آذربایجان در سوگ فخر الذاکرین




مردم آذربایجان و شیفتگان اهل بیت(ع) به سوگ یک ذاکر و پیرغلام اهل بیت نشسته‌اند. فیروز زیرک‌کار مشهور به فخرالذاکرین از مداحان اهل بیت(ع) کشور در سن ۸۰ سالگی به‌دلیل ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تبریز در گذشت.
استاد زیرک کار بیش از 70 سال اشتغال به «دارکشی قالی» یا همان «اتوی قالی» داشت و بر اهل فن پوشیده نیست که شغل مزبور علاوه بر حساسیت بالا، یکی از سخت‌ترین و پر‌مشقت‌ترین رشته‌های قالی است. او این شغل را از پدرش آموخته بود و تا 30 سالگی نزد او کار می‌کرد. استاد زیرک کار هیچ گاه مداحی را شغل اصلی و محل کسب درآمد ندانست و در جایگاه تأمین معاش قرار نداد.
به گواهی شاهدان عینی، استاد سال‌های متمادی در کارگاه محقر ولی مملو از صفا درحالی مشغول کار بود که عشق‌ورزی به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) را اولویت قرار داده و از آن مغفول نماند.
غالب اشعار نغزی که در مجالس از او شنیده شده است، در همین کارگاه بر محفوظاتش افزوده شده است و گویی با ریتم کوبیدن چکش بر میخ‌های آهنین، ضربان قلب مالامال از عشق به ذوات مقدسه را تنظیم کرده است.
این مداح و شاعر فقید اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مداحی را از هیأت عزاداران شهدای کربلا در محله دوه چی تبریز آغاز کرد و تا آخرین روزهای عمرش همچنان به این عشق و علاقه خود بدون کوچکترین چشمداشت مالی ادامه داد.
مهدی خادم آذریان ذاکر اهل بیت(ع) و مسئول خانه مداحان استان آذربایجان شرقی درباره شخصیت این پیرغلام اهل بیت(ع) به ایرنا، گفت: برخی عناوین مثل سلطان الواعظین یا شمس الذاکرین که به مداحان بزرگ می‌دهیم، به نوعی صوری و تعارف است ولی لقب فخرالذاکرین به معنای واقعی کلمه، برازنده مرحوم زیرک کار بود. او یک الگوی بی‌نظیر برای مداحان بود و به نظرم سال‌ها طول می‌کشد تا جامعه مداحان چنین ذاکری را به خود ببیند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/6/551024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها