دود عروسی‌های روستاهای لرستان در چشم دهیاران



در لرستان به‌دلیل فضای قومی و طایفه‌ای که بر آن حاکم است، مراسم شادی و عزاداری همواره با حضور گسترده بستگان و نزدیکان برگزار می‌شود و همین امر باعث شده تا استان لرستان در زمینه بیماری کرونا به وضعیت هشدار و قرمز برسد.
جالب اینجاست که اغلب افراد دعوت شده با نارضایتی تمام مجبور به شرکت در این مراسم شادی با چاشنی بیماری و مرگ می‌شوند.
به‌گزارش ایرنا در شهرستان سلسله وضع به مراتب از این هم دشوارتر است چرا که هرچه به ماه محرم نزدیک‌تر می‌شویم شمار مجالس عروسی با شدت بیشتری افزایش می‌یابد و روزانه شاهد برگزاری چندین عروسی در سطح شهر و روستاهای این شهرستان هستیم، گرچه تالارها تعطیل شده‌اند اما اغلب زوجین مجالس عروسی را در خانه‌ها و باغ‌های شخصی خود برگزار می‌کنند و فامیل و دوستان هم از سر اجبار و به منظور در امان ماندن از گلایه‌ها و طعنه اقوام مجبور به حضور در این عروسی‌های دلهره انگیز هستند.
در مصوبه اخیر ستاد شهرستانی مدیریت کرونا، جلوگیری از برگزاری مجالس شادی و عزاداری در روستاها به دهیاران محول شده است که به نظر می‌رسد اجرای این مصوبه برای دهیاران با چالش‌ها و دشواری‌هایی همراه باشد چرا که اغلب آنها معتقدند حتی اگر قوه قهریه‌ای پشت این موضوع باشد با تنش‌هایی سخت برای آنها همراه خواهد بود.
یکی از دهیاران بخش مرکزی سلسله که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: وقتی از برگزاری مراسم عروسی پسر یکی از خانواده‌های ساکن روستا باخبر شدم، مطابق این مصوبه خود را مقید به جلوگیری از برگزاری این مراسم به‌منظور حفظ سلامت اهالی دانسته و به همین دلیل به در خانه فرد مورد نظر رفتم تا با آنها صحبت کرده و مانع برگزاری مراسم در روستا شوم اما متأسفانه خانواده آنها بسیار عصبانی شدند و تا مرحله برخورد فیزیکی هم پیش رفتند.
یکی از دهیاران یکی از منطقه‌های بسیار خوش آب و هوای شهرستان سلسله هم در این خصوص گفت: به محض باخبر شدن از برگزاری مراسم، بلافاصله به شبکه بهداشت و درمان و نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی می کنیم اما متأسفانه با حضور آنها در محل وضعیت متشنج می‌شود چرا که آنها معتقدند برگزاری مراسم یک امر شخصی است و به کسی مربوط نیست و گاه با واکنش در مقابل کارشناسان شبکه و دهیار مواجه می‌شویم.
فرماندار سلسله نیز در این باره گفت: چهار نفر از دهیاران بخش مرکزی سلسله که برگزاری مراسم عروسی در روستاهای حوزه خود را به ستاد مدیریت کرونای شهرستان اطلاع‌رسانی نکرده بودند به هیأت تخلفات استان معرفی شدند.
شریف خسروی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی، استانی و شهرستانی مدیریت کرونا، برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری ممنوع بوده و این وظیفه بر اساس مصوبات ستاد شهرستانی برعهده دهیاران گذاشته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/11/550716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها