اخبــار




کتاب «شیوه نامه روزنامه نگاری» اثر تازه مجید رضاییان

کتاب «شیوه نامه روزنامه نگاری» به‌قلم مجید رضاییان با هدف آموزش دستورالعمل‌ها و قواعد صحیح روزنامه نگاری، از دوشنبه -۱۳ مرداد ماه ـ در دسترس دانشجویان و علاقه مندان این رشته قرار گرفت.
کتاب «شیوه نامه روزنامه نگاری» به‌عنوان منبعی جامع، قواعد کاربردی فرم‌های روزنامه نگاری از خبرنویسی، گزارش، مصاحبه تا تیتر و فتوژورنالیسم را با ذکر نمونه و تمرین، به‌گونه‌ای که برای خبرنگاران مبتدی تا حرفه‌ای قابل استفاده باشد، به‌گونه‌ای آموزشی، مطرح کرده است. مجید رضاییان ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم ـ درباره رویکرد و محتوای کتاب جدیدش به ایسنا چنین توضیح داد: ما به یک شیوه نامه جدید در روزنامه نگاری نیاز داشتیم. در روزنامه نگاری امروز ما ـ چه در فضای وب و چه در مطبوعات ـ «تولید» به حداقل رسیده و همه چیز به «وی گفت» ـ «وی افزود» متکی شده است. ما سراغ این پژوهش رفتیم تا به نوعی از شر «وی گفت» ـ «وی افزود» راحت شویم. در واقع این کتاب در پی تبیین قواعد کاربردی تولید محتوا در روزنامه نگاری در همه فرم‌های مورد نیاز است؛ چه خبری و چه غیرخبری یا اصطلاحاً تحلیلی و فرآیندی. به‌گفته این استاد روزنامه نگاری و ارتباطات، خبرنویسی ـ گزارش خبری ـ گزارش توصیفی، تحلیلی و تحقیقی ـ مصاحبه خبری و عمقی ـ یادداشت‌نویسی ـ مقاله‌نویسی و نقد‌نویسی ـ و عکاسی خبری شش فرم تولید در روزنامه نگاری هستند که در کتاب «شیوه نامه روزنامه نگاری» به دستورالعمل‌های تولید آنها ـ به همراه تیترنویسی و فتوژورنالیسم حرفه‌ای ـ پرداخته شده است تا در قالب ۱۱ فصل و ۱۹۲ صفحه یک منبع منسجم و کاربردی برای آموزش فرم‌های یادشده روزنامه نگاری داشته باشیم. نویسنده کتاب‌های «تیتر نویسی» و «تیتر‌نویسی در وب»، افزود: تمام پژوهش‌هایی که قبلاً در همه فرم‌های روزنامه نگاری صورت گرفته ـ چه داخلی و چه خارجی ـ در حد نیاز در فهرست منابع این کتاب آمده است. اما قرار نبوده این کتاب هر چه که وجود داشته را بگوید، بلکه کوشش کرده است تا دستورالعمل‌ها و قواعد حرفه‌ای پژوهشی را ارائه کند. رضاییان با بیان اینکه کتاب «شیوه نامه روزنامه نگاری» برای خبرنگاران و روزنامه نگاران با سابقه‌ای کمتر نیز، قابل استفاده است، در این زمینه توضیح داد: در پایان هر فصل پرسش‌ها و تمریناتی وجود دارد که حل کردن آنها به تثبیت آموخته‌های همان فصل به شکل کاربردی کمک خواهد کرد.

لغو طرح ترافیک در هفته آینده

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از لغو طرح ترافیک تهران در هفته آینده بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر داد. به گزارش ایسنا، سید مناف‌هاشمی در حاشیه بیست و نهمین جلسه کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت  بیماری کرونا  افزود: بر اساس گزارش ارائه شده لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی درکاهش مسافرین مترو و اتوبوس نداشته و این کاهش در حد 3 یا 4 درصد بوده است.

در تعطیلات پیش رو سفر نروید

رئیس پلیس راهور ناجا از شهروندان خواست که برای جلوگیری از شیوع کرونا از انجام سفر در تعطیلات پایانی هفته خودداری کنند. به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه در سال 98 با کاهش 1.4 درصدی تصادفات و جانباختگان حوادث رانندگی روبه‌رو بودیم، گفت: در چهارماهه امسال هم شمار جانباختگان 25 درصد کاهش داشته است. به گفته مسئولان احتمال ابتلا به آن در شرایط سفر 14 درصد بیشتر است، لازم است شهروندان از سفر رفتن در تعطیلات پیش‌رو خودداری کنند. وی با تأکید بر اینکه در روزهای پایانی هفته توصیه ما پرهیز از سفرهای غیرضروری است، گفت: بر اساس گزارش‌های ما، روز گذشته نسبت به زمان اجرای فاصله‌گذاری شاهد افزایش 58 درصدی تردد و سفر در جاده‌ها بودیم و ترددهای شهری نیز افزایش داشته است.

بیشترین آمار ابتلا و فوتی کرونا در تهران مربوط به چه مناطقی است؟

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در جلسه شورای فرماندهی از اجرای بالغ بر ۶۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ضمن ارائه گزارش مختصری از وضعیت شیوع ویروس کووید-۱۹ (COVID-۱۹) در پایتخت در هفته گذشته، بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها از ردیابی محل زندگی و اشتغال بیماران ترخیصی و فوت‌شدگان در هفته گذشته، منطقه ۴ شهر تهران با نزدیک به یک میلیون جمعیت، بیشترین میزان ابتلا را داشته است. همچنین منطقه ۲ با نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و منطقه ۱۴ و ۱۵ به ترتیب جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.  وی درخصوص آمار فوتی در هفته گذشته نیز ادامه داد: منطقه ۴، منطقه ۱۴ و منطقه ۱۵ به ترتیب بیشترین آمار فوتی را در شهر تهران به خود اختصاص دادند. همچنین در منطقه ۲۲، میزان ابتلا و مرگ و میر نسبت به هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته که البته طبق پیش‌بینی‌ها، درگیری بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی در موج کنونی، دور از انتظار نبوده است. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، از نظارت کارشناسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی، بر اساس ۱۱ شاخص ابلاغی از سوی معاونین بهداشتی هر سه دانشگاه مستقر در تهران خبر داد و افزود: این اقدام برای اولین بار صورت گرفته و گزارشات نشان از اجرای ۶۰,۶۶ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/5/550784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها