اخـــــــبار


تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی
ارتباط شرکت‌های بورسی با منابع دستگاه‌های اجرایی قطع می‌شود

نمایندگان دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم را تصویب کردند. نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه 15 مردادماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم، با بررسی دوفوریتی این لایحه با 168 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
اسماعیل جلیلی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد در تشریح لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم گفت: این لایحه براساس توصیه‌های مکرر ارائه شده در نشست‌های تخصصی، کمیسیون‌های مجلس و جلسات نشست‌های علمی حوزه بازار سرمایه تدوین و ارائه شده است.
وی افزود: از آنجایی که تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس مدنظر است، لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم در 22 تیر 99 توسط هیأت دولت به تصویب رسید و در اول مرداد 99 به مجلس تقدیم شد.
جلیلی اضافه کرد: براساس لایحه مذکور دستگاه‌های اجرایی که شرکت‌های بورسی را تحت کنترل یا تملک دارند، می‌توانند برای طریق تأمین مالی طرح‌های جاری و توسعه‌ای از طریق افزایش سرمایه اقدام کنند، اما این امر منوط به عرضه سهام آنها در بورس به‌صورت عمومی است.
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد با بیان اینکه این لایحه می‌تواند به سهامداران خرد کمک کند، ادامه داد: در صورت تصویب لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم، شرکت‌های بورسی رابطه خود با منابع دستگاه‌های اجرایی را قطع می‌کنند.
بدین ترتیب یک گام بلند برای عمیق‌تر شدن بازار و همچنین هدایت نقدینگی وارد شده به بورس به سمت شرکت‌های تولیدی برداشته شد. براساس اعلام مسئولان در چهارماهه نخست سال‌جاری حدود 90 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است و در صورتی که این حجم از نقدینگی درخدمت بخش تولید قرار گیرد می‌تواند آثار مثبت بسیاری به همراه داشته باشد. برهمین اساس، کارشناسان اعتقاد دارند دولت و نهاد ناظر بازار باید درجهت افزایش تأمین مالی و هدایت سرمایه به بخش تولید گام بردارند. حال با این لایحه که دوفوریت آن به تصویب رسیده و نشان از توجه مجلس و دولت به این مهم دارد، زمینه برای تقویت بازار اول بورس فراهم شده است. درواقع شرکت‌های بورسی با افزایش سرمایه می‌توانند یا اقدام به پرداخت بدهی‌های معوق خود کنند یا طرح‌های توسعه‌ای جدید خود را اجرایی کنند که هر دو به تقویت بخش تولید منجر می‌شود.
علاوه براین، این لایحه عرضه سهام در بازار را نیز افزایش می‌دهد، همانگونه که معاون حقوقی وزیر اقتصاد نیز توضیح داده است، برپایه این لایحه دستگاه‌های اجرایی که در بازار سرمایه فعال هستند، درصورت افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه خود باید نسبت به عرضه عمومی سهام این شرکت‌ها اقدام کنند. براین اساس، ضمن اینکه شرکت‌های دولتی و زیرمجموعه آنها بیشتر وارد بازار می‌شوند، عرضه سهام نیز تقویت می‌شود تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل‌تر شود. از دیگر مزایای این لایحه این است که شرکت‌های بورسی به طور کامل رابطه خود را با دستگاه‌های اجرایی قطع می‌کنند تاکنون شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی از طریق منابع و بودجه شرکت‌های مادر اقدام به فعالیت می‌کردند، اما زمانی که سرمایه آنها افزایش یابد می‌توانند با اتکا به این سرمایه‌ بند ناف خود را از دولت قطع کنند.
گفتنی است درحالی که در روز 13 مرداد ماه جاری شاخص بورس از 2 میلیون واحد گذشته بود، در روز بعد شاخص این کانال را با عقب نشینی از دست داد، اما دیروز دوباره توانست کانال 2 میلیون واحدی را پس بگیرد. صاحبنظران اعتقاد دارند با حمایت‌های منطقی از بازار سرمایه که در ماه‌های اخیر توانسته است در مهار نرخ تورم نیز مؤثر باشد، می‌تواند آثار مثبت قابل توجهی به همراه داشته باشد.‌

مدرس خیابانی: در کنترل واردات جدی هستیم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: 4 هزار پروژه تولیدی بالای 80 درصد تکمیل داریم که تا پایان دولت افتتاح خواهند شد.
حسین مدرس‌خیابانی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حال مبارزه و در جنگ اقتصادی با چاشنی رسانه‌ای هستیم و ما از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد تا در این جنگ اقتصادی با دشمنان پیروز شویم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه صادرات و کنترل واردات جدی هستیم و در زمینه محدود کردن واردات اقدام خواهیم کرد.
سرپرست وزارت صمت گفت: روزی که کرونا شروع شد تنها 200 هزار ماسک در روز تولید می‌شد ولی در حال حاضر روزانه 11 میلیون ماسک تولید می‌شود.
مدرس خیابانی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه ما برای وزارت صمت بحث تقویت بخش تولید داخل، توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید چه در بحث کمی و کیفی است و بیشتر از آن، اتکا به توان تولید داخل است.
وی افزود: وقتی باور به جنگ اقتصادی داشته باشیم، باید از همه داشته‌ها و ابزارهایمان برای مقابله با دشمن استفاده کنیم و اجازه نخواهیم داد نقشه‌های دشمن اجرا شود و همه حربه‌هایشان را خنثی می‌کنیم.
سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه محور دوم فعالیت ما تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، اظهار داشت: 200 طرح صنعتی معدنی با سرمایه‌گذاری با حجم 170 هزار میلیارد تومان انتخاب کرده‌ایم. محور سوم نیز بحث توسعه صادرات و کنترل واردات است، مصمم هستیم نسبت به کنترل واردات و محدودیت آن فقط به اقلام اساسی اقدام کنیم.
مدرس خیابانی گفت: محور چهارم نیز مدیریت و کنترل بازار است؛ در بخش جهش تولید از چند مسیر آن را محقق می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات، احیا و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام و دستیابی به فناوری نوین اهمیت دارد.
وی در ادامه بیان کرد: سازوکار بورس برای قانون ماده 96 برنامه سوم توسعه است، امروز نزدیک 15 الی 20 سال است که فولاد در بورس عرضه می‌شود و دولت قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/10/550713/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها