چرا کلاس‌های آموزش قوانین، برای موتورسواران تعطیل نمی‌شود؟

موتورسواران سر کلاس کرونا


یوسف حیدری
گزارش نویس
با شیوع کرونا  حتی المپیک تعطیل شد اما گویی قرار نیست کلاس‌های آموزش قوانین برای موتورسواران متخلف تعطیل شود. انگار این روزها یکی از جریمه‌های آنها شرکت در کلاس‌های آموزشی است تا حداقل به خاطر جان خودشان هم که شده خلاف نکنند.
رضا می‌گوید به خاطر نداشتن کلاه ایمنی مدارک موتورم را گرفتند و برای پس گرفتنش باید یک ساعت آموزش ببینم: «وضعیت کلاس اصلاً خوب نیست؛ نه از پنجره خبری هست نه از تهویه هوا. جلوی در هم از تب سنج و مواد ضدعفونی‌کننده خبری نیست. در این شرایط که برای پیشگیری از شیوع کرونا همه کلاس‌های آموزشی تعطیل هستند چرا باید جان موتورسواران و افسران راهنمایی و رانندگی به خطر بیفتد؟ هر روز از ترس اینکه افسر جلوی ما را نگیرد مجبوریم ورود ممنوع برویم یا از پیاده‌رو فرار کنیم، البته آنها حق دارند و ما نباید تخلف کنیم اما نمی‌شود که برای جلوگیری از تخلف مردم را بیمار کرد.»
رضا یکی از چند موتورسواری است که به خاطر نداشتن کلاه ایمنی مدارکش توسط افسر راهنمایی و رانندگی ضبط شده و برای پس گرفتن آن باید در کلاس آموزشی شرکت کند. او به ناراحتی افسران راهنمایی و رانندگی از برپایی این کلاس‌های اجباری هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: «سه‌شنبه هفته گذشته در مسیر برگشت وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده بودم افسر راهنمایی و رانندگی به خاطر نداشتن کلاه ایمنی مدارک موتورم را گرفت. برگه‌ای به من داد که در آن نوشته شده بود باید در کلاس توجیهی شرکت کنم. صبح روز بعد وقتی به راهنمایی و رانندگی منطقه رفتم چند موتورسوار دیگر را هم دیدم که مشکل من را داشتند و آنها هم مثل من دنبال مدارک موتورشان بودند. قرار بود کلاس در یک اتاق کوچک که پنجره هم نداشت برگزار شود که ما اعتراض کردیم.»
یکی از افسران آموزش راهنمایی و رانندگی  می‌گوید: «ما خودمان هم از این وضعیت ناراحتیم خود من در همین کلاس‌ها کرونا گرفتم و متأسفانه همسر و دخترم را هم مبتلا کردم که خدا را شکر به خیر گذشت. راستش را بخواهید من و همکارانم موتور کمتری را توقیف می‌کنیم تا لااقل کلاس با تعداد شرکت‌کننده کمتری برگزار شود.»
امیرحسین که دو ماسک روی هم زده می‌گوید: «باور کنید اگر با موتور کار نمی‌کردم هیچ وقت دنبال مدارکم نمی‌رفتم من پیک هستم و با موتور کار می‌کنم. این روزها هم کار ما بیشتر شده و مردم ترجیح می‌دهند خرید روزانه‌شان را با پیک انجام دهند. الان هم که هوا خیلی گرم است و گاهی اوقات فراموش می‌کنم کلاه ایمنی روی سرم بگذارم. چند روز قبل افسر راهنمایی و رانندگی مدارک موتورم را گرفت و گفت باید در کلاس آموزشی شرکت کنم. قبلاً هم دو بار در این کلاس‌ها شرکت کرده‌ام. قوانین راهنمایی و رانندگی و تخلفاتی را که نباید موتورسواران مرتکب شوند، با فیلم و عکس آموزش می‌دهند. اما الان در شرایطی که همه روی فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید می‌کنند واقعاً این کلاس‌های آموزشی توجیهی ندارد یا لااقل به این شکل نباید برگزار شود.»
او هم تأکید می‌کند که کسی برای ورود به کلاس تب سنجی نمی‌کند و از مواد ضدعفونی‌کننده هم خبری نیست: «همه می‌توانند ناقل باشند و در کلاس اگر یک نفر سرفه کند ممکن است همه را مبتلا کند. خود مأموران راهنمایی و رانندگی منطقه بیشتر از همه ما در خطر هستند و خودشان تأکید می‌کنند که برگزاری این کلاس‌ها با توجه به افزایش تخلفات موتورسواران کار درست و مناسبی است اما شکل برگزاری و زمان آن مناسب نیست. به گفته افسر آموزش، دستور‌العمل برگزاری کلاس‌ها ابلاغ شده و همه مناطق باید این کلاس‌ها را برگزار کنند.»
سعید هم مثل بقیه برای گرفتن مدارک موتورسیکلت به راهنمایی و رانندگی منطقه رفته و حالا می‌گوید تنها شانسی که داریم توقیف نشدن موتور است وگرنه برای پس گرفتن موتور باید علاوه‌بر کلاس آموزشی به دفاتر خدمات و پارکینگ هم برویم: «باور کنید بیشتر از خودم دلم به حال مأموران راهنمایی و رانندگی می‌سوزد. توی این هوای گرم با خطر ابتلا به کرونا باید موتورسواران و راننده‌های متخلف را متوقف کنند و برای‌شان کلاس آموزشی برگزار کنند. دفعه قبل افسر آموزش رعایت حال ما را کرد و بدون برگزاری کلاس مدارک‌مان را پس داد. ای کاش این کلاس‌های آموزشی را به شکل مجازی برگزار کنند تا رفت و آمدها به راهنمایی و رانندگی مناطق کمتر شود.»
سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت در پاسخ به ضرورت و چرایی برگزاری کلاس‌های آموزشی برای موتورسواران و راننده‌های متخلف در شرایط کرونایی از اساس موضوع را رد می کند اما بعد به یک مورد استثنایی اشاره می‌کند: «از ابتدای شیوع کرونا برگزاری کلاس‌های آموزشی در مناطق راهنمایی و رانندگی لغو شده است. با شیوع کرونا رویکرد این معاونت، نحوه آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی از شکل حضوری به فضای مجازی تغییر پیدا کرد و درحال حاضر محتوای‌های آموزشی را در اختیار سازمان‌های مردم نهاد و طرفداران ایمنی و همچنین سازمان‌های دولتی و غیردولتی قرار می‌دهیم تا در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کنند.»
وی همچنین عنوان می‌کند آنچه درحال حاضر اتفاق افتاده مربوط به رسیدگی به تخلفات قبل است: «مدارک برخی از موتورسواران متخلف مدت‌ها قبل گرفته شده و آنها هم برای حضور در کلاس مراجعه نکرده بودند. پلیس طبق قانون باید قوانین و تخلفات را به آنها متذکر شود و پلیس راهور در این زمینه تقصیری ندارد. همچنین برای موتورسوارانی که در برخی شرکت‌های شناخته شده حمل و نقل عمومی ‌کار می‌کنند قوانین و موارد کلاس‌های آموزشی را در اپلیکیشن آنها بارگذاری می‌کنیم تا موتورسواران به شکل غیرمستقیم تحت آموزش قرار بگیرند. آموزش را در پلیس راهور تهران تعطیل نکرده‌ایم و خوشبختانه آموزش در فضای مجازی بازتاب بسیاری خوبی داشته و تلاش می‌کنیم این کار را ادامه دهیم.»
سال گذشته 17 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که بخشی از آن مربوط به موتورسوارها بودند. سال 97 در تهران 386 موتورسوار به‌دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی و استفاده نکردن از کلاه در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. سرهنگ همه‌خانی با اشاره به این آمار می‌گوید: «ما راهنمایی و رانندگی هستیم یعنی وظیفه داریم برای راننده‌های پرخطر برنامه آموزشی هم بگذاریم، راهنمایی کنیم و لزوم رعایت قوانین را یادآور شویم. بنابراین بحث فقط جریمه نیست. یکی از برنامه‌های پلیس راهور هم برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوامع هدف است. این آموزش در مراکز مختلف فرهنگی و اداری و برای اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود اما بعد از بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا همه کلاس‌های آموزشی لغو شد. در این مدت تلاش کردیم به سمت و سوی فضای مجازی برویم. یکی از کلاس‌های آموزشی که باید برگزار کنیم مربوط به سرویس مدارس است. محتوای آموزشی مورد نیاز این گروه را در اپلیکیشن تاکسیران بارگذاری کردیم و راننده‌های سرویس مدارس بعد از دیدن برنامه‌های آموزشی در همین سایت آزمون می‌دهند و ما به پاسخ‌های آنها نمره می‌دهیم. همچنین با تعدادی از بازیکنان پرسپولیس و استقلال صحبت کردیم تا با کمک آنها شعارهای ترافیکی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را در فضای مجازی منتشر کنیم.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/1/551921/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها