ابیانه نیازمند توسعه زیر ساخت‌هاست

روستای سرخ ایران در انتظار ثبت جهانی



حمیرا حیدریان
خبرنگار
روستای تاریخی ابیانه که به باورکارشناسان یکی از شاخص‌ترین روستاهای تاریخی در کشور محسوب می‌شود در فهرست انتظار ثبت جهانی است.
فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران»، گفت: اقدام برای ثبت این روستای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است اما فهرست انتظار برای ثبت جهانی آثار تاریخی در کشور بسیار مفصل است. اللهیاری البته ثبت جهانی این روستا را نیازمند رفع موانع در زیر ساخت‌های مورد نیاز دانست و اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این روستا باید هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های مورد نیاز را تأمین و موانع موجود بر سر راه ثبت جهانی این روستا را رفع کند.
وی حفاظت از این روستا را نیازمند مشارکت جمعی دانست و خاطر نشان کرد: پایگاه میراث فرهنگی، شورایاری، دهیاری و مردم ساکن در این روستا به ارزش این منطقه تاریخی کاملاً آگاه هستند و به‌همین منظور همگی در حفظ و نگهداری این بافت تاریخی نهایت همکاری و تلاش را انجام می‌دهند که بیش از همه مشارکت ساکنان می‌تواند نقش بسزایی در پیشرو بودن پروژه مشارکتی و بهتر شدن این منطقه گردشگری که چشم بسیاری از جهانگردان را به خود نیز معطوف کرده است، داشته باشد.
این مسئول با تأکید بر مشارکت مردم در حفاظت این روستا بیان کرد: تعداد ساکنان این روستا کم است اما افرادی که زادگاه شان در این منطقه بوده و حال در شهر یا حتی خارج از کشور ساکن هستند و به طور متوالی به این روستا رفت و آمد دارند جمعیت زیادی هستند و آمار تردد بالا است. اللهیاری با اشاره به‌شرایط ویژه کنونی ناشی از بیماری کرونا و کم شدن میزان گردشگران در استان افزود: با شیوع بیماری کرونا در جهان و کشور؛ استان اصفهان و نیز روستای ابیانه از کاهش میزان ورودی گردشگران داخلی و خارجی مستثنی نبوده و طبیعی است که این موضوع به بدنه گردشگری خسارت های جبران‌ناپذیری را وارد کرده است و با توجه به اینکه برای حفظ سلامت مردم اعمال محدودیت‌ها ضروری است اما می‌توان در این فرصت اقدام به ایجاد زیر ساخت های گردشگری و رفع موانع موجود در این زمینه کرد که مهم‌ترین مسأله موجود است. به گفته او این زیرساخت ها می‌تواند ما را برای ثبت جهانی این روستا و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و شناساندن هر چه بیشتر تاریخ و فرهنگ استان به سایر کشورها پس‌از پایان این بیماری هدایت کند.
حسین یزدان‌مهر، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز و مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ابیانه نیز به «ایران» گفت: پایگاه میراث فرهنگی ابیانه از سال 82 به منظور حفظ و مرمت و نگهداری این روستای خاص و ارزشمند تأسیس شد و تاکنون اقداماتی را در جهت حفظ و رفع مشکلات موجود این بافت تاریخی انجام داده است. وی افزود: از سال 95 تا 97 با تشکیل کار گروه‌های مختلف به‌منظور ثبت جهانی این روستا که یکی از درخواست‌های اهالی این روستا بود پرونده ثبت به جریان افتاد و مشاوران این حوزه اقدامات لازم را انجام دادندو تاکنون برای ثبت این روستای تاریخی 70 درصد کار پیش رفته است اما ثبت جهانی این روستا مستلزم رفع مشکلات زیر ساختی از جمله تأسیسات آن است. به‌طوری که تأسیسات برق، آب و گاز در این روستا به‌صورت رو کار بوده و این شکل و منظر این روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای ثبت جهانی نیازمند تغییر این تأسیسات از رو کار بودن به زیر کاراست تا چهره روستا شکیل‌تر شود؛ که به همین منظور دستگاه‌های ذیربط وارد عمل شده و طی جلسات متعدد درصدد رفع این مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه این روستا از نظر میراث ملموس و ناملموس بسیار حائز اهمیت است افزود: این روستا در سطح کشور یک روستای خاص محسوب می‌شود که به لحاظ دارا بودن میراث ناملموس از جمله آداب و رسوم، پوشش لباس، فرهنگ، محصولات کشاورزی و ملموس چون آثار تاریخی بسیار حائز اهمیت و توجه کارشناسان و گردشگران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به پایبند بودن روستاییان ابیانه به سنت های خویش اظهار داشت: سنت‌های این روستا از قدمتی دست کم 400 ساله برخوردار است که تاکنون اهالی روستا آنها را بخوبی حفظ کرده‌اند و همین یکی از برجسته‌ترین مواردی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.
یزدان مهر همچنین اشاره‌ای به اعتبارات اختصاص داده شده به بناهای تاریخی این استان کرد و اظهار داشت: در طول سه سال گذشته اعتباری بالغ بر چهارمیلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان در سطح شهرستان ویژه شهرهای نطنز، بادرود، خالدآباد، طرق‌رود و روستای تاریخی ابیانه و روستاهای تابعه شهرستان اختصاص یافته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/1/550385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها