بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

میدان تاریخی امیر چخماق اصلاح و مرمت شد

میدان امیر چخماق که یکی از مراکز مهم شهر یزد و نیز دارای آثار جالب توجه باستانی است با آنکه همیشه مورد توجه سیاحان خارجی بوده است ولی متأسفانه تاکنون به‌صورت ویرانه وحشت زایی باقی مانده بود. اخیراً با توجه و دستور مؤکد آقای لسان سپهر فرماندار یزد شروع به‌ مرمت شده و اکنون به‌طرز جالبی اصلاح و حوض زیبایی در وسط آن بنا  و اطرافش گل‌کاری شده است.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 12 آبان 1327


راه امامزاده داوود  اتومبیل رو شد

جاده جدید امامزاده داوود تا هفت کیلومتری امامزاده بخوبی ماشین رو شده است.
روزنامه کوشش- سه شنبه 18 آبان 1327

سفر بی بازگشت فوزیه
طلاق درباری

«علیاحضرت ملکه فوزیه پهلوی که از دیرزمانی مبتلا به کسالت بودند و بیش از سه سال است که به دستور اطبا جهت تغییر آب و هوا و معالجه به قاهره تشریف فرما شده‌اند، بعد از مدتی مداوا متأسفانه این طور تشخیص داده شده است که اقامت دائمی در ایران به‌واسطه ناسازگاری آب و هوا برای مزاج ایشان مضر و خطرناک است و معذور از مراجعت هستند. لهذا اراده سنیه ملوکانه اقتضا فرمود که محض حفظ سلامت معزی الیها از معاودت شان به ایران صرف نظر شود و با رضایت طرفین طبق قانون مقدس اسلام مواصلت به تفریق و طلاق منتهی شود. بدیهی است این پیشامد که موجب و علت اصلی آن کسالت ممتد علیاحضرت است، باعث هیچ گونه تزلزلی در روابط دو کشور نبوده و مناسبات فیمابین که خوشبختانه براساس دوستی و خلوص و صمیمیت دیرین مستقر و مستحکم است کماکان باقی و برقرار خواهد بود.»
وزیر دربار شاهنشاهی. محمود جم
روزنامه اطلاعات- شنبه 29 آبان 1327

پروفسور جرج کامرون کتیبه‌های داریوش بزرگ را خواند

واشنگتن: به قرار اخبار واصله از ایران، پروفسور «جرج کامرون» امریکایی موفق شده کتیبه‌های داریوش بزرگ پادشاه ایران را که در 2400 سال قبل بر روی تخته سنگ‌های کوه مرتفعی منقوش بوده بخواند. جرج کامرون برای خواندن این کتیبه‌ها که سه هفته به طول انجامیده هر روز با خطر مرگ مواجه بوده است.
کامرون می‌گوید «من اکنون از اسرار کتیبه‌های چهارم ستون بزرگ که تاکنون به علت اینکه در مکان مرتفعی قرار داشته و کسی آنها را نخوانده بود اطلاع و آگاهی کامل به دست آورده‌ام. با این حال من اسرار این کتیبه‌ها را تا هنگامی که فرصت و مجال بیشتر برای مطالعه و تحقیق به دست آورم افشا نخواهم نمود.»
جرج کامرون در دانشگاه میشیگان مقام استادی دارد و در آموزشگاه شرق‌شناسی امریکا نیز تدریس می‌نماید. اخبار واصل حاکی است که این استاد عالی مقام مدت سه هفته هر روز حیات خود را در معرض خطر مرگ قرار داده تا موفق شده بر اسرار این کتیبه‌ها پی ببرد.کتیبه‌های مذکور به سه زبان از زبان‌‌های باستانی معروف آسیای باختری نوشته شده است. کامرون برای خواندن این کتیبه‌ها هر روز در یک اطاق لاستیکی از ارتفاع 194 پا (2/58 متر) از قله کوه و صد پا (30 متر) از پایه کوه آویزان بوده است و گاهی در این اقدام خطرناک فرزند پانزده ساله‌اش موسوم به «توماس» نیز با وی بالا می‌رفته و او را کمک می‌کرده است.
 روزنامه کیهان - شنبه 24 آذر ماه 1327


مرگ روزنامه نگار سیاست پیشه
خاموشی صور اسرافیل

مرحوم قاسم صور از 16 سالگی وارد خدمات دولتی شده و پس ‌از قتل ناصرالدین شاه به اتفاق مظفرالدین شاه به تهران آمد و منشی همایونی شد. در جریان انقلاب مشروطیت فداکاری‌های بسیار کرد و روزنامه معروف «صوراسرافیل» را انتشار داد. در دوران استبداد محمدعلی‌شاه به اروپا مهاجرت نمود و پس ‌از شکست وی به ‌تهران بازگشت. مجدداً به اروپا رفت و بعد از دو سال به‌ تهران آمد و تا هنگام وفات در ایران بود.در زمان سلطنت اعلیحضرت شاه فقید به‌ وزارت پست و تلگراف، حکومت اصفهان و رشت و شهرداری تهران منصوب شد و در همه مشاغل آثار برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشت. از سال 1319 به‌علت کسالت دست از کار دولتی کشید و تا روز یکشنبه «پریروز» که رخت از این جهان بربست همچنان بیمار و خانه نشین بود. امروز صبح جنازه آن مرحوم، از مسجد سپهسالار، با حضور عده کثیری از اعضای دولت، نمایندگان مجلس و کارمندان عالیرتبه و رجال و معاریف پایتخت، تشییع گردید و به آرامگاه ابدی او انتقال یافت.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه 19 بهمن 1327
 
 









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/16/550691/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها