امروز قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت بررسی می‌شود

آزمون استقلال



گروه سیاسی/ «اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ در قبال فشارهای رژیم امریکا قرار دارند.» این سخن محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ناظر بر جلسه‌ای است که گفته شده امروز در شورای امنیت سازمان ملل و به منظور بررسی قطعنامه ضد ایرانی امریکا برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران و اعمال شدیدترین مقررات بر آن که به نوعی اعلان جنگ علیه ایران محسوب می‌شود، روز گذشته به شورای امنیت ارائه شده و اعضا هم ۲۴ ساعت فرصت خواهند داشت تا نظر خود را درباره آن به صورت ایمیلی اعلام کنند. ۱۴ عضو شورای امنیت رویکرد مثبتی به این قطعنامه ندارند و درخواست برگزاری نشست نداده‌اند و تنها خواهان رأی‌گیری هستند.از این رو، کسی درباره آن صحبت نخواهد کرد و در جلسه بعدی شورا، رئیس دوره‌ای تنها به قرائت آرا می‌پردازد.
بر اساس قرارداد برجام، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در 27مهرماه همین سال به پایان می‌رسد و کاخ سفید از چند ماه پیش اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای را کلید زده تا مانع از دستیابی تهران به این مزیت برجامی خود شود. بر همین اساس دولت امریکا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را نیز در همین باره آماده کرده است. پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده بود که شورای امنیت این درخواست امریکا و در حقیقت قطعنامه پیشنهادی آن را رد خواهد کرد.
به نوشته این رسانه، حتی کار به استفاده از حق وتوی چین یا روسیه هم نخواهد رسید. با این حال پیش از این دولت‌های چین و مسکو در اظهار نظرهای رسمی مخالفت خود با این اقدام امریکا را اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد در صورت لزوم برای جلوگیری از تصویب قطعنامه امریکایی، از حق وتوی خود نیز استفاده کنند. حالا ناظر بر همین اتفاق است که محمود واعظی در توئیتی نوشت: «اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رأی خود و واکنش منفی در قبال فشارهای رژیم امریکا برای تحمیل اراده‌اش علیه ایران و نقض قطعنامه ٢٢٣١ و فروپاشی برجام قرار دارند.»
سخنگوی وزارت خارجه هم دیروز در نشست خبری خود در همین باره گفت: در این مقطع حساس هوشیاری لازم است که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت مواظبت کنند در دامی که امریکا برای شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی پهن کرده نیفتند و امیدواریم این حرکت امریکا با توجه به هوشیاری و درایتی که در رهبران کشورهای مستقل دنیا وجود دارد و رایزنی که ایران با کشورهای مستقل صورت داده، مجدداً ناکامی دیگری را برای امریکا رقم بزند. سید عباس موسوی با بیان اینکه امریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت، علیه خود این شورا اقدام می‌کنند، اظهار داشت: احساس می‌کنیم این هوشیاری در بین اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت وجود دارد که متوجه باشند روند یکجانبه‌گرایی امریکا، شورای امنیت و این سازوکار بین‌المللی را به چه سمتی دارد می‌برد. وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد امریکایی‌ها در کارزار جدیدی که علیه ما راه انداخته‌‌اند، موفق بشوند و احتمال می‌دهم ناکام بمانند و همینطور کشورهای عضو شورای امنیت مراقبت خواهند کرد که امریکایی‌ها بار دیگر از شورای امنیت
سوءاستفاده نکنند.
مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم روز دوشنبه در توئیتی نوشت: « امریکا برای جلب حمایت از قطعنامه غیرقانونی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، به ایران هراسی و تهدید متوسل شده است. شورا می‌بایست –دوباره- زورگویی و یکجانبه گرایی را همان طور که هنگام معرفی این قطعنامه توسط امریکا نشان داد، رد کند.» «هیل»، پایگاه خبری کنگره امریکا  هم نوشته که اگر پیش‌نویس قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شکست بخورد، دولت امریکا تهدید کرده که سراغ فعال کردن مکانیسم ماشه خواهد رفت. این حرکت به معنای مرگ توافق هسته‌ای با ایران است. این در حالی است که این حرکت آینده اتحاد میان امریکا و متحدانش که همچنان به حمایت از برجام ادامه می‌دهند را به چالش می‌کشد.  به گزارش ایلنا، «ایلهان گلدنبرگ» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این باره به هیل گفته است: ترامپ می‌داند تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بی‌نتیجه است، اما مهم این است که  آنها از طریق آن سعی در فعال کردن مکانیسم ماشه و از بین بردن هر آنچه از برجام باقی مانده، دارند. «تریتا پارسی»، کارشناس مسائل سیاسی و نایب رئیس مؤسسه کوئینسی نیز در این باره گفته: اعضای برجام خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیستند اما آنها معتقدند که  در حقیقت امریکا به دنبال مرگ برجام است. به نوشته پایگاه خبری کنگره امریکا، سایر دیپلمات‌های اروپایی نیز بر تعهد خود بر برجام و مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تأکید دارند.
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان پیش از این از نامه هشدا‌رآمیز ایران به سران ۱+۴ در صورت بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران خبر داده است. روحانی در جلسه هیأت دولت هشدار داده بود: «لغو تحریم تسلیحاتی، جزو لاینفک برجام است. اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران ۱+۴ در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود و آنها می‌دانند چنین خطایی چه عواقب وخیمی برای آنها دارد.»
نامه دبیرکل، موضع شورای همکاری خلیج فارس نیست
روز دوشنبه نامه‌ای به امضای دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران منتشر شد که با استقبال و حمایت مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روبه‌رو شد. پمپئو مدعی شد: نامه شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل و درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک بیانیه شجاعانه بود.  امریکا این هفته پس از سال‌ها دیپلماسی برای تمدید تحریم تسلیحاتی (پیش‌نویس) قطعنامه‌ای را ارائه خواهد کرد. شورای امنیت باید بین مسلح کردن تروریست‌ها و ایستادن در کنار خلیج فارس یکی را انتخاب کند.به ادعای وی،  کشورهای منطقه از  خلیج فارس تا اسرائیل حامی تمدید تحریم تسلیحاتی هستند. برای تک تک‌شان عمیقاً اهمیت دارد. عرب‌ها و اسرائیلی‌ها یکصدا هستند و شورای امنیت باید به آنها گوش کند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما این نامه را بازتاب دهنده مواضع همه کشورهای عضو این شورا ندانست. سید عباس موسوی گفت: «بر اساس منابع موثق که نمی‌توانم نام ببرم، اطلاع یافتیم برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مفاد نامه‌ای که به نام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در روز یکشنبه از طرف دبیرکل امضا و به کشورهای عضو شورای امنیت داده شده، اطلاعی نداشتند و به نظر ما این نامه‌ای که دبیرکل شورا ارسال کرده، نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.»  وی افزود: ما همیشه اعلام کردیم با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال همکاری منطقه‌ای هستیم و ابتکار صلح هرمز هم مبتنی بر همین رویکرد بوده است.
دیروز نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم  از موضعگیری وزیر امور خارجه امریکا درباره نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت و درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: اظهاراتی غیر قابل انتظار: تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «پس از سال‌ها دیپلماسی.» چه جور دیپلماسی‌ای؟ سیاست فشار حداکثری ارتباط کمی به دیپلماسی دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/3/551104/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها