آمادگی لبنان برای عبور از بحران‌ها


مصیب نعیمی
مدیر مسئول روزنامه الوفاق
با وقوع فاجعه انفجار سه‌شنبه گذشته در بندر بیروت تحولات سیاسی لبنان وارد مرحله جدیدی شده و قدرت‌های فرصت‌طلب با ایجاد فرآیند سیاسی تبلیغاتی سعی در انحراف افکار عمومی و تغییر مسیر تحقیقات دارند.
ائتلاف امریکایی - صهیونیستی و دیگر همپیمانان اروپایی و برخی رژیم‌های وابسته عرب از لحظه وقوع انفجار روند تبلیغاتی خود را علیه مقاومت گسترش داده و علناً برای کمک به لبنان باج‌خواهی کردند.
هرچند برای دستیابی به علل حادثه باید منتظر نتایج گروه تحقیق و بررسی لبنانی بود که موظف شده ظرف پنج روز به دولت لبنان ارائه کند اما در این فاصله تلاش‌های آشکاری در فروپاشی دولت فعلی که بیش ازچند ماه از عمر آن نمی‌گذرد، شدت گرفته تا قبل از اعلام نتایج تحقیقات به عنوان قربانی ‌عامل بحران ارائه شود. اما تجارب لبنان حکایت از این دارد که  نتیجه سناریوها طبق خواسته طراحان نخواهد بود.
لبنان از  سال ۱۹۷۵ در یک جنگ داخلی ۱۵ ساله درگیر شد ‌و همزمان رژیم اسرائیل فرصت را غنیمت شمرده و در سال ۱۹۸۲ جنوب لبنان تا پایتخت این کشور را اشغال کرد.
طی ۴۰ سال گذشته نیز این کشور کوچک بارها با حملات ویرانگرانه مواجه شد و هزاران شهید در راه مقاومت داد اما هیچ یک از این حوادث خونبار نتوانست لبنان را تجزیه یا سلطه غرب بر آن را بازگرداند. لذا برون‌رفت از بحران فعلی لبنان نیز از طریق قانون اساسی این کشور خواهد بود زیرا انتخاب رئیس‌جمهوری یا پارلمان و تشکیل دولت جدید منحصراً از طریق رفراندوم همگانی باید باشد و هرگونه رفراندوم نیز احزاب ‌گروه‌های مؤثر سهم اساسی خواهند داشت.
دو طیف شناخته شده ٨ مارس و ١٤ مارس که عمده‌ترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند، از هم اکنون خود را برای این رقابت آماده می‌کنند. اگر چه می‌دانند برای تشکیل دولت جدید به همه احزاب پرطرفدار نیاز است، حتى اگر این احزاب در تقابل سیاسی با هم باشند.
در این میان آنچه غیر پیش‌بینی‌ است نتیجه تحقیقات انفجار بندر بیروت است که احیاناً همه مسیر‌های سیاسی فعلی را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا علت نگهداری ۷ ساله نیترات آمونیوم قاچاق در بندر که عامل اصلی انفجار است و ‌مخفی شدن مالک کشتی و صاحب این محموله وعوامل انفجار قطعاً گوشه‌های تازه‌ای از این معمای مخوف را آشکار خواهد کرد.
جالب اینکه رسانه رژیم صهیونیستی که سعی داشتند این حادثه را به جنگ خانگی در لبنان تبدیل کنند طی دو روز اخیر از نتایج خطیر آن برای رژیم اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/1/551134/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها