امروز صبح یک میلیون و 300 هزار و ۷۳۲ داوطلب رقابت در بزرگترین آزمون کشور را شروع می‌کنند

مصلای تهران میزبان کنکوری‌ها

بارکد را اسکن کنید وگزارش ویدئویی رقابت در بزرگترین آزمون کشور را ببینید

هدی هاشمی
خبرنگار
درهای مصلای امام خمینی (ره)  تهران برای نخستین بار به روی داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه‌ها باز می‌شود تا آنها در شبستان اصلی امام خمینی (ره) یکی از سخت‌ترین و پراسترس‌ترین آزمون‌های تحصیلی زندگی خود را تجربه کنند. آزمونی که برای رسیدن به این نقطه پس از چالش‌ها و فراز و فرودهای بسیار، پای ١٠ مصلای بزرگ کشور را هم به ماجرا باز کرد. حالا مصلای تهران میزبان جمعی از پشت کنکوری‌هاست  و مسئولان اجرایی هم درحال تدارک این آزمون هستند. یک روز قبل از برگزاری و تا لحظات آخر، کامیون پشت کامیون وارد حیاط مصلی می‌شود و هزاران صندلی از دل این کامیون‌ها خالی و کنار درهای اصلی شبستان قرار می‌گیرند. کارگران مشغول چیدمان صندلی‌ها در سالن شبستان هستند هنوز چینش صندلی‌ها کامل نشده اما تقریباً دو تا سه هزار صندلی با رعایت پروتکل‌ها در سالن اصلی شبستان و نیم طبقه بالای آن چیده شدند. ناظران فنی سازمان سنجش یک ردیف صندلی را برای نمونه در یک خط منظم قرار داده‌اند تا کارگران طبق همین الگو ، بقیه چیدمان‌ها را انجام دهند. فضای آرامش بخش مصلی البته استرس و شلوغی همیشگی حوزه‌های آزمون‌های علمی را کاهش داده و در مقایسه با سایر حوزه‌ها، شرایط آرام‌تری را رقم زده است.
در چنین  شرایطی کارگری یک صندلی را می‌گذارد و کارگر بعدی با متر فاصله صندلی کناری را اندازه‌گیری می‌کند که این چینش دقیق باشد و درنهایت این دیالوگ بارها بین آنها رد و بدل می‌شود: «بیشتر از 8/1 متر بود، اشکال ندارد.» سرکارگر جواب می‌دهد: «نه. کم نباشد، دقت کنید.» هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که چینش صندلی‌های پنجاهمین کنکور سراسری دانشگاه‌ها برای برگزار کنندگانش حالا به یک دغدغه بزرگ تبدیل شود. امروز و سه روز آتی تکلیف یک میلیون و ٣٠٠ هزار داوطلب کنکور  در مصلای تهران و البته ٣ هزار و ٣٠٠ حوزه امتحانی دیگر روشن می‌شود. آزمونی جنجالی که برای برگزاری و تعویقش حرف و حدیث‌ها و کشمکش‌های بسیاری به وجود آمد و در نهایت برای برگزاری سلامت آزمون مصلی ها هم در کنار دانشگاه‌ها و مدارس تبدیل به حوزه امتحانی شدند. قرار است مصلی میزبان  ١٠ هزار داوطلب کنکور سراسری دانشگاه‌ها باشد. درهای شبستان اصلی روز پنجشنبه به روی ٥ هزار و ٧٠٠ نفر از داوطلبان دختر و پسر  رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم انسانی و روز جمعه روی ٤ هزار و ٨٠٠ نفر از داوطلبان دختر علوم تجربی باز شود. داوطلبانی که با هزاران امید، استرس و اضطراب پا به مصلای تهران می‌گذارند تا سرنوشت و زندگی‌شان را به دست آزمونی ٤ ساعته بسپارند. البته ٤٨ ساعت به برگزاری کنکور علوم انسانی و ریاضی فیزیک زمان باقی مانده است. در این سالن بزرگ و
دراندشت اما هیاهویی برپا است. ناظران وزارت بهداشت، مسئولان و ناظران سازمان سنجش و تیم‌های مختلف ارگان‌های کشوری و لشکری در گوشه گوشه سالن ایستاده‌اند. برگزاری کنکور امسال انگار برای همه عجیب و غریب شده است. همه می‌خواهند هر چه سریع‌تر این آزمون تمام شود و تکلیف داوطلبان هر چه سریع‌تر روشن شود تا بلکه بتوانند بعد از چند ماه اضطراب و نگرانی نفسی راحت بکشند. این نگرانی این بار نه فقط در چهره داوطلبان بلکه در چهره برگزارکنندگان کنکور هم به وضوح دیده می‌شود. در حقیقت هر چه به زمان برگزاری آزمون نزدیک‌تر می‌شویم، دلهره و استرس برگزارکنندگان هم بیشتر می‌شود؛ این را ناظر وزارت بهداشت هم تأیید می‌کند: «خودم هم استرس گرفتم.» همه این نگرانی‌ها موجب شده تا ناظران سنجش از کوچک‌ترین موضوعی به آسانی عبور نکنند. آنها تک تک صندلی‌ها را بررسی می‌کنند تا ببینند که استاندارد لازم را دارد یا ندارد در مرحله بعد می‌خواهند صندلی دانش‌آموزان چپ دست را قرار دهند و بعد از آن کارت داوطلبان روی صندلی قرار می‌گیرد در نهایت هم کار ضدعفونی کردن سالن آغاز می‌شود. سخنگوی سازمان سنجش به همراه ناظران وزارت بهداشت در حال بررسی محل برگزاری آزمون پسران در ضلع جنوبی شبستان است. کارشناسان بهداشت و سلامت از تهویه هوا می‌پرسند  می‌خواهند اتاق مخزن سؤالات را بررسی کنند و همین طور بسته‌های غذایی و محلولی که قرار است برای گندزدایی محل برگزاری استفاده شود. سخنگوی سازمان سنجش به تک تک سؤالات ناظران بهداشت و سلامت پاسخ می‌دهد: «درهای اصلی سالن هنگام امتحان باز می‌شود و وسایل سرمایشی هم همزمان روشن خواهد شد. فاصله فیزیکی صندلی‌ها ۱۸۰ سانتیمتر از هم، چیده شده است.
البته در برخی قسمت‌ها این فاصله بیشتر هم بوده است. درباره محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان از روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار می‌گیرند. علاوه بر این، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی انجام می‌شود. هم اکنون هم منتظریم تا چیدن صندلی‌ها تمام شود و ضدعفونی کردن محل را انجام دهیم. علاوه بر این ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تعداد دو میلیون ماسک و پک بهداشتی برای استفاده داوطلبان و عوامل اجرایی آزمون سراسری اهدا کرده است و ما هم موظفیم در طول برگزاری هم، روی صندلی هر داوطلب یک بسته بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی یا ژل ضدعفونی کننده به همراه توصیه‌های بهداشتی قرار دهیم که این اقدامات در دست اجراست.»
بازرسان وزارت بهداشت از مکان تجمع خانواده‌ها می‌پرسند و اینکه اگر خانواده‌ها تجمع کنند، چه می‌کنند؟ فاطمه زرین آمیزی در این باره می‌گوید: «ما از خانواده‌ها خواستیم که فقط یک نفر همراه با داوطلب بیاید اما خب برای خانواده‌هایی که استرس دارند و با فرزندان‌شان می‌آیند در بسیاری از حوزه‌های امتحانی مکان‌هایی در نظر گرفته‌ایم در مصلی هم این مکان وجود دارد و البته بازرسان ما از خانواده‌ها می‌خواهند که از تجمع در کنار حوزه‌ها خودداری کنند.» سخنگوی سازمان سنجش این حرف‌ها را می‌زند و ناظران هم دست به کار می‌شوند آنها با متر فاصله صندلی‌ها را چک می‌کنند و از مسئولان سازمان می‌خواهند محلول ضدعفونی کننده را نشان‌شان دهند و از مسئولان مصلی هم می‌خواهند که شرایط تهویه را برایشان بیشتر توضیح دهند. ناظران وزارت بهداشت سختگیری بسیاری درباره پروتکل‌های بهداشتی دارند با یکدیگر آرام و آهسته حرف می‌زنند و از محل برگزاری عکس می‌گیرند. می‌گویند سلامت داوطلبان مهم است، یکی از ناظران وزارت بهداشت که فاطمه میرزایی نام دارد اینها را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «روز پنجشنبه و جمعه مصلی محل برگزاری کنکور است و طبیعتاً همه کارها باید تا قبل از آن تمام شود. اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که چیدمان صندلی‌ها با فاصله گذاری اجتماعی انجام شده بود و موضوع مهم برای ما بحث تهویه است که دوستان اعلام کردند زمان برگزاری آزمون تهویه مرکزی روشن می‌شود. ما البته برخی از درها را هم علامت گذاری می‌کنیم تا در حین برگزاری چند در هم باز باشد.
او به ضدعفونی کردن صندلی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «محلول برای ضدعفونی کردن صندلی‌ها برایمان مهم است باید با همان غلظتی که ما می‌خواهیم این کار انجام شود که این اقدام هم با حضور ما چند ساعت دیگر انجام می‌شود. علاوه بر این ما اتاق مخزن سؤالات، اطلاعات مراقبان، اتاق مراقبان، مواد غذایی که در طول کنکور داده می‌شود، بسته‌های بهداشتی و آب معدنی که توزیع می‌شود را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم امسال هم مثل سال‌های گذشته کنکور سالم داشته باشیم.»
امروز کنکور داوطلبان هنر برگزار می‌شود
سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ آزمون سراسری سال ۹۹ از صبح امروز ۲۹ مردادماه شروع می‌شود و تا صبح شنبه اول شهریور ادامه دارد. براین اساس داوطلبان گروه آزمایشی هنر امروز صبح با شرکت ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب آزمون خود را شروع می‌کنند. همچنین گروه‌‌های ریاضی و انسانی نیز فردا صبح  با شرکت ۵۱۰ هزار و ۸۳۰ داوطلب به رقابت می‌پردازند و در صبح روز جمعه ۳۱ مرداد تعداد ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت می‌کنند و در نهایت آزمون زبان‌های خارجی نیز شنبه اول شهریور با رقابت ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب شروع خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/1/551916/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها