محمد جواد ظریف:

چند کشور مقداری از پول‌ایران را بازگردانده‌اند




وزیر امور خارجه کشورمان، برجام را تلاشی برای تبدیل حاصل جمع صفر به وضعیت سود برای همه طرف‌ها توصیف کرد و گفت: شرایط جدیدی در حال پدیدار شدن است که این شرایط جدید، گوناگونی منابع و مراکز قدرت است. محمدجواد ظریف در سومین جلسه از برنامه زنده اینستاگرامی (LIVE) که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، مشروعیت را یکی از منابع مهم در جهان در حال تحول امروز برشمرد و تلاش‌های امریکا برای ساختن اجماع در کنش‌های خود را ناشی از همین امر دانست. او در همین رابطه تأکید کرد: امروز حتی ایالات متحده نیز برای پیشبرد قطعنامه‌اش در شورای امنیت، دیگران را وادار به حمایت از آن می‌کند. آنان حتی از طرف شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ای منتشر کردند که اعضای شورا از آن خبر نداشتند.
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود که با عنوان «انتقال قدرت و شرکای جدید در دوره گذار» ایراد شد، با اشاره به دوران انعقاد برجام گفت: در آن زمان داشتیم به بازی مجموع منفی می‌رسیدیم. اما ما در آن بازه کوتاه تاریخی به جای اینکه دو هدف متفاوت را ادامه دهیم، یک هدف واحد را انتخاب کردیم؛ ما نه سانتریفیوژهایمان را از کار انداختیم و نه به دیگر کشورها گفتیم که این مسأله ارتباطی به شما ندارد. ما به توافقی رسیدیم که سانتریفیوژهایمان با نظارت‌های لازم، صلح‌آمیز فعالیت کنند.
ظریف ادامه داد: این‌گونه بود که توانستیم یک بازی مجموع منفی را به چیزی تبدیل کنیم که برای همگان سود داشته باشد. امریکا در آن زمان مدعی بود که توانایی‌های هسته‌ای ما را گرفته است، درحالی که ما از اول نیز خواهان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بودیم.
او با بیان اینکه شرایط جدیدی در حال پدیدار شدن است که این شرایط جدید گوناگونی منابع و مراکز قدرت است، ادامه داد: ما بازیگران قدرتمند جدید و منابع قدرت مختلفی داریم. برخی می‌خواهند با امنیتی کردن مسائل، قدرت نظامی را قدرت حاکم کنند. امریکا از زمان پایان جنگ سرد تلاش کرده تا با امنیتی کردن مسائل از برتری نظامی خود بهره ببرد. قدرت نظامی مهم است اما دیگر قدرت تک قطبی نیست.
ظریف، اقتصاد را عامل تعیین‌کننده دیگر قدرت یک کشور دانست و با بیان اینکه اقتصاد مانند قدرت نظامی تنها عامل تعیین‌کننده نیست، افزود: امروز امریکا دیگر منبع تمام فناوری‌ها محسوب نمی‌شود. در گذشته امریکا منبع فناوری بود و دیگر کشورها تنها از ایالات متحده کپی‌ می‌کردند. امروز تغییری اساسی شکل گرفته است‌. دیگر کشورها علی‌الخصوص چین در زمینه 5G، IoT و هوش مصنوعی دیگر تنها از امریکا کپی نمی‌کنند بلکه خود متخصص تولید این فناوری‌ها هستند.
وزیر خارجه کشورمان، منبع دیگر قدرت را مشروعیت برشمرد و گفت: مشروعیت یعنی مقبولیت یک کشور در جهان و میان مردم خود. این منبع مهمی از قدرت در جهانی است که اطلاعات در آن جهانی شده‌اند. الهام‌بخش بودن خود یک قدرت است. اگر کشوری الهام‌بخش دیگری باشد قدرت‌ مهمی را به‌دست می‌آورد.
ظریف همچنین با بیان اینکه دیپلماسی در طول تاریخ نیز به کشورها قدرت بخشیده است،
اظهار کرد: ما از آن زمانی عبور کرده‌ایم که تنها چند بازیگر حکومت می‌کردند. حتی همان بازیگرها نیز برای به دست آوردن مشروعیت به دیگران نیازمند بودند چراکه یکجانبه‌گرایی باعث مشروعیت نمی‌شود. امریکا حتی زمانی که می‌خواهد اقدام یکجانبه‌ای انجام دهد، سعی می‌کند نشان دهد که اقدامش چندجانبه است.
او با اشاره به اینکه در جنگ علیه کویت امریکا یک ائتلاف جهانی ایجاد کرد، افزود: در این ائتلاف هیچ‌کس کمک نظامی به ایالات متحده نکرد و حتی نیروی برخی کشورها بودند که به حفاظت امریکا نیاز داشتند، اما امریکایی‌ها این کار را کردند چراکه نمی‌توانند مشروعیت را یکجانبه به دست بیاورند.
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: حتی امروز نیز ایالات متحده برای پیشبرد قطعنامه‌اش در شورای امنیت، دیگران را وادار به حمایت از آن می‌کند. آنان حتی از طرف شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ای منتشر کردند که اعضای شورا از آن خبر نداشتند.
ظریف این امر را به معنای اهمیت مشروعیت از طریق ائتلاف دانست و گفت: به همین خاطر امروز دیپلماسی در جهان عامل مهمی در قدرت محسوب می‌شود.

بــــرش
برای استرداد پول‌های بلوکه شده از روش‌های مختلف استفاده می‌کنیم

وزیر امور خارجه تهاتر یا خرید کالا را از جمله اقدامات برای استرداد پول‌های بلوکه شده در سایر کشورها عنوان کرد و گفت: برای استرداد پول‌های بلوکه شده مذاکره می‌کنیم و در صورت لزوم از طریق شکایت در دادگاه‌ها این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش خانه ملت، «محمدجواد ظریف» با تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای استرداد ارزهای بلوکه شده ایران در بانک‌های کشورهای مختلف گفت: ما برای استرداد پول‌های بلوکه شده کشورمان مذاکره می‌کنیم و در صورت لزوم از طریق شکایت در دادگاه‌ها هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای بازگرداندن پول از طریق تهاتر یا خرید از کشورهای مورد نظر وجود دارد، اظهار داشت: انواع روش‌ها طی این چند سال برای بازگرداندن پول‌های کشورمان از دیگر کشورها پیدا شده و ما هم از آنها استفاده می‌کنیم. وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون نسبت به بازگرداندن بخشی از مطالبات مالی خود از دیگر کشورها موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: در برخی موارد بله،  چند کشور مقداری از پول ما را بازگردانده‌اند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/1/551132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها