دبیرکل حزب‌الله لبنان در نخستین سخنرانی پس از فاجعه بیروت با رد اتهام ها:

ما می‌دانیم در بندر حیفا چه خبر است


گروه جهان/ «می‌گویند حزب‌الله بر بندر بیروت کنترل کامل دارد و می‌داند چه چیزی در آنجا است. ما شاید بدانیم در بندر حیفا چه چیزی وجود دارد، اما در مورد بندر بیروت نه»؛ این را دبیرکل حزب‌الله لبنان تنها دو روز پس‌از انفجارهای بیروت گفت و تأکید کرد، این معادله بازدارندگی حزب‌الله و وظیفه آن است.
به‌گزارش پایگاه خبری «نهارنت»، «سید حسن نصرالله»، روز جمعه در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس‌از انفجارهای بیروت آنچه در این شهر روی داد را یک فاجعه بزرگ انسانی و ملی خواند و با اشاره به اتهام‌زنی‌های برخی رسانه‌های غربی و بویژه شماری از رسانه‌های عربی که مدعی شده بودند، حزب‌الله در بندر بیروت انبارهایی داشته که موجب این انفجار شده، تأکید کرد: «ما هیچ چیز در این بندر نداریم. نه سلاح، نه موشک، نه گلوله و نه نیترات آمونیوم. کسانی که این اتهام را پی در پی مطرح می‌کنند، می‌خواهند مردم این ادعاها را باور کرده و حزب‌‌الله را مقصر بدانند. می‌گویند ما بر بندر بیروت کنترل کامل داریم و می‌دانیم چه چیزی در آنجا است، ما شاید بدانیم در بندر حیفا چه چیزی وجود دارد، اما در مورد بندر بیروت نه. ما یک گروه مقاومت هستیم و این بخشی از معادله بازدارندگی ما است».
«سید حسن نصرالله» سپس با اشاره به اینکه حزب‌الله از لحظات نخست فاجعه کنار نهادهای لبنانی بوده است، تأکید کرد، حزب‌الله با تمام توان خود، کنار دولت خواهد بود تا به مردم کمک کند و برای آوارگان محل اسکان فراهم سازد. او همچنین از کشورهایی که بلافاصله کمک به لبنان فرستادند، تشکر کرد.
«نصرالله» سپس خواهان تحقیقات جامع درباره انفجارها شد و گفت: «تحقیقات باید کامل و به دور از مسائل قومیتی و مذهبی و ساختارهای سیاسی لبنان باشد. همه لبنانی‌‌ها به ارتش خود اعتماد دارند. پس این نهاد باید در تحقیقات حضور داشته باشد و پس از اعلام نتیجه تحقیقات، عاملان بدون موقعیتی که دارند، مورد مجازات قرارگیرند.» سیدحسن نصرالله در پایان سخنان خود نیز خطاب به کسانی که قصد دارند با دستاویز قرار دادن انفجارهای بیروت، حزب‌الله و محور مقاومت را به چالش بکشند، گفت:«به صراحت می‌گویم، به‌هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. زیرا مقاومت از پشتوانه مردمی وجایگاه منطقه‌ای برخورداراست.»
سخنان «سیدحسن نصرالله» بلافاصله مورد توجه ناظران و سیاستمداران داخلی و خارجی لبنان قرار گرفت. «شریل وهبه»، وزیر خارجه جدید لبنان که 5 روز پیش جانشین «ناصیف حتی» شد، در گفت‌و‌گو با «المیادین»، این سخنان را مثبت ارزیابی کرد. رسانه‌های صهیونیستی نیز سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان را در صدر اخبار خود نشاندند و سخنان «نصرالله» درباره بندر حیفا و تهدید ضمنی اسرائیل را نشان دهنده اعتماد به نفس حزب‌الله و استحکام آن برآورد کردند.
شروع به کار تیم تحقیقات
در حالی که «سید‌حسن نصرالله» در این سخنرانی خواهان تکمیل هرچه سریع‌تر تحقیقات درباره عاملان انفجارهای بیروت شده است، سایت شبکه خبری «الجزیره» خبر داد، «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان اعلام کرده، تیم تحقیقی که در این خصوص شکل گرفته، با تمام کسانی که می‌توانند اطلاعاتی داشته باشند، نشست‌‌های پرسش و پاسخ خواهد داشت. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی لبنان با دستور این کمیته تا عصر دیروز 23 نفر را بازداشت کردند. به‌گفته «شریل وهبه»، وزیر خارجه لبنان این کمیته تنها 4 روز فرصت دارد تا به نتیجه لازم برسد. وی تأکید کرده، با این حال دستگاه قضایی لبنان می‌تواند از هر کشوری که بخواهد برای تحقیق دعوت به همکاری کند. در همین خصوص سایت «سازمان بین‌المللی پلیس جنایی جهانی» خبر داد، اینترپل اعلام کرده، اگر لبنان از آنها دعوت کند، تیمی را به بیروت اعزام خواهد کرد.
سفرجنجالی مکرون به بیروت
روز پنجشنبه «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش چندین دهه لبنان را در استعمار خود داشت، به بیروت سفر کرد تا اولین مقام عالیرتبه یک کشور خارجی باشد که پس‌از انفجارهای سه‌شنبه گذشته وارد پایتخت لبنان می‌شود. به‌گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «مکرون» در حالی به بازدید از محل انفجار رفت که گروهی اطراف او را احاطه کرده‌بودند و فریاد می‌زدند: «انقلاب، انقلاب». او در بین این افراد ایستاد، به آنها وعده کمک‌های نقدی داد و در سخنانی غیرمنتظره گفت: «اما ما چک سفید امضا به سیستمی که مورد اعتماد مردمش نیست نخواهیم داد». او که در داخل کشور خود با مشکلات بسیاری مواجه است، از سیستم مورد اشاره‌اش (که مشخص نکرد چه کسانی هستند)، خواست نظم سیاسی جدیدی را در لبنان خلق کنند. او تأکید کرد، اگر این نظم و اصلاحات تا پایان ماه جاری میلادی انجام نشود، خود مسئولیت اصلاحات در لبنان را بر عهده می‌گیرد. در پی این سخنان که بسیاری از منتقدان فرانسوی «مکرون»، آنها را نشانه رؤیاپردازی رئیس جمهوری جوان فرانسه برای استعمارگری تلقی کردند، بسیاری از مردم لبنان در فضای مجازی خواهان دست برداشتن «مکرون» از نفاق افکنی شدند. به‌گزارش «فرانس 24»، با این حال این سخنان باعث شد، شماری از معترضان لبنانی به خیابان‌ها سرازیر شده و علیه دولت شعار دهند. نیروهای امنیتی مانع حرکت این معترضان خشمگین به‌سمت پارلمان شدند و اولین درگیری داخلی جدی بین معترضان و پلیس بعد از انفجارهای هفته پیش شکل گرفت؛ انفجارهایی که تاکنون 150 نفر به‌خاطر آنها کشته شده‌اند. یکی از کشته شدگان همسر سفیر هلند در بیروت بود که ظهر دیروز درگذشت. این انفجارها همچنین موجب بی‌خانمانی نزدیک به 80 هزار کودک بیروتی شده است.

روایت هایی از بازماندگان فاجعه بیروت

ë حسن حمصی (55 ساله/ فروشنده غذاهای خیابانی): خانه خواهرم بودم و داشتم قهوه می‌خوردم که صدای انفجار، خانه را پر کرد. من در تمام جنگ‌های لبنان بوده‌ام و چنین صحنه‌هایی را دیده بودم. احساس می‌کردم به عقب بازگشته‌ام. لباس‌هایم هنوز هم بوی خون مردمی را می‌دهند که به آنها کمک کرده بودم.

ë عمر نصر (43 ساله/ کارگر ساختمانی): در خیابان با دوستم راه می‌رفتم که انفجار اول اتفاق افتاد. با موبایل فیلم گرفتم و راه افتادم اما ناگهان انفجار دوم رخ داد، من و همه کسانی که نزدیک من بودند، نزدیک به 30 متر پرتاب شدیم و روی زمین افتادیم. زخمی شدم. دنبال دوستم گشتم. زیر میز و صندلی‌هایی که در خیابان پخش شده بودند، افتاده بود.

ë علی شیخ (20 ساله/ کافه دار): با برادر و پدرم در کافه خانوادگی‌مان بودم. به خاطر اوضاع اقتصادی بد مردم، مشتری نداشتیم. ناگهان صدای بلندی شنیدیم. شیشه‌ها شکست و تلویزیون از جا کنده شد و افتاد. همگی فکر کردیم زلزله است. بعد فکر کردیم انفجار درست پشت در کافه اتفاق افتاده اما خیلی زود فهمیدیم شدت انفجار بالا بوده است.

ë علی بکر (24 ساله/ بیکار): وقتی انفجار رخ داد، اولین چیزی که به ذهنم رسید، این بود که زلزله آمده است. همه مردم شوکه شده بودند. این اولین بار بود که چنین انفجاری را می‌دیدم. تا همین چند سال پیش با خانواده‌ام در ابوظبی زندگی می‌کردم و برای همین نمی‌دانستم جنگ و انفجار یعنی چه.

ë مریم نون (22 ساله/ شاغل): توی کافه با دوستانم نشسته بودم که ناگهان باد شدیدی وزید، شیشه‌ها خرد شدند و فهمیدیم انفجار عظیمی رخ داده، بلافاصله فکر کردم حتماً اسرائیل حمله کرده و جنگ شروع شده است. بیروت ویران شده، فقط خدا باید به این مردم کمک کند.

ë میرا بری (23 ساله/ فروشنده): در یکی از خیابان‌هایی که حالا یکی از ساختمان‌های آن خراب شده، داشتم راه می‌رفتم که انفجار رخ داد. مردم شروع کردند به دویدن و فرار کردن. آنها فریاد می‌زدند: «اسرائیل.. اسرائیل» دیگر چیزی به خاطر ندارم جز اینکه حس خیلی بدی داشتم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7414/1/550873/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها