حضور نمایندگان ایران در کنفرانس انرژی اتمی

منابع نفت ایران تا 50 سال دیگر خشک خواهند شد



روز گذشته (3 مرداد) پنجمین جلسه کنفرانس بین‌المللی انرژی اتمی در کاخ سازمان ملل تشکیل گردید. در این جلسه بیش از یک هزار و چهارصد نفر از بزرگترین شخصیت‌های علمی جهان شرکت نموده بودند و از طرف کاشفین بزرگ فعل و انفعالات اتم و متفرعات آن نطق های مبسوطی در باب لزوم استفاده از انرژی اتم در راه صلح و بالا بردن سطح زندگی بشر ایراد گردید.در ابتدای این جلسه آقای دکتر بازرگان نماینده اعزامی دولت ایران به سمت نایب رئیس جلسه انتخاب گردید و چون رئیس در جلسه حضور نداشت وی شخصاً تالار جلسه را اداره می کرد؛ اتفاقاً در همین جلسه بود که قرار شد نماینده دولت ایران گزارش مربوط به میزان موجودی و مدت استفاده مواد سوختنی را در این کشور به کنفرانس تسلیم نماید. به همین جهت نمایندگی ایران گزارش مبسوطی در این زمینه تسلیم نمود. گزارش هیأت نمایندگی ایران در باب لزوم استفاده از انرژی اتمی در ایران به‌ طور اختصار به شرح زیر می‌باشد:
ë در مورد مواد نفتی
در سه سال اخیر میزان افزایش مصرف هر سال در حدود صدی 17 سال قبل بوده است و می‌توان پیش‌بینی نمود در آینده مادام که ذخیره نفت باقی باشد افزایش سوخت مورد نیاز کشور از منابع نفتی تأمین شود. با درنظر گرفتن اینکه هم‌اکنون مواد نفتی صدی 38 سوخت کشور را تشکیل می دهند و میزان افزایش متوسط مصرف مواد نفتی در سال‌های اخیر صدی 17 بوده است می‌توان نتیجه گرفت که در سال‌های اخیر به‌طور متوسط میزان افزایش گرمای مصرفی کشور بالغ بر صدی 7 بوده است. اگر فرض کنیم در 50 سال آینده به‌طور متوسط به‌علل افزایش جمعیت و افزایش نیازمندی و توسعه صنایع حداقل به همین میزان افزایش ادامه پیدا کند و مصرف مواد غیرنفتی در حدود میزان فعلی باقی بماند نتیجه می‌گیریم که در 50 سال دیگر مصرف سالانه نفت برابر شود با 116 میلیون تن و چنانچه مجموع مصرف مواد نفتی را طی 50 سال آینده حساب کنیم به حدود 1.6 میلیارد تن بالغ می‌گردد. ذخیره مطمئن مناطق نفت‌خیز شناخته ‌شده یک میلیارد تن و برای ذخیره احتمالی همین مناطق تا حدود 4 میلیارد تن تخمین شده است. هم‌اکنون برای نسل آینده باید منبع انرژی جدیدی در نظر گرفته شود و به‌احتمال خیلی بیشتراز احتمال وجود ذخایر جدید قبل از پایان 50 سال مضیقه منبع انرژی برای کشور ما مشهود می‌گردد.
ë استفاده از اورانیوم
خوشبختانه شرکت نمایندگان دانشگاه ایران در کنفرانس اتمی نیز برای دولت ایران این فایده را داشت که نمایندگان ایران توانستند از نزدیک با مقامات علمی کشورهای بزرگ جهان مذاکره کرده و در باب مبادله معلومات اتمی و استفاده از اورانیوم مذاکراتی صورت دهند. در مذاکراتی که دیروز در خارج از جلسات کنفرانس بین «ژولیوس اشتراوس» رئیس کمیته تحقیقات اتمی سنای امریکا و نمایندگان ایران جریان داشت، سناتور امریکایی اظهار داشت دولت امریکا حاضر است مادام که ایران از منابع اورانیوم خود برای تولید انرژی استفاده نکرده است مقداری اورانیوم در اختیار دولت ایران قرار دهد تا کارشناسان ایرانی تدریجاً به رشته استفاده‌های اتمی مانند سایر ملل دنیا آشنایی پیدا نماید، وی سپس اضافه کرد تحویل مقدار معینی اورانیوم به دولت ایران مشروط به این خواهد بود که دولت از طریق سفیر کبیر خویش در واشنگتن با دولت امریکا تماس گرفته و مخصوصاً یکی از شرایط آن را به لزوم نگاهداری اورانیوم و جلوگیری از انتقال آن به کشورهای دیگرمی باشد قبول کند و اکیداً رعایت نماید.به‌طوری که آقای دکتر بازرگان نماینده ایران اظهار می داشت آقایان پروفسور «کاکرات» دانشمند معروف انگلیسی یعنی اولین کسی که موفق به خرد کردن اتم و انجام فعل و انفعالات مصنوعی اتم گردید اظهار داشته است دانشمندان انگلیسی حاضرند برای آنکه کشور ایران از سایر همسایگان خویش در رشته استفاده از انرژی اتمی عقب نماند با دانشگاه ایران در این زمینه همکاری نموده و راه را برای پیشرفت‌های علمی دیگر هموار سازند.قرار است اعضای هیأت نمایندگی ایران به اتفاق سایر نمایندگان و دانشمندان کشورهای جهان برای مشاهده تأسیسات عظیم اتمی کشور انگلستان به لندن مسافرت نمایند. مدت اقامت هیأت‌های نمایندگی در کشور انگلستان بیش از سه روز خواهد بود.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه چهارم مردادماه 1334


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/16/552227/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها