اخـــــــــبار




دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد
لزوم تحول دیجیتالی دستگاه قضایی کشور

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت بازتعریف مفاهیم حقوقی و تحول دیجیتالی دستگاه قضایی در فضای مجازی در کشور تأکید کرد.
به گزارش «ایران» ابوالحسن فیروزآبادی گفت: پیشتر در ساختار دولت - ملت حوزه قضایی در مرزهای جغرافیایی کشورها تعریف می‌شد اما امروز با گسترش فضای مجازی و تسری آن بر تمامی ابعاد زندگی بشر مرزهای جغرافیایی معنای سابق را ندارد و در هر سکو (پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، خدمات و...) مرز تعریف متفاوتی دارد. بنابراین باید حوزه قضایی و چگونگی اعمال اراده در فضای جدید بازتعریف شود. وی با اشاره به اهمیت بازتعریف مباحث آزادی، مسئولیت‌پذیری، مالکیت معنوی و حریم خصوصی در حوزه قضایی کشور افزود: در حوزه قضایی باید به این مباحث عمیق و ریشه‌ای به‌صورت نظری پرداخته شود چرا که در حال حاضر شرکت‌های صاحب سکوهای جهانی (پلتفرم) براساس منافع اقتصادی خود نسبت به تعریف و اعمال آنها اقدام کرده و با سوء‌استفاده از خلأ کشورها در این حوزه مفاهیم خود را تبدیل به هنجار، ارزش و در نهایت حق می‌کنند.
فیروزآبادی با تأکید بر اینکه ما در کشور در حوزه قضایی نیاز به گفتمان‌سازی داریم، اظهار کرد: محافظت از اطلاعات و داده‌ها که در اروپا تحت قانون GDPR مطرح است باید در کشور تعریف شود و در نهایت تحول دیجیتالی دستگاه قضایی نیاز اولیه است. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی به‌دنبال طرح دو کنوانسیون جرایم و امنیت با همکاری کشورهای روسیه و چین و عضو غیرمتعهدها در جهان است که البته این مهم با مخالفت شدید امریکا مواجه است چرا که کنوانسیون حقوقی طرح شده با حکمرانی یک جانبه‌گرایی امریکا در دنیا در حوزه فضای مجازی تداخل دارد.
وی با اشاره به اینکه کنوانسیون‌های کسب‌وکار هم از اهمیت ویژه‌ای در این حوزه در دنیا برخوردار است، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه کسب‌وکار در فضای مجازی بحث مالکیت معنوی است که با تعریف آن حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما رشد کرده و صاحب قدرت نرم خواهیم شد.

سیا جاسوسی دولت چین از تیک تاک را رد کرد

گزارش جدید منتشر شده توسط سازمان جاسوسی سیا نشان می‌دهد دولت چین هرگز به داده‌های خصوصی کاربران امریکایی اپلیکیشن تیک تاک دسترسی نداشته است.
به‌گزارش مهر، تحلیلگران سیا به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که اگر چه دستیابی دولت چین به اطلاعات خصوصی کاربران اپلیکیشن تیک تاک ممکن است، اما هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد چین در عمل چنین کاری کرده باشد.
ارزیابی سیا در شرایطی صورت گرفته که ترامپ طی دو هفته اخیر بارها مدعی جاسوسی سایبری پکن از کاربران برنامه به اشتراک‌گذاری ویدئوی تیک تاک شده است. ترامپ بر مبنای همین ادعاهای دروغ، تلاش کرده تا مالکیت تیک تاک را از شرکت چینی بایت دنس بگیرد. توئیتر و مایکروسافت از جمله شرکت‌هایی هستند که برای خرید تیک تاک با بایت دنس وارد مذاکره شده‌اند.
به‌دنبال تداوم ادعاهای رئیس جمهوری امریکا علیه تیک تاک، بایت دنس شکایتی را علیه دولت امریکا تقدیم دادگاه کرده و خواستار لغو فرمان اجرایی وی برای ممنوعیت فعالیت تیک تاک در امریکا شده است.
ادعاهای امریکا در مورد سرقت اطلاعات خصوصی کاربران اپلیکیشن چینی تیک تاک در شرایطی مطرح می‌شود که شرکت‌های فناوری بزرگ امریکا مانند فیس بوک، آمازون، گوگل و غیره خود بارها به علت سرقت اطلاعات خصوصی کاربران و سوءاستفاده از آنها محکوم شده و رسوایی‌های بزرگی به بار آورده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/17/551064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها