گزارش «ایران» از منتفی شدن عرضه دومین صندوق ETF

«دارا دوم» نیامد





گروه اقتصادی / پس از استقبال 3.5 میلیون نفر از نخستین صندوق ETF دولت که در آن سهام پنج شرکت (سه بانک و دو بیمه) عرضه شد، پذیره‌نویسی دومین صندوق که سهام پالایشی‌ها را شامل می‌شد، منتفی شد.
پیش از این قرار بود که دومین ETF متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در شهریور ماه پذیره‌نویسی شود، اما به یک باره هیأت واگذاری در آخرین جلسه خود در هفته گذشته تصمیم گرفت که باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه یادشده به صورت بلوکی در بورس واگذار شود.
با وجودی که آگهی عرضه بلوکی چهار پالایشگاه هفته گذشته و در روز 15 مرداد ماه در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسیده بود، اما همچنان فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که صندوق دارا دوم شهریور‌ماه سال‌جاری پذیره‌نویسی شود، ولی تکذیبیه سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به خبر صدا و سیما که از آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق در شهریور خبر داده بود، همه توجهات را به سوی خود جلب کرد. بنابراین درحالی که شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای بازار با قدرت رو به افزایش بود، انتشار خبر منتفی شدن عرضه دومین ETF باعث عقبگرد شاخص شد. شاخص در نخستین دقایق فعالیت خود تا ارتفاع
2 میلیون و 103 هزار واحد هم بالا رفت، اما تغییر تصمیمات درخصوص صندوق دارا دوم با کاهش 65 صدم درصدی معادل 13 هزار و 437 واحد، شاخص کل را به 2 میلیون و 65 هزار و 108 واحد عقب راند.
مقصر کیست
پس از منتفی شدن قطعی پذیره‌نویسی دومین صندوق اظهارنظرهای مختلفی درباره دلایل این تغییر روند مطرح شد. در ابتدا سازمان خصوصی‌سازی در تکذیبیه خود دلیل منتفی شدن این عرضه را عدم اقدام وزارت نفت در آماده‌سازی دانست و اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تأسیس صندوق مذکور، هیأت واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه به عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقیمانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران، و اصفهان را نیز مصوب کرد. بنابراین بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: سازمان خصوصی‌سازی مجری مصوبات هیأت واگذاری است و چنانچه در این خصوص مصوبه جدیدی به این سازمان ابلاغ شود بر آن اساس اقدام خواهد شد. لذا تأکید می‌شود اخبار منتشره در سایت سازمان خصوصی‌سازی مبنا و مأخذ اقدامات مربوط به عرضه سهام دولت در بازار خواهد بود.
پس از آن وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دراین باره گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارا دوم عرضه شود به دلیل آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.
به گزارش تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی، کار و تولید در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان خصوصی‌سازی عرضه دارا دوم را منتفی اعلام کرده است؟ افزود: دستگاه مربوطه در روز‌های اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم بر این اساس، دارا دوم به صورت بلوکی عرضه و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.
وزارت نفت: مخالف نیستیم
اما پس از توضیح دلایل منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم که عدم همکاری وزارت نفت علت اصلی آن بیان شده است، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد که وزارت نفت با عرضه پالایشگاه‌ها در صندوق ETF مخالف نیست.
روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص عدم همراهی وزارت نفت برای واگذاری سهام پالایشگاه‌ها با اظهار تعجب از مطالب اظهار شده، اعلام کرد طبق آخرین نظر «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی، قرار شد سهام پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی فروخته شود و لذا با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است. در هر حال در صورت تغییر این نظر و تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمام اختیارات خود را در این خصوص به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض کنند.
مصوبه هیأت واگذاری چه بود؟
هیأت واگذاری به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیر درخصوص واگذاری سهام دولت هفته گذشته در آخرین جلسه خود مصوب کرد که سهام چهار شرکت دولتی به صورت بلوکی واگذار شود. طبق این مصوبه که در روز 15 مرداد بر روی سایت سازمان خصوصی‌سازی منتشر شده تأکید شده است، سازمان خصوصی‌سازی بلوک‌های 15 درصدی سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان و نیز بلوک 12.31درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را واگذار می‌کند.
طبق این مصوبه، بلوک 15درصدی شرکت پالایش نفت بندرعباس شامل 4 میلیارد و 303میلیون و 200هزار سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت 50 درصد نقد و باقی اقساط در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه(معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به‌علاوه 50 درصد به شرط آنکه هر سهم از مبلغ 60هزار و 72ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه 258هزار و 501میلیارد و 830میلیون و 400هزار ریال واگذار خواهد شد. بلوک 15درصدی شرکت پالایش نفت تهران نیز شامل 6 میلیارد و 600 هزار سهم این شرکت به صورت 50 درصد نقد و باقی اقساط و به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به‌علاوه 50 درصد به شرط آنکه هر سهم از مبلغ 59هزار و 820ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه 394هزار و 812میلیارد ریال واگذار خواهد شد.
همچنین بلوک 15 درصدی شرکت پالایش نفت اصفهان شامل 7 میلیارد و 650 میلیون سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت 50 درصد نقد و بقیه اقساط در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام نیز به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه(معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به‌علاوه 50 درصد به شرط آنکه هر سهم از مبلغ 59هزار و 196ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه 452هزار و 849میلیارد و 400میلیون ریال واگذار خواهد شد.
همچنین بلوک 12.31درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز شامل 861 میلیون و 444هزار و 171سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت کاملاً نقد در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه(معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به‌علاوه 50 درصد به شرط آنکه هر سهم از مبلغ 54هزار و 360 ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه 46هزار و 828میلیارد و 105میلیون و 135 هزار و 560 ریال واگذار خواهد شد.
سرنوشت دارا سوم چه می‌شود؟
طبق برنامه دولت قرار بود که باقیمانده سهام دولت در برخی شرکت‌ها در قالب سه صندوق ETF جداگانه در قالب بانک و بیمه، پالایشی و خودرو و فولاد عرضه شود. از این بین نخستین صندوق واگذار شده است و دومین صندوق نیز به صورت بلوکی واگذار خواهد شد. اما هنوز تکلیف سومین صندوق که از سهام خودرویی‌ها و فولادی‌ها تشکیل شده است، مشخص نیست. با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی این بخش از سهام دولت است، این وزارتخانه باید نسبت به تشکیل صندوق اقدام کند. اما هنوز مشخص نیست که این بخش از سهام دولت به صورت بلوکی مانند پالایشی‌ها عرضه خواهد شد یا همان برنامه قبلی برای عرضه در قالب صندوق دنبال خواهد شد. بنابراین باید منتظر بود تا مسئولان دولتی درخصوص این صندوق تصمیم‌گیری کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/8/551032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها