بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

هر خانه، پنج هزار و پانصد تومان
افتتاح کوی کارگران راه‌آهن تهران

عصر دیروز کوی کارگران راه‌آهن در پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی افتتاح یافت. هیأت دولت، نمایندگان مجلسین شورای ملی و سنا، مدیران جراید و مأموران عالی رتبه دولت در مراسم افتتاح حضور داشتند. دیوار خانه‌های کوی کارگران با پرچم های ملی تزئین شده بود.ساختمان کوی مزبور به موجب قانون کار که در دوره پانزدهم به تصویب مجلس شورای ملی رسیده از طرف بنگاه راه‌آهن شروع گردیده و فعلاً 64 دستگاه خانه آن تمام و تحویل کارگران گردیده و در حدود 186 خانه دیگر در دست ساختمان است که جمعاً کوی مزبور ۲۵۰ دستگاه خانه خواهد داشت. تمام این خانه‌ها لوله کشی شده و برق دارد و برای ساختمان هر یک در حدود 55000 ریال خرج شده است. بهای خانه‌ها از کارگران و کارمندان با اقساط طویل المدت وصول خواهد شد.
روزنامه کیهان - سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1329

مرا تیر زدند، ضارب را بگیرید
ترور احمد دهقان

ساعت 5/7 بعدازظهر دیروز، حسن جعفری کارمند شرکت نفت به دفتر مجله تهران مصور که در طبقه دوم عمارت گراند هتل واقع در لاله زار قرار دارد وارد شده اسلحه ای را که در دست داشته زیر قلب ایشان گذارده، یک تیر شلیک و آقای دهقان مدیر مجله و نماینده مجلس شورای ملی را ترور می کند.
به محض شلیک اولین تیر، آقای دهقان فریاد می زند (آخ کشتند، بگیرید... بگیرید کشتند) فریدون بلبلی مستخدم مجله به اطاق وارد شده دست ضارب را می گیرد و او موفق نمی گردد که تیر دوم را خالی کند. در همین فرصت آقای دهقان که دست های خود را محکم روی شکمش گذارده بود با عجله از اطاق خارج شده و می گوید مرا تیر زدند ضارب را بگیرید.ضارب در حالی که یک اسلحه پارابلوم به دست داشت از اطاق خارج می‌شود، علی خادم [عکاس مجله] و عبدالله والا [سردبیر] پس از درگیری،  اسلحه را گرفته با رسیدن افسران شهربانی و مامورین، او را دستبند زده و به شهربانی بردند.علی خادم، دهقان را به بیمارستان شماره ۲ ارتش می رساند، دکتر سرتیپ نصرالله خوشنویسان بلافاصله دستور انتقال او را به اطاق عمل داده و اغلب پزشکان و جراحان درجه 1 ارتش [دکتر هنجن، دکتر رامزی، پروفسور یحیی عدل و دکتر نفیسی] را تلفنی خواسته و شروع به عمل جراحی می نمایند اما مجروح در ساعت 5/9 در اطاق عمل و هنگام جراحی فوت می کند.
به محض انتقال آقای دهقان به بیمارستان، آقای سپهبد حاجعلی رزم آرا رئیس ستاد ارتش در بیمارستان حضور بهم می رساند. همچنین آقایان احمد شفیق، سپهبد مرتضی یزدان پناه، مهدی فرخ، رضا حکمت [سردار فاخر حکمت]، اغلب وکلای مجلس، روزنامه نگاران، هنرپیشگان تماشاخانه تهران، کارکنان مجله ، بستگان و دوستان او حضور داشتند و وقتی خبر فوت اطلاع داده شد بتدریج بیمارستان را ترک گفتند.
روزنامه داد - یکشنبه 7 خرداد1329

توزیع تلگراف‌ها و نامه‌ها بوسیله موزعین موتورسیکلت سوار
آغاز نامه‌رسانی مدرن

برای اینکه وضع توزیع نامه‌ها و تلگراف‌ها از صورت فعلی خارج شده و در اسرع وقت به‌دست صاحبان آنها برسد، آقای مهندس اشراقی کفیل وزارت پست‌وتلگراف و تلفن در چند روزه اخیر تلاش خود را مصروف انجام این کار داشته تا هرچه زودتر عمل توزیع به‌وسیله موزع موتورسیکلت سوار انجام شود. اکنون این اقدام به نتیجه رسیده و از روز پنجشنبه پنجم ماه جاری موتورسیکلت‌های خریداری شده به‌کار خواهند پرداخت. موزعین موتورسیکلت سوار با لباس متحد‌الشکل بوده و طبق تعلیماتی که به آنها داده شده است مراسلات و نامه‌ها را در اسرع وقت توزیع خواهند کرد.
ë نامه‌ها و تلگراف‌ها با موتورسیکلت توزیع شد
از ساعت 7 صبح دیروز نامه رسانان موتورسیکلت سوار و جیپ سوار وزارت پست و تلگراف با لباس متحد‌الشکل در شهر به حرکت درآمدند و نامه‌ها و تلگرافات را در نقاط مختلف شهر تقسیم کردند. فعلاً ۸ دستگاه موتورسیکلت و یک جیپ در اختیار اداره پست تهران و ۹ دستگاه موتورسیکلت و یک جیپ در اختیار اداره تلگراف تهران گذاشته شده است که نامه‌ها و تلگراف‌ها را توزیع کنند.
روزنامه کوشش-4 و 6 مرداد 1329


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/16/551059/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها