به نام تاریخ




2 شهریور
سال 1300 در چنین روزی نخستین شماره روزنامه «طوفان» به مدیریت محمد فرخی یزدی منتشر شد. حمایت از طبقه کارگر و دهقان خط مشی این روزنامه بود و با کلیشه سرخ هم منتشر می‌شد.
تولدها
آرتور آدامف: نمایشنامه‌نویس ارمنی-فرانسوی سال 1908 در چنین روزی به دنیا آمد. آرتور آدامف در کودکی با آثار بالزاک آشنا شد و خواندن رمان‌های فرانسوی را آغار کرد. در آخرین سال‌های جنگ جهانی دوم شروع به نوشتن نمایشنامه کرد که آثاری چون «حمله»، «اروپای مقدس»، «من فرانسوی نیستم»، «شکوه مرد مسخره»، «برپیلان»، «پینگ پنگ»، «همانطور که بوده‌ایم»، «رژه بزرگ و کوچک»، «سنگر» و «اعتراف» از جمله کارهایی هستند که از او باقی مانده‌اند. آرتور آدامف را یکی از نمایندگان تئاتر ابزورد می‌دانند. سبکی از تئاتر به معنای پوچ و بی‌معنی که علاوه بر آدامف کسانی چون ساموئل بکت و اوژن یونسکو آن را ادامه می‌دادند. «هیچ انگاری» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک از نمایش است که پس از جنگ جهانی دوم به اوج رسید. آدامف علاوه بر نمایشنامه‌نویسی ترجمه هم می‌کرد و داستان‌ها و نمایشنامه‌هایی از داستایفسکی، نیکلای گوگول، ماکسیم گورکی و آنتوان چخوف را به زبان فرانسوی ترجمه کرد. او سال 1970 درگذشت.
سیامک سپهری: سرپرست گروه پرطرفدار «رستاک» سال 1352 به دنیا آمد. سیامک سپهری که نوازنده تار است موسیقی را در دانشکده هنرهای زیبا خواند و از سال 76 همراه بهزاد پورنقی گروه «رستاک» را در قالب یک گروه موسیقی تجربی تأسیس کرد. کم کم دوستان سپهری به این گروه پیوستند و توانستند با بازنوازی ترانه‌های محلی و فولکلور ایران طرفداران زیادی در ایران و جهان پیدا کنند. آنها تاکنون 5 آلبوم موسیقی تولید کرده‌اند و کنسرت‌های زیادی هم در کشورهای مختلف جهان برگزار کرده‌اند.
کیهان ملکی: بازیگر سینما و تلویزیون سال 1347 در چنین روزی به دنیا آمد. کیهان ملکی که رشته نمایش را در دانشگاه آزاد اسلامی خوانده سال 72 با بازی در نقشی کوتاه در فیلم «آرزوی بزرگ» به‌صورت جدی وارد این رشته شد. یک سال بعد در «جنگ 39» در تلویزیون بازی کرد و شناخته شد اما شهرت او با سریال «روزگار جوانی» و بازی در نقش«احد» در سال 1377 اتفاق افتاد. پس از آن در سریال‌های «این گروه پلیس»، «همسفر»، «همسایه‌ها»، «مزرعه آفتابگردان» و «ستایش» بازی کرد و البته کار در سینما را هم ادامه داد. بازی ملکی در فیلم‌های «معجزه خنده» و «مرد بارانی» یدالله صمدی بسیار مورد توجه قرار گرفت. «مانی و ندا»، «زاگرس»، «پروانه‌ای در مه»، «بیداری» و «پرواز مرغابی‌ها» فیلم‌های دیگری است که با بازی او دیده‌ایم.
    سالروز تولد احمد رائض مینیاتوریست، اویس وفسی خطاط، علی خدایی خواننده، فرشاد جمالی خواننده، جلال برفی بازیگر، عدالت فرزانه کارگردان، حمید حیاتی داستان نویس، سعید کریمی شاعر، آرش منصور گرگانی شاعر، سینا میرزایی شاعر، پروین مختاری داستان نویس، سیروس نوذری شاعر، مجید دوخته چی‌زاده عظیمی عکاس، حسین سلطانی تودشکی بازیگر و فیلمبردار، فرید شکن فلاح چهره پرداز، سعدالله نصیری شاعر و خواننده و ریور فینیکس بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
علی اصغر شعرباف: استاد برجسته معماری سنتی و مرمت بناهای تاریخی سال 95 درگذشت. علی اصغر شعرباف که از آخرین بازماندگان معماری سنتی تهران محسوب می‌شود سال 1310 به دنیا آمد و از 10 سالگی در کنار پدرش تزئینات معماری را که حرفه خانوادگی‌شان بود یاد گرفت. در جوانی در کنار استادانی چون حسین لرزاده و محمد معمار کاشانی کار کرد و کاشی تراشی و کاشیکاری را یاد گرفت تا جایی که توانست بسیاری از کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. به مرور در پروژه‌های بزرگ و مهم مشغول به کار شد و مسجد سپهسالار، مدرسه سپهسالار، نمایشگاه بین‌المللی تهران، بقعه شیخ صفی اردبیل، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بنای شهدای هفتم تیر در میدان هفت تیر تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان از بناهایی است که آثار شعرباف را می‌توان در آنها دید. او در کار مرمت آثار تاریخی هم تبحر داشت و عمارت بادگیر و تالار الماس کاخ گلستان و حوض خانه کاخ سعدآباد را مرمت کرد. مرمت و بازسازی سردر بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین نیز برعهده شعرباف بود. او در زمینه کارش تألیفاتی هم داشت که «گره و کاربندی» و «ترسیمات دست کشیده» از جمله آنها هستند.
    محمد حیدری موسیقیدان و آهنگساز هم در چنین روزی درگذشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/20/552253/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها