حمایت ایران از گفت‌وگوهای بین الافغانی



سخنگوی وزارت خارجه  درباره آزاد شدن ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان گفت: آنچه در افغانستان رخ می‌دهد و توافق بین دولت افغانستان و طالبان، این مسأله داخلی در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده از هر اقدام، روند و واقعه‌ای که به بازگشت صلح، ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند و گفت‌وگوهای
بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان شروع بشود، حمایت می‌کند و در کنار دولت و ملت افغانستان خواهد ایستاد و اگر این گفت‌وگوها و تبادل زندانی‌ها را به نفع کشور خودشان و ثبات در کشورشان تشخیص دهند، جمهوری اسلامی ایران منعی نمی‌بیند و دخالتی ندارد و ممکن است از این تحولات که روند را به سمت مثبت‌ شدن پیش ببرد، حمایت کند.
به گزارش ایرنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری درباره تجمعی که اخیراً در پارکی در تهران انجام شد و در آن پرچم طالبان بالا برده شده است، گفت: آنچه گفته شد در پارک ملت انجام شده است، به هر حال ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است و آنها ممکن است طرفدار گروه‌هایی در افغانستان باشند و گرایش‌های مختلفی داشته باشند. مطمئن نیستم که وابستگی داشتند به گروهی یا صرفاً ابراز خوشحالی و بیان احساس و هواداری صرف بوده است یا خیر که این را باید مراجع ذیربط در این باره نظر دهند. ولی فکر می‌کنم تجمعی ساده برای ابراز احساسات از سوی عده‌ای بوده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره انفجار بیروت و موج جدید اعتراضات در لبنان و موضع ایران درباره تحولات اخیر لبنان گفت: حادثه بزرگی بود و طبیعی است که مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم حتماً خواهد داشت، اما اگر عده‌ای از افراد و گروه‌ها یا حتی کشورهای خارجی این حادثه تأثربرانگیز را برای اهداف و اغراض سیاسی دستاویز قرار دهند، غیرقابل قبول است. موسوی ادامه داد: طبیعی است مردم ناراحت باشند. اما به نظر می‌رسد برخی از جاها و برخی افراد با تحریکات خارجی به دنبال اغراضی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان ملت رنج دیده‌ و رنج کشیده‌ای است و جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند که مسئولان به امور رسیدگی کنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند، رسیدگی شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر قریب‌الوقوع یکی از مقام‌های بلندپایه ایران به لبنان خبر داد و گفت: اگر این سفر ظرف روزهای آینده نهایی شد حتماً اعلام می‌شود. ما چه با سفر به لبنان و چه بدون سفر، همواره در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.  موسوی درباره برخی اخبار مبنی بر توقیف یک نفتکش ایرانی از سوی پاکستان، گفت: تا جایی که خبر داریم و بررسی کردیم و از مقامات ذیربط در سازمان بنادر و کشتیرانی جویا شدیم، هنوز رسماً چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبر رسمی مبنی بر توقیف کشتی ایرانی داده نشده است در عین حال ما در حال پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات هستیم اما از سوی دولت پاکستان چیزی رسماً اعلام نشده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/2/551101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها