ابراز همدردی و همبستگی مقام‌های ایران برای کمک به لبنان





گروه سیاسی/ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی و همبستگی با ملت و دولت لبنان در پی وقوع فاجعه انفجار در این کشور برای کمک همه‌جانبه اعلام آمادگی کردند. انفجار مهیبی که عصر روز سه‌شنبه بیروت پایتخت لبنان را لرزاند، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم این کشور منجر شد و خسارات گسترده‌ای برجای گذاشت. براساس اعلام هلال احمر لبنان، تعداد کشته‌های این انفجاربه  ۱۰۰ نفر رسیده است.   در پی وقوع این اتفاق، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیامی به ««میشل عون»، همتای لبنانی خود با ابراز تأثر و تسلیت حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تأکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.  رئیس جمهوری ایران با آرزوی سلامتی و عافیت برای مجروحان این حادثه به جمعیت هلاح احمر دستور داد هرچه سریعتر کمک‌های بشردوستانه شامل اقلام بهداشتی و پزشکی برای مردم آسیب‌دیده لبنان ارسال شود.  علی ربیعی سخنگوی دولت نیز با صدور پیامی ضمن اعلام همدردی با مردم لبنان، با بیان اینکه «ملت‌های منطقه ما اعضای یک پیکر واحدند که در ماه‌ها و سال‌های گذشته جراحات دردناکی از جنگ، آوارگی، شیوع جهانی کووید ۱۹ و مداخلات و تحریم‌های غیرقانونی امریکا بر آنها متحمل شده است»، تأکید کرد که «ما اطمینان داریم یگانه راه آرامش، صلح و امنیت تقویت اتحاد و همدلی درون و میان ملت‌های منطقه است». وزیر امور خارجه ایران هم در ساعات اولیه وقوع این حادثه با انتشار دو توئیت به عربی و انگلیسی با مردم لبنان همدردی کرد و از آمادگی ایران برای کمک به لبنان خبر داد.
محمدجواد ظریف ضمن اعلام اینکه ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند، در نسخه عربی پیام توئیتری خود نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانواده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز». ظریف در این پیام تصریح کرده است: ‌«لبنان قوی بمان». او همچنین در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است. ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد، کمک‌رسانی کند.» وزیر خارجه ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح در کنار ملت و دولت لبنان قرار دارد، آمادگی کشورمان بر اساس دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی و همچنین نیازهای فوری خصوصاً در حوزه انسان‌دوستانه به این کشور را به اطلاع وزیر امور خارجه لبنان رساند. او همچنین در پیام دیگری بعد از این گفت‌و‌گو اعلام کرد که ایران در حال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو برای کمک به امدادرسانی در برابر این فاجعه است. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم بر آمادگی ایران برای کمک به برادران و خواهران لبنانی تأکید کرد و گفت: «با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم».
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان گفت: «حادثه بیروت لبنان قلب‌های مردم ایران را با مردم داغ‌دیده لبنان همراه و هم‌درد کرد و دل‌های همه ما در حادثه مصیبت بار دیشب در بندر بیروت در لبنان سرشار از غم و اندوه شد.» در همین حال سفارت ایران در لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت کامل از لبنان در پی انفجار بیروت، تصریح کرد، اولین هواپیمای ایران حامل کمک‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران شامل کمک‌های لازم و نیز تیم‌های پزشکی روز گذشته (چهارشنبه) وارد بیروت شد. سفارت ایران افزود: «همچنین تیمی پزشکی شامل جراح و پزشک‌های متخصص به علاوه بیمارستان میدانی و کمک‌های انسانی و دارویی نیز با این هواپیما فرستاده شده است.»  سفارت ایران در ادامه تصریح کرد: «قرار است به محض تکمیل مقدمات لجستیک و اقدامات اداری لازم، زمان رسیدن این هواپیما به فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» مشخص شود.
آمادگی سپاه پاسداران برای کمک به لبنان
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم ضمن تسلیت این فاجعه مصیبت‌بار به ملت و دولت لبنان و حجت‌الاسلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، برآمادگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هرگونه یاری‌بخشی به دولت و مردم لبنان برای کمک به آسیب‌دیدگان و خسارت‌دیدگان این حادثه تأکید کرد.  همچنین حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان، تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری امریکا علیه این کشور را مانع رسیدگی به نیازهای ضروری مردم لبنان دانست و گفت: «تلاش برای لغو فوری این تحریم‌ها برای جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی باید در دستور کار دولت‌های دوست لبنان و نهادهای جهانی قرار گیرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/5/550782/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها