رئیس جمهوری در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۳ پروژه بزرگ و ملی وزارت نفت خبر داد

جهش بزرگ در صنعت پتروشیمی




افتتاح سه طرح پتروشیمی در روز پنجشنبه که از طرح‌های مهم ملی و زیربنایی به‌شمار می‌آید، توجه رسانه‌های جهان را نیز به خود جلب کرد. طرح‌هایی به ارزش حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، که ظرفیت تولیدات پتروشیمی را 4 میلیون تن بالا می‌برد. در این زمینه رسانه‌های بین‌المللی نوشتند که «ایران در حال کاهش وابستگی به صادرات نفت خام و توسعه پتروشیمی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ صادراتی خود است.» در مراسم افتتاح این سه طرح مهم که یکی از آنها بزرگ‌ترین واحد متانول جهان به‌شمار می‌رود، رئیس جمهوری تأکید کرد که روند افتتاح طرح‌های عظیم ملی، عمرانی، تولیدی و زیربنایی در کشور با‌وجود شرایط سخت تحمیلی دشمنان، با شتاب ادامه می‌یابد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی با اشاره به اینکه افتتاح پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر و پروژه تولید کاتالیست در استان لرستان، گامی ارزنده در مسیر توسعه و آبادانی کشور است، بیان کرد: این طرح‌ها زمینه اشتغال پایدار ۲ هزار و ۱۱۰ نفر را فراهم کرده است.
تحول بزرگ در پتروشیمی
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه «پیوسته گفته‌ایم می‌خواهیم از صادرات نفت خام فاصله گرفته و آن را پس از تبدیل به فرآورده‌های باارزش، صادر کنیم»، اظهار کرد: در پتروشیمی شاهد یک تحول بزرگ هستیم به‌گونه‌ای که در سال ۷۶ ارزش تولیدات این بخش یک میلیارد دلار بود که این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسید و در این دوره، این رقم با یک جهش بزرگ دو برابر شده است. روحانی با اشاره به افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی در کشور تا پایان امسال گفت: همزمان با جهش دوم در عرصه صنعت پتروشیمی، سرمایه گذاری‌های لازم برای جهش سوم پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ انجام شده که می‌تواند مجموع ارزش تولیدات این بخش را به رقم ۳۷ میلیارد دلار برساند که این یک تحول بزرگ در کشور خواهد بود.
خودکفایی با فعال شدن دانش بنیان‌ها
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شاهد بهره‌برداری از سه طرح بسیار مهم برای اقتصاد و خودکفایی کشور و همچنین برای درآمدزایی غیرنفتی هستیم گفت: همه اینها در کنار اشتغالی که برای جوانان عزیز به وجود می‌آورد، مهم است. وی ادامه داد: در میان این طرح‌ها افتتاح یک طرح کاتالیست داشتیم که آن هم برای ما بسیار مهم بود؛ تولید کاتالیست به‌دلیل اینکه نیازمند بودیم این کاتالیست را از خارج تأمین کنیم و امروز الحمدلله در بخش بزرگی به خودکفایی رسیدیم و روی پای خودمان ایستادیم؛ جوانان دانشمند خودمان این طراحی را انجام دادند و خوشبختانه به‌ ثمر نشسته است. اینجا برای ما خوشحالی مضاعف است که شرکت‌های دانش‌بنیان در همه زمینه‌ها امروز فعال هستند و بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها داریم به خودکفایی می‌رسیم.
کاهش نیاز به واردات ارزبر
روحانی در خصوص نحوه تأمین ارز برای کشور، بیان کرد: یکی از راه های تأمین ارز این است که تولید در بسیاری از رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که ما را از ارز بی‌نیاز کند؛ در ساخت قطعات، در ساخت تولیداتی که مورد نیاز است و خوشبختانه امروز شاهد این تحول در کشور در این سالهای بسیار سخت تحریم اقتصادی هستیم و این افتتاح در واقع برای ما خوشحالی مضاعف داشت. وی همچنین گفت: نکته دیگر اینکه همواره تأکید کردیم می‌خواهیم از صادرات نفت خام فاصله بگیریم و به ‌جای اینکه نفت و گاز را به‌صورت خام صادر کنیم، آن را به فرآورده‌های باارزش که یکی از آنها پتروشیمی است، تبدیل کنیم. خوشبختانه در زمینه پتروشیمی شاهد یک تحول بسیار بزرگ هستیم.
ریل‌گذاری برای جهش سوم
رئیس جمهوری در خصوص روند توسعه صنعت پتروشیمی توضیح داد: در سال ۷۶ کلِ تولید پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار بوده، در آغاز دولت تدبیر و امید یعنی سال ۹۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده و به همین صورت در حال پیشرفت هستیم و شاهد یک جهش بزرگ تا پایان امسال و سال آینده هستیم که تولید کشور را در پتروشیمی به ۲ برابر می‌رساند و امسال که سال ۹۹ است، ۱۷ طرح پتروشیمی را به افتتاح می‌رسانیم؛ که تعدادی از آن را افتتاح کردیم و ۱۳ طرح برای افتتاح باقی مانده و بقیه طرح‌ها افتتاح شده و این بسیار مهم است و علاوه بر این ریل لازم و سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای جهش سوم انجام می‌دهیم. وی افزود: در تولید پتروشیمی که ان‌شاء‌الله در سال ۱۴۰۴ به ثمر می‌رسد، در واقع از یک میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار رسیدیم و داریم به ۲۵ میلیارد می‌رسیم و در نهایت از ۲۵ میلیارد در جهش بعدی به ۳۷ میلیارد دلار خواهیم رسید؛ این به معنای یک تحول بزرگ در کشور است و باید از همه مهندسین، دست‌اندرکاران، تلاشگران و آنهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش‌های مختلف تشکر و قدردانی کنیم.
رسالت بسیار سنگین رسانه‌ها
روحانی در پایان، رسالت رسانه‌های داخلی و خبرنگاران را بسیار سنگین دانست و گفت: این رسالت ایجاد امید، اعتماد و نشاط یعنی آن سرمایه بزرگ اجتماعی برای جامعه و آینده کشور، است؛ روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم؛ این را اعتراف می‌کنم که فشار دشمنان بر ما بسیار سنگین است؛ در کنار کرونا، تحریم را داریم، در کنار تحریم  تحریف را داریم، در کنار تحریف، تهدید را داریم و در کنار همه اینها دشمنانی داریم که در رسانه‌های بیگانه و خارجی می‌خواهند مردم را دلسرد کنند. وی ادامه داد: اما به هر حال در برابر همه آنها، امید و اعتماد، ایمان، تلاش، وحدت و هماهنگی را داریم و بحمدالله امروز می‌بینیم قوای کشور، نیروهای مسلح و مردم در سایه هدایت‌های رهبری، شاهد یک وحدت و اتحاد و هماهنگی هستند و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند بسیار نقش داشته باشند؛ خبرنگارها می‌توانند بسیار نقش داشته باشند.
افتتاح ۱۸ طرح پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۹۸
وزیر نفت با اشاره به اینکه ارزش تولید محصولات صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ با تمام تلاش‌های انجام شده کمتر از یک میلیارد دلار بود که با یک جهش در دو دوره دولت اصلاحات و فعالیت‌های پس از آن این رقم در سال ۹۲ به حدود ۱۱ میلیارد دلار به قیمت ثابت سال ۹۵ رسید، افزود: از سال ۹۲ و با جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۸ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید. وی ادامه داد: با به مرحله تولید رسیدن ۲۷ طرح دیگر پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ و با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار و تا پایان سال ۱۴۰۳ و در ادامه کار در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.
نقش مهم پتروشیمی‌ها در بورس
وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی‌ها نقش بسیار مهمی در بورس دارند و ۲۵ درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی از گروه‌های ارزآور و صادرات‌محور هستند مورد استقبال مردم است. ان‌شاء‌الله سهام چند شرکت دیگر هم با همکاری بورس بزودی عرضه می‌شوند.
افزایش تولید متانول کشور و یک هشدار
زنگنه با بیان اینکه با افتتاح دو طرح کیمیای پارس خاورمیانه و کاوه ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: متانول کاوه بزرگ‌ترین متانول دنیاست که از سوی بخش خصوصی انجام شده و کیمیای پارس خاورمیانه که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است و فرهنگیان عزیز ما از نعمت و درآمد آن استفاده خواهند کرد. وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید متانول کشور تا پایان پارسال ۶.۷ میلیون تن بوده اذعان کرد: با پایان جهش دوم این مقدار به ۱۷.۵ میلیون تن و در پایان جهش سوم به ۲۴ میلیون تن می‌رسد. وزیر نفت ادامه داد: افزایش تولید متانول اگرچه یک خبر خوب است، اما یک هشدار هم به شمار می‌آید که ممکن است بازار این محصول اشباع شود، بنابراین در این مسیر، تولیدکننده متانول باید به بخش پایین‌دستی آن بسیار توجه کند. زنگنه تصریح کرد: خوشبختانه زنجیره پایین‌دستی متانول به پروپلین می‌رسد، پروپلین محصولی است که صنایع پایین‌دستی بیشترین نیاز را به آن دارد و هم‌اکنون در این محصول کمبود هم داریم. همچنین، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره توضیح داد:
۵ میلیون تن از ظرفیت تولید متانول در 1404 به سمت تولید پروپیلن هدایت خواهد شد که به توسعه متوازن در کشور کمک شایانی می‌کند.

برش

افزایش ۲ برابری تولید محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید
وزیر نفت از افزایش دو برابری تولید محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: با ریل‌گذاری انجام‌شده و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی مشخص دارند این مقدار تا پایان سال ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت می‌رسد. به ‌گزارش شانا، بیژن زنگنه در آیین افتتاح سه طرح پتروشیمی که به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی رئیس جمهوری انجام شد، اظهار کرد: دو طرح مهم متانول و یک طرح فناورانه تولید کاتالیست به بهره‌برداری ‌رسید و تا پایان سال ۱۳ طرح دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید که ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور می‌افزاید. وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام‌فروشی با تکمیل زنجیره افزوده در صنعت نفت و گاز است، همچنین تأمین خوراک بخش پایین‌دستی در صنایع داخلی، جلوگیری از خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز از کشور در سال و تأمین‌کننده نخست ارز کشور در سامانه نیما از مواهب صنعت پتروشیمی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7414/1/550872/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها