وزیر نیرو: توسعه صنعت آب ایران همپای پیشرفته‌ترین کشورهای جهان


وزیر نیرو با بیان اینکه ۲۵۰ پروژه صنعت آب و برق تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در آب و برق، تنه به تنه کشورهای توسعه‌یافته جهان می‌زند.
«رضا اردکانیان» در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: یکی از حقوق مردم لذت بردن از داشته‌های خود است، در حالی که ما این دستاوردها را به آنها نشان نمی‌دهیم. بیشتر مواقع به این خواسته مردم بی‌توجهی می‌شود.
وزیر نیرو توجه به خواست مردم را کاری ظریف و هنرمندانه دانست و خاطر نشان کرد: توجه کردن به خواست مردم، علمی است که باید یاد گرفت.
‌گلایه از بزرگ‌نمایی کمبودها
به گزارش ایرنا، اردکانیان  با یادآوری اینکه اکنون یک پایتخت اروپایی وجود دارد که ۵۲ درصد تلفات شبکه آب شهری داشته و حتی دارای مناطق فاقد دسترسی به آب نیز است، افزود: اکنون متوسط دسترسی به آب در جامعه شهری در جهان حدود ۸۵ درصد و در کشورمان نزدیک ۱۰۰ درصد است.
وی با بیان اینکه همچنین دسترسی در جامعه روستایی دنیا ۵۳ درصد و در کشورمان ۸۲.۵ درصد است، تصریح کرد: اما به دلیل وجود این تفکر اشتباه که تغییر دولت‌ها را همانند تغییر نظام و رژیم سیاسی تلقی می‌کنند، این دستاوردها نمایان نشده است.
وی با خاطرنشان کردن اینکه به دلیل این تفکر، مشکلات، بزرگتر از آنچه هست نشان داده می‌شود، اضافه کرد: این گونه یاد نگرفته‌ایم که نسبت به مردم ابراز محبت کنیم و فقط یک راه بلدیم و آن بزرگ کردن کمبودهاست.
‌برخوردمان نسبت به تغییر دولت‌ها نباید همانند تغییر رژیم باشد
وزیر نیرو به وجود یک مشکل مزمن در همه عرصه‌های کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مشکل آن است که با وجود گذشت 40 سال از جمهوری اسلامی هنوز یاد نگرفته‌ایم که برخوردمان با تغییر دولت‌ها همانند برخورد با تغییر رژیم نباشد.
وی این برخورد را به چاهی عمیق تشبیه کرد که هر گروهی‌که می‌آید آن را عمیق‌تر می‌کند و گفت: مقابل آن چاه عمیق، یک مناره‌هایی هم به عنوان کار و دستاورد وجود دارد.
وزیر نیرو با بیان اینکه این مناره‌ها (دستاوردها) باید روی هم قرار گیرند، اما این اقدام را انجام نمی‌دهیم، تصریح کرد: برخی این تفکر را دارند که وقتی می‌آیند، مبدأ تاریخ از همان زمان است و کارهای دولت‌های قبل را نادیده می‌گیرند، بنابراین شروع به ساخت مناره جدید می‌کنند؛ در نتیجه تعداد زیادی مناره‌های کوتاه وجود دارد که به پای آن چاه عمیق نمی‌رسد.
عضو هیأت دولت به بحث انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در تجدیدپذیرها کار، تازه شروع شده و قبلاً نبوده است و از این پس دولت می‌تواند بگوید در تجدیدپذیرها این کارها را کرده و شخص دیگری نکرده است، اما درباره دستاوری مانند سدسازی باید نسبت به گذشته طرح، اطلاع‌رسانی شود.
‌سال پرکار دولت دوازدهم
وزیر نیرو به سال آخر دولت دوازدهم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امسال سال پرکاری است که باید با اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های انجام شده اطلاع‌رسانی کرد.
اردکانیان ادامه داد: امسال نباید توجه‌ها به این باشد که ما چه کردیم، بلکه باید توجه‌ها به سمت چه باید بکنیم جلب شود.
‌مردم در مقابل سختی‌ها نیاز به امید دارند
وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از حقوق مسلم مردم لذت بردن از داشته‌هاست، اظهار داشت: این به معنای نپرداختن به کاستی‌ها و دنبال نکردن ضروریات و نیازهای مسلم نیست، اما فراموش نکنیم که مردم نیاز به امید و احساس رضایت از دارایی‌ها دارند تا تاب‌آوری خود را در مقابل مجموعه شرایط این روزها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که شرایط سختی را ایجاد کرده افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه آب و برق جایگاه مهمی در توسعه هر جامعه‌ای دارد، تأکید کرد: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه به زیرساخت‌های این دو انرژی مهم، زیربنایی و زیست محیطی نیاز فراوانی دارد که امروز شرایط شیوع ویروس کرونا اهمیت آن را بیشتر می‌کند، زیرا آب برای ملاحظات بهداشتی و برق هم برای فعالیت‌های مختلف از جمله نیازهای کادر درمانی کشور مورد استفاده است و باید با کیفیت و کمیت مناسب فراهم شود.
اردکانیان گفت: در ایران وضع بهتری از متوسط از دنیا و منطقه برای دسترسی به آب شرب داریم که با توجه به توانمندی‌های داخلی در طراحی و ساخت همه سازه‌ها آبی، از سد و شبکه تا تصفیه خانه و نیروگاه‌های برقابی زیرزمینی خودکفا شده‌ایم.
‌۲۵۰ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
وزیر نیرو همچنین با اشاره به پویش «الف ب ایران» تصریح کرد: در حال حاضر در هفته چهاردهم این پویش ۵۳ پروژه با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به ثمر رسیده و تا پایان سال نیز به وعده ۲۵۰ پروژه عمل خواهد شد.
وی افزود: بر همین اساس هفته آینده در پانزدهمین هفته این پویش از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی با حضور رئیس جمهوری بهره‌برداری خواهد شد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/10/550712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها