پیشتازی بایدن در پیش‌بینی‌های انتخاباتی


ندا آکیش
خبرنگار
هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا نزدیک‌تر می‌شویم رقابت‌های رسانه‌ای برای پیش‌بینی نتایج این انتخابات داغ‌تر می‌شود. در همین راستا، سایت نشریه اکونومیست با ارائه مدل‌هایی پیش‌بینی کرده است، جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات موفق خواهد شد با فاصله‌ای قابل توجه انتخابات نوامبر را از آن خود کند. اکونومیست گزارش خود را با این جمله آغاز کرده است: «در حال حاضر بر اساس مدلی که ما در نظر گرفته‌ایم احتمال اینکه بایدن ترامپ را در آرای الکترال شکست بدهد بسیار زیاد است.» اکونومیست در ادامه، مدل خود برای اثبات این پیش‌بینی را با نمودارهایی شرح داده و نوشته است، فرصت بایدن برای پیروزی در آرای الکترال ۹ از ۱۰ است در حالی که این شانس برای ترامپ، یک از ۱۰ برآورد شده است. به این ترتیب پیش‌بینی شده است بایدن ۹۱ درصد در آرای الکترال به پیروزی برسد در حالی که ترامپ تنها ۸ درصد شانس پیروزی دارد. همچنین شانس برنده شدن بایدن در آرای کلی حدود ۱۹ از ۲۰ پیش‌بینی شده که این رقم برای ترامپ، یک از ۲۰ تعیین شده است. این به معنای آن است که بایدن ۹۹ درصد در آرای کلی در برابر یک درصد ترامپ فرصت پیروزی دارد. این نظر سنجی پیش‌بینی کرده است بر اساس این مدل، بایدن می تواند از ۲۴۹ تا ۴۱۵ رأی الکترال را از آن خود کند در حالی که ترامپ شانس کسب ۱۲۳ تا ۲۸۹ رأی الکترال کالج را خواهد داشت. نامزدهای ریاست جمهوری امریکا برای پیروزی در انتخابات به حداقل ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارند.
اکونومیست با بیان این نکته که مدلش هر روز با داده‌های نظرسنجی‌های ملی و ایالتی به روز‌رسانی می‌شود، نوشت، با نموداری به‌صورت روزانه آرای الکترال بایدن را تخمین می‌زنیم. بر این اساس به‌عنوان مثال تعداد آرای الکترال بایدن در روز دوم آگوست (روز یکشنبه 12 مرداد) ۳۴۷ رأی در برابر ۱۹۱ رأی ترامپ پیش‌بینی شد که افزایش فاصله بایدن با ترامپ را نشان می‌داد. اکونومیست همچنین در دفاع از مدل خود نوشت: مدل ما با شبیه‌سازی ۲۰هزار روش برای انتخابات کار می‌کند، هر بار تفاوت سهم آرای نامزدها در خطای نظرسنجی، تغییر در مشارکت یا محیط سیاسی و تأثیرات مبارزات انتخاباتی را به خود اختصاص می‌دهد و احتمال‌های نتایج آرای الکترال را در انتخابات پیش‌بینی می‌کند. در این مدل، همچنین شانس پیروزی کاندیداها در هر ایالت با در نظر گرفتن نظرسنجی‌ها و عوامل سیاسی – اقتصادی هر ایالت پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال، اگر دونالد ترامپ در مینه‌سوتا برنده شود، از آنجا که عوامل سیاسی و اقتصادی مینه سوتا و ویسکانسین تقریباً شبیه به هم است، پیش‌بینی می‌شود که او در ویسکانسین هم پیروز خواهد شد.
با توجه به این توضیحات، در این مدل پیش‌بینی شده، ۲۵ ایالت و قلمرو به بایدن رأی خواهند داد در حالی که ترامپ در ۲۰ ایالت و قلمرو از احتمال بیشتری برای پیروزی برخوردار است و در ۴ ایالت هم پیروزی دو رقیب به یک میزان تعریف شده است.
در مدل اکونومیست در روز یکشنبه فرصت بایدن برای پیروزی در یک نمودار خطی 54 درصد نشان داده شده است در حالی که فرصت ترامپ 45.6 درصد است.
در نهایت هم برای روز رأی‌گیری پیش‌بینی شده است که بایدن ۵۴ درصد آرا را تصاحب خواهد کرد و ترامپ هم شانس کسب ۴۶ درصد آرا را دارد.
پیشتازی بایدن در بنگاه‌های شرط‌بندی امریکا
سایت مجله معتبر فوربس هم اخیراً با انتشار گزارشی به بالا رفتن شانس پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر اشاره کرد و نوشت، علاوه بر اینکه نظرسنجی‌های سراسری و ایالتی همچنان از متمایل شدن آرا به سوی بایدن خبر می‌دهند، بنگاه‌های شرط‌بندی هم می‌گویند شانس پیروزی بایدن از ترامپ در شرایط کنونی بالاتر است. بنا بر این گزارش، سه‌شنبه گذشته بایدن در سایت شرط‌بندی سیاسی «اسمارکتز» 63 درصد شانس پیروزی داشت. این سایت شرط‌بندی در 11 فوریه شانس پیروزی بایدن را 61 درصد اعلام کرده بود اما حالا بایدن نه تنها از رقم 61 درصد عبور کرده بلکه دو درصد هم پیش افتاده است و در عوض شانس ترامپ به 34 درصد کاهش یافته است. در «پردیکت ایت»، یکی دیگر از سایت‌های معتبر شرط‌بندی امریکا نیز شانس بایدن 63 درصد و شانس ترامپ 39 درصد اعلام شده است. این در حالی است که این سایت در پایان ماه می‌ پیش‌بینی کرده بود که ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود. کارشناسان انتخابات بر این باور هستند که بنگاه‌های شرط‌بندی معتبر می‌توانند داده‌های مفیدی را برای پیش‌بینی نتایج انتخابات در اختیار ما بگذارند زیرا به عقیده مایکل تراگوت، رئیس سابق مؤسسه تحقیقات افکار عمومی امریکا و استاد دانشگاه میشیگان، در این بنگاه‌ها علاوه بر اینکه پیش‌بینی و نظر مردم عادی دیده می‌شود، پیش‌بینی و نظر نخبگان شرط‌بندی هم وجود دارد. با این حال این بنگاه‌ها هم مانند مراکز نظرسنجی ممکن است اشتباه کنند.
سه ماه حساس پیش روی بایدن
فارن پالیسی نیز شانس پیروزی بایدن در انتخابات را تا به این لحظه بالا دانست و در تحلیلی یکی از دلایل این موضوع را بالا رفتن محبوبیت او در میان رأی دهندگان سیاهپوست اعلام کرد و نوشت، در سال 2016 هیلاری کلینتون در جلب آرای این قشر بسیار ضعیف عمل کرد. اما نباید از آرای ملی گراهای سفید پوست حامی ترامپ هم غافل شد. اینکه ترامپ در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات بخواهد «جنگ فرهنگی» راه بیندازد، بعید نیست. بنابراین، بایدن برای پیروزی در این جنگ و غلبه بر آرای ملی گراهای سفید پوست باید بتواند آفریقایی امریکایی‌ها را ترغیب کند با انرژی پای صندوق‌های رأی بیایند تا به این لحظه بایدن نمی‌تواند تضمین کند که مشارکت سیاهپوستان در انتخابات نوامبر عظیم خواهد بود. همین مسأله یک خطر واقعی برای بایدن و دموکرات هاست و سه ماه زمان زیادی هم برای بایدن و هم ترامپ است که خلاف تمام این نظرسنجی‌ها و شرط ‌بندی‌ها را ثابت کنند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/1/550529/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها