت جمشید و شهرستان مرودشت است اجرایی شده، گفت: آثار شناسایی شده مربوط به دوره‌های پارینه سنگی تا اسلامی است. به گزارش پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، این باستانشناس گفت: با توجه به فصول گذشته از این اقدامات باستانشناسی، ۴۰۲ محوطه در دشت میان کوهی این حوزه در حریم یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید بررسی و گزارش هر کدام جداگانه ارائه شده است.

مورخ و پژوهشگر تاریخ دشتستان درگذشت

بوشهر- زنده یاد «محمد جواد فخرایی» پژوهشگر و نویسنده کتاب «دشتستان درگذر تاریخ» براثر ابتلا به کرونا درگذشت.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان گفت: خبر درگذشت استاد فخرایی برای تمامی فرهنگ‌دوستان و نویسندگان دشتستان گران است ولی بی‌شک برای آنانی که در مکتبش شاگردی داشتند بسیار سخت‌ و اندوهناک‌تر است. به گزارش ایرنا ،عبدالرضا شنان‌پور افزود: استاد فخرایی از مفاخر استان بوشهر و فخر دشتستان بود که حضورش در هر محفلی قوت قلبی برای اهالی فرهنگ و هنر بود. وی اظهار داشت: مرحوم فخرایی معلمی دلسوز، مهربان و عاشق دشتستان و از سال ۱۳۵۲ دبیر تاریخ در این شهرستان بود که پس از آن پژوهشگری در حوزه تاریخ را در پیش گرفت. وی بیان کرد: کتاب دشتستان در گذر تاریخ یکی از یادگاری‌‏های ارزشمند فخرایی برای زادگاهش محسوب می‏‌شود.

بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های عمرانی
در هندیجان

خوزستان - خبرنگار «ایران»- فرماندار هندیجان اعلام کرد: ۵۷۰ میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در هفته دولت کلنگ زنی و یا به بهره‌برداری رسید.
 علی بویری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درهندیجان اظهار داشت: در آخرین روز از هفته دولت با بودجه ای بالغ بر ۵۷۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی که مهم‌ترین آنها را می‌توان پروژه شرکت فولاد خوزستان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان و طرح ۱۱۱۱ هکتاری پرورش میگو با اعتبار ۲۲۸ میلیارد تومان و ۳۲ میلیارد تومان پروژه‌های زیرساختی جهت توسعه حوزه شهری نام برد، آغاز شد. بویری همچنین در ادامه به پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده اشاره کرد و افزود: گازرسانی به روستاهای غوله، بزی، کوت مهنا، افتتاح مرکز جامع سلامت شهر زهره، افتتاح پایش تصویری شهرستان، افتتاح نمایندگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تعاونی خدمات صیادی ملوانان با اعتبار 10 میلیارد تومان با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، حبیب آقاجری نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مدیر عامل بانک توسعه تعاون، مدیر عامل شرکت گاز استان و برخی دیگر از مسئولان استانی و محلی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/11/553167/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها