ایران در ایران




پروانه فعالیت رسمی نخستین موزه فوتبال کشور در تبریز صادر شد

تبریز - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: پروانه فعالیت رسمی نخستین موزه فوتبال کشور با عنوان «موزه فوتبال آذربایجان» در تبریز صادر شد.
به گزارش ایرنا، احمد حمزه‌زاده، افزود: پروانه فعالیت رسمی این موزه از سوی اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است و فعالیت رسمی آن در راستای جلب رضایت گردشگران نقش بسزایی خواهد داشت. وی اظهار داشت: با توجه به سابقه و نقش تبریز و چهره‌های نامدار استان در عرصه فوتبال کشور، فعالیت موزه فوتبال آذربایجان در تبریز از جذاب‌ترین ظرفیت‌های گردشگری بوده که به همت شهرداری تبریز گردآوری شده و فعالیت مجدد خود را از سال ۹۷ در ساختمانی جدید آغاز کرده است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به سابقه درخشان تبریز در عرصه موزه‌داری و نقش مؤثر آن در حفاظت از آثار تاریخی منطقه و معرفی آنها گفت: این استان و تبریز به واسطه دارا بودن موزه‌های متعدد و برخوردار از تنوع موضوعی قابل توجه، آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری متعددی را در خود جای داده‌اند.
آذربایجان شرقی ۲۱ موزه دارد که موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه قرآن و کتابت و موزه مشروطه و سنجش تعدادی از آنها است.

اعطای وام به زنان سرپرست خانوار برای توسعه مشاغل خانگی

قزوین- مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین از اعطای وام قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست، دختران مجرد بالای ۴۰ سال و بانوان فارغ‌التحصیل خبر داد.
صدیقه ربیعی در نشست با حضور نمایندگان صندوق کارآفرینی امید به‌منظور اعطای وام قرض‌الحسنه به زنان، تصریح کرد: طبق تفاهمنامه منعقده معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید تا پایان سال به زنان سرپرست خانوار دارای طرح توسعه مشاغل خانگی وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.
وی افزود: هدف از پرداخت این وام توانمندسازی، توزیع فرصت‌ها، منابع و امکانات بین زنان سرپرست خانوار در مناطق کم برخوردار استان است، همچنین این تسهیلات به‌منظور رفع نیازهای ضروری، راه‌اندازی یا توسعه مشاغل خانگی و کسب‌ و کارهای خرد و کوچک و ارزش‌آفرین اعطا می‌شود. به گزارش روابط عمومی استانداری قزوین، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: افرادی جهت اخذ تسهیلات از سوی این اداره کل معرفی می‌شوند که در دوره تکمیلی آموزش توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار فعال در عرصه مشاغل خانگی حضور داشته و موفق به طی دوره و نهایتاً راه‌اندازی کسب‌وکار شده‌اند.

بافت سنگی از بین رفته «ورکانه» باید برگردد

همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از شکایت این سازمان از تخریب‌کنندگان بافت سنگی روستای گردشگری ورکانه خبر داد و خواستار بازگرداندن بافت سنگی از بین رفته شد. روستای ورکانه به‌دلیل بافت سنگی‌اش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش ایسنا، علی مالمیر گفت: «بافت سنگی از بین رفته ورکانه باید برگردد و اگر دهیاری و شورا که مسئول هستند ورود پیدا نکنند، مجبوریم پیگیری حقوقی کنیم.» او با اشاره به اینکه دو سال قبل با پیگیری‌های میراث فرهنگی بافت سنگی این روستا ثبت ملی شد، اظهار کرد: پس از ثبت به دهیار و شورا ابلاغ و تأکید ‌کردیم که بافت روستا واجد ارزش است و ‌نباید از بین برود.
وی با بیان اینکه در این راستا جلسه‌ای هم در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، ادامه داد: هر شخصی که مجوز ساخت و ساز در روستای ورکانه را صادر می‌کند باید از قبل از اداره میراث فرهنگی استعلام کند و ساخت و سازها براساس آن انجام شود.
مالمیر گفت: اگر دهیاری روستا پروانه ساخت و ساز را صادر کرده و از میراث استعلام نکند یا بدون مجوز کاری انجام گیرد مسئولیت کنترل آن با میراث فرهنگی نیست و ‌دهیاری مسئول است.
وی با اشاره به اینکه در روستای ورکانه ساخت و سازهایی انجام شده که به بافت آسیب رسانده است، گفت: اعتقاد داریم اینگونه ساخت و سازها که استعلام یا نظارت نمی‌شود، تخلف دهیاری است و ‌میراث فرهنگی موضوع تخلف دهیاری را پیگیری می‌کند. میراث فرهنگی اگر از این کانال به نتیجه نرسد مجبور است اقدامات حقوقی علیه متقاضی که تخلف کرده است، انجام دهد.

مرزبانی هوشمند در ایلام

ایلام - فرمانده مرزبانی ایلام گفت: هوشمند‌سازی و ایجاد دیوار آتشین نوار مرزی استان در دستور کار ستاد فرماندهی مرزبانی کشور قرار دارد.
سرهنگ کیاست سپهری، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: با ایجاد مرزبانی هوشمند میزان استفاده از نیروی انسانی کاهش می‌یابد و همچنین سرعت، دقت، صحت و تسهیل در ارتباطات تجاری و مسافری در پایانه‌های مرزی افزایش پیدا می‌کند.
به‌گفته وی در قالب این اعتبارات تا پایان مهرماه ۶ پاسگاه نوار مرزی فاقد برق به سیستم برق‌رسانی سراسری متصل می‌شود.
وی با بیان اینکه نوار مرزی استان ایلام به وسعت ۴۳۰ کیلومتر یکی از امن‌ترین مرزهای کشور است، یادآور شد: برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در طول نوار مرزی، مراوده‌های متعددی با مسئولان عراقی صورت گرفته است و همکاری نزدیک و حتی گشت مشترک با مرزبانان عراق انجام می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/6/551025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها