گزارش «ایران» از جزئیات یک طرح برای پیش فروش نفت

نفت در برابر ریال





گروه اقتصادی | آن طور که دراخبار آمده بود قرار است رئیس جمهوری بزودی از طرح گشایش اقتصادی پس از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رو نمایی کند. از روز چهارشنبه گذشته که روحانی از این طرح سخن گفته بود گمانه زنی های متفاوتی در باره آن مطرح شده بود از تأیید «اف ای تی اف» گرفته تا طرح جاماندگان از سهام عدالت و یک گمانه زنی بسیار کمرنگ از پیش فروش نفت به مردم .
اما کمرنگ ترین گمانه زنی – پیش فروش نفت به مردم – در واقع همان پررنگ ترین و محتمل ترین طرحی است که قرار است از  آن رونمایی شود. اما این طرح به چه صورت خواهد بود؟
بنا بر اطلاعات بدست آمده که هنوز نهایی نشده و احتمال آنکه جزییات آن تغییر کند وجود دارد قرار است دولت نفت خام را در میان مردم پیش فروش کند. بنا بر این طرح خرید هر بشکه نفت به قیمت روز و به صورت ریال و با سر رسید دو یا سه ساله خواهد بود و در موعد سررسید نفت با معادل دلاری ریال از مردم خریداری خواهد شد. در عین حال نرخ سودی هم برای پیش فروش نفت در نظر گرفته شده که اعلام خواهد شد.
منابع حاصل از پیش فروش نفت در سرمایه گذاری های نفتی به کار گرفته خواهد شد . همچنین پیش بینی شده که دارندگان اوراق پیش فروش نفتی به نوعی جزو سهامداران طرح های صنایع نفتی هم باشند .
در واقع طرح پیش فروش کردن نفت  حدود دو سال پیش از سوی یکی از دست اندرکاران نفتی پیشنهاد شده بود. بنا بر این طرح اولیه  پیشنهادی استفاده از درآمدهای آتی که روشی مرسوم در صنایع نفتی است مبنای این طرح جهت تأمین مالی همان طرح ها هست اعم از بالادستی و پایین دستی لذا نگرانی هزینه شدن وجوه اوراق در جایی غیر از بخش توسعه های تولیدی منتفی است.
همچنین تضمین نفت برای اوراق در اصل موجب بازگشت اعتماد مردم بعد از دوره بی اعتمادی ناشی از عملکرد گذشته مؤسسات مالی و اعتباری در گذشته خواهد بود. بنا بر این طرح ، تضمین کف قیمّت اوراق از سوی نفت و تخصیص سود ناشی از افرایش قیمت نفت که با توجه به شرایط بازار کاملاً مورد انتظار است به خریداران می تواند این اوراق را به آلترناتیو خوبی برای ارز و سکه تبدیل کند خصوصا که سود حاصله از مالیات معاف پیش بینی شده است.
 بنا بر نظر طراحان طرح، شرکت نفت هم بابت این تضمین ، ابزار خود را در رابطه با شرکتهای E&P شامل مالکیت تأسیسات و تولید در اختیار دارد ضمن آنکه آنها هم تا سقف ٥٠ در صد تولید را نیز دراختیار دارند و این به هردو بخش تضمین کننده امکان تعهد را می‌دهد. طراحان طرح معتقد هستند که این طرح آغازی خواهد بود بر ورود بورس به بازار آینده و کاغذی که روش متداول بورس های بزرگ است که چندین برابر نفت فیزیکی هر روز معامله کرده و رونق بازار سرمایه وپول را موجب می شوند . ضمن آنکه اوراق قابل خرید و فروش پیش بینی شده که خود هم انعطاف بیشتری به خریداران اوراق می دهد وهم بر رونق بازار معاملات می افزاید.
 در این طرح پیش بینی شده بود که مشوق های مالی طرح برای طولانی‌تَر نمودن دوره تنفس نیز در نظر گرفته شود  تا طرح ها فرصت تکمیل و رسیدن به تولید و درآمد را پیدا کنند.
نکات دیگری که در این طرح پیشنهاد شده بود این بود که قیمت اوراق به صورت ریال وبرمبنای ارز نیمایی باشد . همچنین نفت خام، فرآورده های نفتی و پتروشیمی را شامل شود . دیگر آنکه این اوراق سه ساله واز طریق بورس عرضه شود و سود حاصل از افزایش قیمت متعلق به خریدار اوراق ومعاف از مالیات بوده وکف قیمت توسط نفت تضمین شود. همچنین پیش بینی شده است که مردم می توانند اوراق نفتی را با سکه طلا یا دلار خریداری کنند.
علاوه بر این طرح، شرکت ملی نفت ایران طرح فروش اوراق سلف موازی را برای تأمین مالی پروژه‌های خود پیگیری می کند. شنیده می‌شود به این منظور در روزهای آتی 13 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر و عرضه خواهد شد.
این طرح هنوز نهایی نشده و در حال بررسی کارشناسی است نقطه نظرات مختلف مثبت و منفی درباره این طرح وجود دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/1/550995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها