گفت‌وگو با امیرحسین اسفندیار در سالگرد قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان در جهان:

هیچ ملی‌پوشی برای پول و پاداش بازی نمی‌کند





محمد محمدی سدهی
خبرنگار
پنجم مرداد 1398 روز درخشانی برای ورزش ایران بود. در این روز تیم ملی والیبال جوانان کشورمان موفق شد با شکست ایتالیا در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در بحرین، برای نخستین بار قهرمان جهان شود. حالا از آن اتفاق بزرگ و تاریخی بیش از یک سال می‌گذرد و اعضای کادر فنی و بازیکنان این تیم دغدغه‌هایی دارند. در آن مقطع وعده‌هایی به این ستاره‌ها داده شد که تقریباً هیچ کدام از آنها محقق نشده است.
امیرحسین اسفندیار که سال گذشته کاپیتان تیم ملی جوانان بود و از امسال باید در رده بزرگسالان به میدان برود، به خبرنگار «ایران» گفت: «برای اختصاص پاداش قهرمانی چندین بار با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون صحبت کردم اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدم. زمانی داورزنی به عنوان معاون وزیر ورزش در این وزارتخانه حضور داشتند و می‌توانستند در خصوص پاداش‌ها با وزیر ورزش رایزنی کنند اما با حضور در فدراسیون والیبال، دستشان از آنجا کوتاه شده است. از طریق داورزنی در حال پیگیری هستیم و ایشان قول‌هایی دادند که حتماً انجام می‌شود. می‌توان بر روی قول‌های داورزنی حساب کرد چرا که همیشه وعده‌های او عملی شده است.»
او اظهار داشت: «پس از قهرمانی تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان، وزارت ورزش در فرودگاه اعلام کرد چون این نخستین قهرمانی است و این قهرمانی ویژه بوده، پاداش ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. من همان جا پرسیدم و گفتم که به بچه‌ها اعلام کنید که این چه پاداشی است؟ گفتند که یک 206 تیپ 2 به شما می‌دهیم. ما نامه‌نگاری‌هایی کردیم و در زمان سرپرستی  افشین داوری در فدراسیون نامه را دیدم و به شرکت ایران خودرو نامه زده شد که مدیران ایران خودرو به دلیل یک سری مسائل درون کارخانه‌ای درگیری‌هایی داشتند و اعلام کردند که ما نمی توانیم به وزارت ورزش ماشین بدهیم.»
کاپیتان وقت تیم ملی جوانان ادامه داد: «پس از این مشکل وزارت ورزش اعلام کرد که چون ما نمی‌توانیم ماشین بگیریم، نقدی پرداخت می‌کنیم و قیمت ماشین کارخانه‌ای را به شما می‌دهیم. من سالگرد فینال یک استوری در اینستاگرام گذاشتم و در آن استوری از تلاش بچه‌ها صحبت کردم. من کاپیتان تیم بودم و ما در این مسابقات به دنبال قهرمانی بودیم و برای این قهرمانی زحمات زیادی کشیدیم. از روزی که وارد تیم ملی شدم، به چشم دیدم که کادر فنی تا چه حد زحمت کشیدند. ماه رمضان بود و کادری که از شهرستان می‌آمدند، در تهران می‌ماندند و روزه می‌گرفتند و با زبان روزه در تمرینات حاضر می‌شدند.»اسفندیار گفت: «بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی در زمان استراحت هم به منزلش نمی‌رفت و بالای سر تیم بود. برخی از بازیکنان در تیم ملی بزرگسالان حضور داشتند و درگیر مسابقات لیگ ملت‌ها بودند. محمدرضا حضرت پور، لیبروی تیم ملی  گفت که ما در لیگ ملت‌ها با داوری نتوانستیم مدال بگیریم اما در اینجا باید مدال بگیریم و باید به همه بفهمانیم که ما خوب هستیم.60 درصد تیم آخرین دوره حضورشان در تیم ملی جوانان بود و من در ادامه حرف‌های حضرت پور گفتم که باید این دوره آخر را با بهترین نتیجه به پایان برسانیم. حقیقتاً بچه‌ها از جان مایه گذاشتند.»
او با اشاره به این موضوع که ما به پاداش فکر نمی‌کردیم، اظهار داشت: «ما هیچ چشمداشتی نداشتیم و مشکل از آنجایی آغاز شد که خودشان وعده پاداش دادند. هیچ ملی‌پوش ایرانی برای پول و پاداش بازی نمی‌کند و همه با جان و دل می‌آیند و خودشان را سرباز تیم ملی می‌دانند. همه می‌خواهند مدالی کسب کنند تا مردممان خوشحال شوند. اسپانسرهای تیم ملی هم به وعده‌هایشان عمل نکردند.» کاپیتان سابق تیم ملی والیبال با اشاره به این موضوع که همین بازیکنان تیم ملی جوانان به بزرگسالان دعوت شده‌اند، افزود: «قول‌هایی که مسئولان می‌دهند و به آنها عمل نمی‌کنند، باعث دلسردی می‌شود و این دلسردی باعث می‌شود تا بازیکنان در رده بزرگسالان هم دلسرد شوند. متأسفانه پاداش‌های ما از سال‌های پیش مانده است و این در حالی است که دولت هر سال از مدال‌آوران تجلیل می‌کند. در بخش پایه، جوانان مهم‌ترین مسابقات است چرا که تیم ملی امید وجود ندارد و بازیکنان از رده جوانان مستقیماً به رده بزرگسالان منتقل می‌شوند به این دلیل سطح مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ بسیار بالا و کسب عنوان قهرمانی بسیار ارزشمند بود.»ارزشمندترین بازیکن مسابقات قهرمانی جوانان جهان سال ۲۰۱۹ افزود: «متأسفانه برخی‌ها در زمان برگزاری مسابقات  در حال تخریب تیم ملی بودند و صعود تیم ملی را به جمع 8 تیم پایانی بی ارزش دانستند اما سعید درخشنده که جزو مسئولان برگزاری مسابقات بود به خوبی جواب این افراد را داد و اعلام داشت که هیچ کدام از این 8 تیم شانس اول قهرمانی نیستند و همه تیم‌ها کیفیت یکسانی دارند. این مصاحبه نشان داد که قهرمانی ما بسیار ارزشمند بود. خوشحالیم که این قهرمانی به تالار افتخارات والیبال ایران اضافه شد.»
پس از قهرمانی تیم ملی جوانان، اعضای این تیم دیداری با رهبری داشتند و او در خصوص این دیدار بیان داشت: «در میان پاداش‌ها تنها دستور رهبری اجرا شد و بازیکنان تیم از خدمت مقدس سربازی معاف شدند. علاوه بر این از سوی مقام معظم رهبری پاداش ریالی هم برای بچه‌ها در نظر گرفتند که البته این مبلغ به سرمربی و 12 بازیکن تیم پرداخت شد و به جز وعده رهبری هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشد.» او امسال همراه با دعوت به تیم ملی بزرگسالان لژیونر شده است و به باشگاه بلژیکی «گرین‌یارد ماسِیک» پیوست. اسفندیار گفت: «لیگ بلژیک جزو لیگ‌های پویاست و به این دلیل این تیم را انتخاب کردم که این تیم در مسابقات باشگاهی اروپا شرکت می‌کند و تیم پرافتخاری است. گرین‌یارد ماسِیک تیم پرافتخاری است و 16 بار به عنوان قهرمان مسابقات شناخته شد. ما می‌توانیم در لیگ اروپا بازی کنیم و در آنجا دیده شویم. هدف من از حضور در این باشگاه کسب تجربه بیشتر برای کمک به تیم ملی است.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/1/550533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها