خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

مقدمات دیدار در سنگاپور

«چانگ اوی یانگ» مشاور امنیت ملی کره جنوبی به من گفت که کره شمالی به وضوح تلاش می‌کند تا میان من (بولتون) و ترامپ جدایی ایجاد کند. وی اشاره کرد که در اجلاس سران دو کره در 27 آوریل چند نفر از مقامات کره شمالی درباره نقش و وظیفه من در اجلاس آتی ترامپ - کیم سؤال کرده بودند. من یک بار دیگر احساس افتخار و غرور کردم، اما مهمتر از این حرف‌ها، تداوم انتقادات کره شمالی از مانور نظامی مشترک سئول - واشنگتن بود و حتی حمله به مون را نیز آغاز کرده بودند؛ «مقامات فعلی کره جنوبی ثابت کرده‌اند که گروهی نادان و بی‌کفایت هستند...» چنین حملات خشن کره شمالی در واقع شیوه‌ای برای مرعوب کردن مون بود تا با اعمال فشار بر امریکا طرح مورد نظر آن کشور را اجرایی کنند، توطئه‌ای که مصمم بودیم اجازه ندهیم موفق شود.
یک مشکل جدی که بر سر راه آماده‌سازی مقدمات دیدار ترامپ - کیم پیش آمد، این بود که رئیس دفتر رهبر کره شمالی برای حضور در جلسه هماهنگی که برای روز 17 ماه مه برنامه‌ریزی شده بود، به سنگاپور نیامد. آماده‌سازی مقدمات برای سفر رهبر پارانویدی (بدگمان و همه دشمن پندار) کره شمالی هم سخت و ترسناک بود، حتی اگر در مقایسه با آماده سازی‌های مورد نیاز برای سفر رئیس جمهوری امریکا، ناچیز به نظر برسد. تأخیر در کارهای اولیه و مقدماتی می‌توانست در نهایت منجر به تعویق یا حتی لغو دیدار ترامپ - کیم شود. تا روز دوشنبه 21 مه، هیچ هیأت پیشرویی از طرف کره شمالی وارد سنگاپور نشد، بنابراین تا روز دوشنبه هیچ ملاقات و مذاکره‌ای انجام نشد. ترامپ شروع کرد به غُر زدن که چه خبر است؟ او به من گفت: «می خواهم قبل از کره‌ای‌ها موضوع نشست سنگاپور را تمام کنم» که اقدامی امیدوار کننده به نظر می‌رسید. او یادآوری کرد که چگونه همیشه ابتدا او بوده که حتی با زن‌هایی که قرار و مدار عاشقانه داشته، جدا شده است. ترامپ همیشه دوست داشت که او پیش از طرف مقابل، ساز جدایی بزند (وقتی که بعدها این موضوع را به کلی گفتم، در واکنش گفت؛ «عجب اطلاعات جالب و افشاگرانه ای»). موضوع مهم دیگر سفر«مون جائه این» به واشنگتن بود که تازه وارد شده بود. سؤالی که مطرح شد این بود که لغو اجلاس سران در سنگاپور همزمان با حضور مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام شود یا صبر کنیم وی سفر خود را به اتمام برساند و امریکا را ترک کند؟ من به ترامپ تأکید کردم که همین الان اقدام کند، چون لغو اجلاس پس از پایان سفر مون، در واقع ضربه‌ای آشکار به رئیس جمهوری کره جنوبی تلقی خواهد شد که واقعاً ضرورتی نداشت این اتفاق بیفتد. ترامپ موافقت کرد و گفت؛ «احتمالاً امشب توئیت می‌کنم.» به درخواست ترامپ من با مایک پنس معاون رئیس جمهوری و جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید هم در این باره مشورت کردم که هر دو موافق این بودند که ترامپ توئیتش را بزند. من موضوع را به ترامپ گزارش کردم و او آماده‌سازی پیش‌نویس توئیتش را شروع کرد. بعد از چند پیش‌نویس (که بخوبی توسط خانم وسترهوت منشی مخصوص ترامپ تایپ شده بود)، متن نهایی توئیت رئیس جمهوری به شرح زیر آماده شد:
بر اساس واقعیت‌هایی که نشان می‌دهد گفت‌و‌گوها در ارتباط با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای آن تغییر کرده است، من با احترام از نمایندگان خودم می‌خواهم کره شمالی را مطلع کنند که اجلاس 12 ژوئن در سنگاپور منتفی است. در عین حال منتظرم که در صورت فراهم شدن فرصت احتمالی دیگری در آینده، با کیم جونگ اون دیدار و مذاکره کنم. همزمان از آزادی سه شهروند امریکایی که هم اکنون در کشورشان و کنار خانواده‌های خود هستند، قدردانی می‌کنم.
توئیت تکمیلی زیر هم برای انتشار توسط ترامپ آماده شده بود: من از اینکه چین نتوانست آنچه را لازم بود انجام دهد، ناراحت و ناامید شده ام. کار مهمی که باید در مرزها و به منظور اجرایی شدن تحریم‌های کره شمالی انجام می‌شد تا به ما در رسیدن به صلح کمک کند. اتاق بیضی در عصر آن روز پر از کارمندانی بود که ترامپ را برای ضیافت شامی با حضور فرمانداران ایالات آماده می‌کردند. ترامپ هنگامی که اتاق بیضی را ترک می‌کرد، گفت که احتمالاً بعد از ضیافت شام و ساعت 8 یا 9 شب توئیت خواهم کرد. به دفترم برگشتم تا با پمپئو صحبت کنم و او را در جریان آخرین تحولات قرار دهم. پمپئو گفت؛ «موضوع را گرفتم، همین راهبرد را پیش می‌بریم.» پس از صحبت تلفنی با پمپئو به دفتر پنس رفتم و درباره توئیتی که ترامپ قرار است در مورد لغو اجلاس سنگاپور بزند، گفت‌و‌گو کردیم. هر دوی ما کاملاً اطمینان یافته بودیم که ترامپ امشب اجلاس سنگاپور را منتفی می‌کند اما وقتی صبح فردا از خواب بیدار شدیم، خبری از توئیت ترامپ نبود. ترامپ بعداً به کلی گفته بود که آن شب تلفن همراهش کار نمی‌کرده است اما کلی به من گفت واقعیت ماجرا این بوده که ترامپ می‌خواسته مون رئیس جمهوری کره جنوبی هم قبل از اعلام لغو اجلاس سنگاپور، حرف‌هایش را بزند. روز متفاوتی بود و من بی‌حوصله و بدون اشتیاق با چانگ همتای کره جنوبی خودم و هیأت همراهش در اتاق افسران کاخ سفید ملاقات کردم تا درباره دیدارمون - ترامپ که قرار بود همان روز در کاخ سفید انجام شود، رایزنی کنیم. کره جنوبی همچنان اصرار داشت که رئیس جمهوری آن کشور هم در سنگاپور حضور داشته باشد تا پس از دیدار ترامپ - کیم یک اجلاس سران سه جانبه نیز با حضور ترامپ، کیم و مون برگزار شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7432/4/553142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها