بسته سلامتی برای کنکوری‌های دوران کرونا




دکتر حسین کرمانپور
رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور

بسته پیشنهادی زیر به معنی حمایت از برگزاری کنکور نیست بلکه هدیه‌ای است از جانب پدری پزشک به دلبندانش که اگر آزمون برگزار شد با رعایت آن، خطر را به حداقل برسانیم:
۱- استرس کنکور کافی است، با رعایت موارد زیر خیالتان را بابت کرونا آسوده نگهدارید
۲- با خودتان یک نایلون سالم کوچک همراه ببرید!
۳- برای آن روز سه ماسک سه لایه‌ای تهیه کنید! سر جلسه اگر رطوبت ماسک بالا رفت که احساس کردید خیس است آن را تعویض نموده در نایلون همراه قرار دهید!
 ۴- دو تا سه جفت دستکش همراه ببرید! کسانی که حساسیت دارند دستکش پارچه‌ای را زیر دستکش یکبار مصرف استفاده کنند
۵- به شرطی که با لب و دهان و صورتتان بازی نکنید، اگر همراهتان اسپری الکل دارید، با هر چند ورق زدن یک اسپری کم کافی‌است.
۶- شاید برخی بضاعت خرید دستکش و اسپری الکل نداشته باشند، نگران نشوند در همان ظروف اسپری، به نسبت ۱ قاشق وایتکس، ۴۹ قاشق آب، محلول آماده‌کنند. فقط هنگام مصرف، دست در نزدیک‌ترین فاصله باشد تا اسپری نشود و حساسیت ایجاد نکند!
۷- هنگام تفکر روی پاسخ به پرسش‌ها، خوشبختانه چون ماسک دارید امکان جویدن ته مداد، نوک ناخن، یا قطعه‌ای از مقنعه یا موی بلند سر یا نزدیک کردن انگشت به بینی نیست! اما ممکن است بخواهید بجایش انگشت را به چشم نزدیک کنید! این‌کار مثل صحبت با موبایل هنگام رانندگی است. ضمناً پسران رعایت کنند هنگام تفکر به دور دست‌ها هی دست خود را لای موهای خود نکشند!
۸- دستمال کاغذی، یک بسته کوچک همراه داشته باشید.
آنها که ماسک پارچه‌ای مصرف می‌کنند یا تعداد ماسک سه لایه یکی است، شاید بهتر باشد پشت ماسک خود یک دستمال بگذارند، هر وقت خیس شد آن را آرام داخل نایلون همراه بیندازند تا در مصرف ماسک صرفه‌جویی شود.
۹- بجای کیک از شکلاتی استفاده کنید که راحت و بدون لمس بتوانید داخل دهان بگذارید.
۱۰- با خودتان و بسته به نیازتان یک یا دو بطری نیم‌لیتری آب داشته باشید. هنگام مصرف مواظب باشید با خروجی بطری کمترین تماس را داشته باشید.
۱۱- حتماً از ماسک کشدار پشت گوش استفاده کنید و از انواعی که پشت سر گره زده می‌شود استفاده نکنید. برای خوردن و آشامیدن با یک دست،  کش را از پشت گوش خارج و با دست دیگر از خوراکی استفاده کنید. هرگز به سطح ماسک دست نزنید.
۱۲- هنگام خوردن و آشامیدن از پایین زدن ماسک با دست جداً خودداری فرمایید!
۱۳- چه در هنگام ورود و چه خروج فاصله را رعایت کنید. حق تقدم واقعاً با کسی است که به در  ورود و خروج نزدیک‌تر است! یک امروزی را رعایت کرده و دندان روی جگر بگذارید. اینجا هم سلامتی همکلاسی مهم است، هم شما، هم خانواده و هم جامعه!
 ۱۴- ازدحام، تمام زحمات شما را برباد می‌دهد. پس از پایان کنکور، گپ زدن پیرامون سؤالات را بگذارید از طریق تلفن یا نوشتن مجازی! ویروس را ناامید کنید.
15- اگر در بین آزمون به دستشویی رفتید، دستکش را داخل سطل زباله انداخته یکبار دست خود را با آب و صابون بشویید و سپس اقدام به لمس لباس و شیرآلات کنید، در اتمام کار هم پس از شست‌و‌شوی دست با آب و صابون و خشک کردن آنها، مجدداً دستکش را دست کنید. اگر دستکش ندارید، هنگام نشستن مجدد روی صندلی، دست خود را ضدعفونی کنید!
16- در پایان آزمون، دستکش و ماسک خود را داخل نایلون انداخته در آن را محکم گره زده، ماسک جدید بزنید و به خانه بازگردید.
17- در ورود به خانه یکراست به حمام بروید.
18- بهتراست لباس‌هایتان را در دمای ۵۰ تا ۷۰ شست‌و‌شو داده، ۵ تا ۷ ساعت، در هوای آزاد آویزان کنید.
19-توصیه می‌کنم برای روز کنکور، سبک‌ترین و خنک‌ترین و قابل شست‌و‌شو‌ترین لباس را استفاده کنید.
20- به نظر من پس از کنکور، ۳ تا ۵ روز در خانه بمانید، با افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای تماس نزدیک و بدون ماسک نداشته باشید و اگر پس از این زمان علامت‌های شاخص کرونا را نداشتید(تب بالای ۳۸، سرفه، گرفتگی و آب‌ریزش بینی، بدن درد، سردرد شدید) می‌توانید با احتیاط از قرنطینه کنکوری خود خارج شوید.
21- و اما اگر علامت پیدا کردید، ضمن رعایت در ارتباط با افراد، ۱۴ روز قرنطینه شده و‌دایره محدودیت با افراد را به خانواده هم تعمیم می‌دهید.
22- در طول قرنطینه نکات خاصی را که در توصیه‌های دیگری با این قلم بیان شده‌است رعایت کنید تا ان‌شاالله بدون کمترین آسیب به روال قبل بازگردید.
23- دانش‌آموزان پسری که به حدی رسیده‌اند که واجد ریش و محاسن شده‌اند بهتر است در این روز ریش در کوتاه‌ترین حد خود باشد تا ماسک روی صورت در مناسب‌ترین حالت قرار گیرد. (شامل ناظرین هم می‌شود)
24- خانم‌هایی که از چادر یا مانتویی استفاده می‌کنند که هنگام عبور و مرور، کوران مختصری از نسیم ایجاد می‌کند بهتر است هنگام برگزاری آزمون بسیار آرام قدم بردارند یا با دست چادر و مانتوی خود را در حالت مهاری قراردهند تا با حرکت کمترین جریان هوا را ایجاد کند یا خاک را از زمین بلند نکند!
25- امیدوارم مسئولان حوزه شما در چند اقدام کوچک موفق عمل کنند:
- سالن تهویه لازم را به‌صورت یک طرفه داشته باشد
- پنجره‌ها باز باشد
- مواد ضدعفونی به میزان کافی باشد
- ناظرین ماسک و دستکش داشته و خود ناقل نباشند
- داخل دستشویی‌ها مایع صابون تازه و سطل زباله وجود داشته باشد!
- امکان فاصله‌گذاری حداقل ۲ متر را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها در بیرون مهیا کرده باشند.
- یادشان باشد حداقل فاصله 5/1 متر مربوط به فاصله بین دو نفر به تنهایی است در مراکز
پر ازدحام این فاصله باید بیش از ۲ متر باشد.
26- در پایان تمام توصیه‌ها، برخود واجب می‌دانم ذکر کنم در همه احوال به خدای مهربان توکل فرمایید که او حافظ همه ماست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/5/551639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها