چراغ روشن جشنواره کودک و نوجوان به‌صورت آنلاین




گروه فرهنگی/ خانه به دوشی تمام شده بود. پروانه‌ها به خانه‌شان برگشته بودند. قرار بود امسال هم اصفهان رؤیای رنگین سینما را برای کودکان و نوجوانان تعبیر کند. با آمدن کرونا اما تصویر روشن جشنواره کودک و نوجوان هم‌ آشفته شد. جشنواره جهانی فیلم فجر اولین قربانی این میهمان ناخوانده بود. سی‌وهشتمین دوره‌اش برگزار نشد و به خرداد سال بعد موکول شد. سرنوشت دیگر جشنواره‌ در ابهام ماند تا به فراخور شرایط شیوع کرونا تصمیمات منطقی‌تر اتخاذ شود. حالا در فاصله کمتر از دوماه مانده به جشنواره، برگزارکنندگان جشنواره کودک و نوجوان اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند چراغ این جشنواره را روشن نگه دارند. 30 مردادماه با انتشار فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره این خبر به شکل رسمی اعلام شد.
 قرار است این دوره از جشنواره از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان به‌صورت مجازی در قالب رقابتی در دو بخش «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه سینمای بین‌الملل» برگزار شود. المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور که امسال چهارمین دوره‌اش را تجربه می‌کند هم برقرار است. این بخش نیز در قالب «ایده» و «فیلم» به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. قرار است کارگاه‌های آموزشی و دیگر رویدادهای جشنواره به‌صورت لایو و زنده برگزار شود.
مرکز برگزاری جشنواره اگر چه اصفهان است اما برگزاری آنلاین فرصتی است برای مشارکت بیشتر تمام شهرها. تحقق این امر مهم البته به زیرساخت‌های فنی مناسب و دسترسی همگانی به اینترنت نیاز دارد. آن طور که علیرضا تابش دبیر این رویداد می‌گوید با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلساتی برگزار شده تا به لحاظ زیرساختی جشنواره را حمایت کنند. علاوه بر ابزار زیرساختی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده برای جلب مشارکت و فعالیت‌ اجتماعی این گروه سنی در تمام کشور موضوع دیگری است که کارشناسان این حوزه بر آن تأکید دارند.
فارغ از فرصت‌ها اما تهدید‌های این امکان تازه و بدیع هم پابرجاست. مهم‌ترین چالش، نگرانی بابت تضمین امنیت آثار است. علیرضا تابش دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این باره گفته که «وقتی از نمایش فیلم در یک جشنواره به شکل آنلاین صحبت می‌کنیم، قرار نیست فیلمی را مثل اکران‌آنلاین دائم پخش کنیم، بلکه قرار است فیلم در نوبت‌ها و ساعات مشخص، توسط کسانی که در پورتال جشنواره ثبت‌نام می‌کنند و به پلتفرم‌ها وصل می‌شوند، دیده شود.»
حساسیت‌ها نسبت به انتشار نسخه قاچاق آثار البته بیشتر در مورد فیلم‌های بلند داستانی وجود دارد که چند نمونه آن در بخش سینمای ملی و بخش سینمای بین‌المللی این رویداد حضور دارند. طبق گفته تابش، نمایش آنلاین فیلم‌های بلند داستانی در تعامل با تهیه‌کننده و صاحب اثر اتفاق خواهد افتاد.
برگزاری آنلاین جشنواره امکانی ناگزیر در شرایط بحرانی امروز است و هنوز سینمای ایران، تجربه کافی در آن کسب نکرده است. کسب نمره قبولی این آزمون از سوی متولیان این رویداد سینمایی می‌تواند سیاستگذاران دیگر جشنواره‌های سینمایی از جمله حقیقت و کوتاه را هم برای تجربه آن ترغیب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/19/552240/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها