برنامه‌ریزی برای توسعه متوازن مشهد


محمدرضا حیدری
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد
مؤلفه‌های مدیریت شهری این روزها با دهه‌های قبل زمین تا آسمان تفاوت دارد. امروز نه فقط در حرف بلکه در واقعیت، شهر به مثابه موجود زنده‌ای به حساب می‌آید که برای ادامه حیات خود نیازمند ملزوماتی ویژه از سوی اداره کنندگان و ساکنانش است.
توسعه و عمران شهر، عزمی جدی و برنامه‌ای مدون می‌طلبد و نمی‌توان بدون نقشه راه در این مسیر قدم از قدم برداشت؛مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست.  طی 3 سال اخیر در پنجمین دوره پارلمان شهری مشهد تمام همتمان را بر این گذاشتیم تا مفهوم «شهر برنامه محور» را در ادبیات و گفتمان مدیریت این کلانشهر بگنجانیم و تا حدود بسیار زیادی موفق شدیم. تدوین برنامه عملیاتی 97-1400 گواه همین عزم اعضای شوراست و اتفاقات بسیار خوبی را نیز توانسته رقم بزند. با این برنامه و ریزبرنامه‌های ذیل آن است که می‌توان در مسیر توسعه متوازن و همگون شهر گام برداشت و به تحقق عدالت شهری امید داشت.
حالا می‌دانیم که برای تکمیل خطوط چهارگانه قطارشهری چه راهی را باید طی کنیم و هر سال چقدر پول برای مهم‌ترین مسیر حمل‌ونقل شهرمان کنار بگذاریم؛ آگاهیم که هزینه و درآمد مشهدمان باید چقدر باشد که برای رتق و فتق امور آن کم نیاوریم؛ از ریز و درشت نیازهای عمرانی شهر و پروژه‌های روی زمین مانده‌ای که باید هرچه سریع‌تر جان بگیرند مطلعیم و می‌دانیم که برای زدودن چهره نازیبای فقر از حاشیه شهر چه مسیر پر از سنگلاخ  در پیش داریم.
پنجمین دوره پارلمان شهری در 3 سال اخیر به پشتوانه رأی بالای مردم مشهد و تکیه بر آرای کارشناسی متخصصان و همچنین توان قابل تأمین پرسنل، کارگران و کارمندان شهرداری، پروژه‌های ناکام زیادی را به سرمنزل مقصود برده، طرح‌های زیادی را آغاز و به بهره‌برداری رسانده و کلید کارهای متعددی را روشن کرده که یا خود آنها را به فرجام می‌رساند یا با تحویل خزانه‌ای دلگرم کننده به مدیران بعدی، در بازه‌ای کوتاه  می تواند آنها انتظار داشته باشد که به مردم هدیه دهند.
تهاتر بدهی‌های چندهزار میلیارد تومانی شهر به بانک‌ها و همچنین دولت به مدیریت شهری مشهد، یکی از مهم‌ترین رهاوردهای حضور شورای پنجم بود که به زعم مدیران ارشد کشوری در این حوزه کاری کارستان به حساب می‌آید و کماکان به‌عنوان آرزویی بزرگ برای کلانشهرها و شهرهای ایران قلمداد می‌شود. این حرکت، جرأت و جسارت انجام کارهای بزرگی را به مدیران شهری مشهد داد تا پروژه‌های ریز و درشتی را در حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری کلید بزنند و ماحصل آن افتتاح پروژه‌های متعددی همچون تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح و آغاز به کار طرح‌های بزرگی همچون تقاطع چهارسطحی آزادگان باشد.
مردم شریف مشهد بدانند، همچنان برای عمران و آبادانی شهر با وجود شرایط سخت اقتصادی که این روزها متأثر از شیوع کرونا، سخت تر از گذشته هم شده، با تمام توان و ظرفیت مان کار می‌کنیم و از هیچ کوششی در این عرصه فروگذار نخواهیم بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/6/553150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها