کمبود مواد اولیه موجب زیان تولیدکننده و سود دلالان سلامت و افزایش چندبرابری قیمت ها شده است

تعادل بازار ماسک با ورود شرکت های دانش بنیان اصفهان




حمیرا حیدریان
 خبرنگار
با وجود گذشت بیش از 6 ماه از جولان ویروس کرونا در کشور برخلاف انتظار و تصور هنوز، تب تند آن در برخی استان‌ها فروکش نکرده و همین امرهمگان را بر آن داشته تا به یکی از راه‌های پیشگیرانه یعنی مصرف ماسک روی آورند تا که شاید ریسک شیوع ویروس را به کمترین حد ممکن برسانند. از این‌رو بازار مصرف ماسک همچنان در اوج قرار دارد و متعاقب آن حاشیه‌های تولید ماسک نیز داغ‌ است و در این میان کمبود مواد اولیه از جمله برچسب‌هایی است که بر پیشانی این کالای پرمصرف خورده و موجب شده حتی برخی واحدهای تولید به‌دلیل عدم تأمین این مواد کار قادر به ادامه فعالیت نباشند ولاجرم راه تعطیلی را پیش بگیرند.
 حمید عالی‌پور یک تولید کننده که کارخانه اش به‌عنوان اولین کارخانه تولید تجهیزات پزشکی در کشور محسوب می‌شود به «ایران» گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا متأسفانه ما با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم و همچنان هم این کمبود وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برای مدتی این کارخانه مجبور به تعطیلی فعالیت خود شد، افزود: متأسفانه نبود مواد اولیه کافی برای تهیه ماسک باعث اختلال در میزان تولید شده است و ما برای چرخه تولید مجبور هستیم مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنیم که گاهی قیمت این مواد تا 6 برابر قیمت واقعی آن ارائه می‌شود که اصلاً مقرون به صرفه نیست و ما تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.
وی وجود قاچاق مواد اولیه و افزایش نرخ ارز بازار آزاد را یکی از عوامل بازدارنده در خط تولید ماسک در کارخانه ها دانست. وی اظهارداشت: این کارخانه تولیدی که در فلاورجان استان اصفهان قرار دارد با 250 نیروی شاغل سالانه بیش از هزار تن انواع باند، گاز و ماسک تولید و روانه بازار می‌کند که امیدواریم با رفع مشکل موجود روند تولید همچون گذشته ادامه یابد.
رفع مشکل تولید ماسک سه لایه
جانشین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در این خصوص گفت: استان‌های همدان و یزد تنها استان‌هایی هستند که کارخانه های تولید مواد اولیه «مِلت بلون» (لایه اصلی فیلتر تولید ماسک) را در اختیار دارند که روزانه حدود 5 هزار تن برای کل کشور این مواد را تولید می‌کنند که طبق مقررات معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت واحدهای تولیدی و کارخانه هایی که دارای مجوزهستند براساس میزان تولیدی که دارند سهمیه دریافت می‌کنند.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در حال حاضرمشکلی برای تهیه ماسک سه لایه در استان وجود ندارد، افزود: از نظر توزیع ماسک در حال حاضر در سطح استان اصفهان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد حتی در برخی مجموعه‌های اداری که تمرکز جمعیت بیشتر وجود دارد کیوسک‌های توزیع ماسک برای ارباب رجوع در نظر گرفته شده که می‌توانند خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه از پیک دوم شیوع بیماری، تقاضا برای مصرف ماسک افزایش چشمگیری داشت افزود: این موضوع نه تنها در سطح استان و ملی بلکه در کل دنیا با افزایش سطح تقاضا مواجه شدند و طبیعی است که وقتی تقاضا از حد معمول بالاتر رفته، عرضه کمتر می‌شود مشکلی که کشورهای ترکیه ، چین و.. نیز با آن مواجه بودند. اما در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.
جانشین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، تعداد واحدهای ‌دارای مجوز در استان را 18 مورد عنوان کرد و ادامه داد: هر واحد تولیدی برحسب میزان تولید خود سهمیه مواد اولیه دریافت می‌کند که میانگین تولید هر واحد حدود 40 هزارتن در روز است که براساس تولید و مجوزی که از معاونت غذا و دارو برای فعالیت دارند لیست واحدها آماده و به تهران ارسال و از آنجا برای دریافت سهمیه خود به کارخانه‌های تولید مواد اولیه معرفی می‌شوند.
وی میزان هرکیلو از نخ مواد اولیه تولید ماسک سه لایه را برابر با 50 متر ذکر کرد و بیان داشت: تعداد واحدهای تولیدی که به تهیه و عرضه ماسک می‌پردازند بیشتر از واحدهای ذکر شده است اما به‌دلیل اینکه از سوی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت مجوزی دریافت نکرده‌اند طبیعتاً نمی‌توانند از سهمیه دولتی برخوردار باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی کارخانه ها به‌دلیل کمبود مواد اولیه ناچار به تعطیلی شده یا برای ادامه روند کار مجبور به تهیه این مواد با نرخ چند برابر قیمت واقعی در بازار آزاد هستند گفت: برخی واحدها و کارخانه ها خود مستقیماً مواد اولیه را وارد می‌کنند که بنا به نرخ ارز و افزایش آن تهیه این مواد برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.
واردات مواد اولیه ماسک آزاد شد
 حسن قاضی عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: به‌دنبال شیوع بیماری کرونا تمامی استان‌ها به‌سمت تولید و افزایش ماسک رفتند و همین عامل باعث کمبود آن در بازار شد و روزانه بین 40 الی 50 هزار عدد ماسک در واحدهای تولیدی اصفهان تولید می‌شد که این رقم در حال حاضر به تولید روزانه 3 میلیون ماسک در روز رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود مواد اولیه چند خط تولید ماده اولیه ماسک‌های جراحی در استان اصفهان فعال شده است که با همت شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی، محققان موفق به ساخت دستگاه و نیز ماده اصلی لایه میانی ماسک‌های جراحی «مِلت بلون» در استان اصفهان شده‌اند که در آینده نه چندان دورشاهد تولید صفر تا صد این خط تولید و توسعه آن در اصفهان خواهیم بود که همین باعث متعادل کردن بازار می‌شود.
 وی در پاسخ به این سؤال که کمبود مواد اولیه باعث افزایش نرخ این مواد به چندین برابر در بازار آزاد شده و در پی آن برخی کارخانه ها مجبور به تعطیلی شده‌اند بیان کرد: از دو هفته قبل به منظور کنترل بازار و توزیع، ناظرانی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کارخانه ها  حضور دارند تا تعادل ایجاد شود. ضمن اینکه واردات مواد اولیه نیز حدود یک هفته پیش آزاد شد و همین باعث رفع مشکل و پایین آمدن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد خواهد شد که تا مدتی قبل چند برابر نرخ اصلی ارائه می‌شد.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید ماسک پارچه‌ای پیشتاز است گفت: با توجه به اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ماسک پارچه‌ای همان قابلیت محافظتی ماسک‌های جراحی را دارد و با توجه به تأثیر استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا شهروندان می‌توانند از این نوع ماسک استفاده کنند و اجازه دهند تا استفاده از انواع ماسک‌های جراحی برای مراکز درمانی و کادر پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/6/553149/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها