برق کدام خانه‌ها رایگان می‌شود؟


همایون حائری
معاون وزیر نیرو در امور برق‌ و‌ انرژی
هفته گذشته طرحی در هیأت دولت به تصویب رسید که براساس آن پیش‌بینی می‌شود قبوض برق حدود 30 میلیون نفر از جمعیت کشور با تخفیف 100 درصدی و به تعبیری دیگر، به‌صورت رایگان عرضه خواهد شد. طرحی به‌نام «برق امید» که هدف از اجرای آن، اصلاح مصرف مشترکان خانگی کشور و حمایت از مشترکان کم مصرف است.
در این طرح برای مشترکان خانگی، الگوی کم مصرفی در مناطق مختلف جغرافیایی و ماه‌های گرم و غیرگرم تعیین شده است. مشترکانی که میزان مصرف آنها کمتر از این الگو (کم مصرفی) باشد مشمول پاداش و مشمول تخفیف 100 درصدی خواهند شد. لذا خانواده‌هایی شامل این طرح؛ «برق امید» می‌شوند که الگوی کم مصرفی در مناطق مختلف جغرافیایی و ماه‌های گرم و غیرگرم را رعایت کنند و میزان مصرف آنها کمتر از الگوی تعیین شده باشد.
البته برای سایر مشترکان نیز راهکارهای کاهش مصرف پیش‌بینی شده است تا با بهینه‌سازی مصرف یا نصب مولد خورشیدی کوچک در دسته مشترکان کم مصرف یا خوش مصرف قرار گیرند. امید است با اجرای این طرح حداقل 10 درصد ازمیزان مصرف خانگی کشور کاسته شده و به همین میزان عرضه انرژی برق برای بخش مولد کشور فراهم شود. به عبارت دیگر، مصرف برق در بخش غیر مولد اصلاح و امکان عرضه بیشتر برق در بخش‌های مولد اقتصادی فراهم شود.
برای اجرای این طرح هیأت دولت در مصوبه خود، دو ماه فرصت تدوین دستورالعمل‌های اجرایی را به وزارت نیرو داده است. زمان اجرای طرح برق امید پس از تهیه این دستورالعمل‌های اجرایی خواهد بود. طی این مدت دو ماه، مشترکان خانگی کشور از طریق پیامک و سایر روش‌ها از میزان مصرف ماهیانه خود و اینکه در کدام دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند، مطلع خواهند شد. همچنین آموزش‌های مورد نیاز برای کاهش مصرف مشترکان خانگی توسط وزارت نیرو تهیه شده و با کمک صداوسیما و رسانه‌های جمعی و شبکه اجتماعی برای کاهش مصرف در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت.
انتظار می‌رود با اجرای این طرح به تعداد مشترکان کم‌مصرف طی این مدت افزوده شده و همچنین از تعداد مشترکان پرمصرف کاسته شده و از این طریق به تعداد مشترکان خوش مصرف یا کم مصرف افزوده شود و در نهایت منجر به کاهش هزینه مصرف برق کلیه مشترکان خانگی کشور شود.
امیدوارم که مردم عزیز ایران با کاهش مصرف همگی عضو کمپین (پویش) برق امید شده و از این اقدام ملی حمایت کنند که به نفع کشور و اقتصاد خانواده است. در راستای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف نیز که نصب مولد خورشیدی کوچک در نظر گرفته شده، برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد. به طور مثال، برای حمایت از توسعه مولدهای خورشیدی کوچک پیش‌بینی شده است تا از یارانه سود تسهیلات بهره‌مند شوند. به این ترتیب ممکن است که تعداد مشترکان خوش‌مصرف و کم مصرف کشور از سال آتی بیش از پیش‌بینی‌ها شود و خانواده‌هایی در این طرح قرار می‌گیرند که بتوانند از آموزش‌های کاهنده مصرف به بهترین شکل بهره ببرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/8/553159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها