اعتراض‌های داغ برای برکناری « بی بی »


زهره صفاری/ بیش از 10 هزار اسرائیلی خشمگین در بزرگترین تجمع اعتراضی 9 سال اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، علیه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، استعفای «بی‌بی» را فریاد زدند. تظاهراتی که آرام شروع شد اما به درگیری بین معترضان و پلیس ختم شد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، اراضی اشغالی از ابتدای تابستان بارها به صحنه تظاهرات ضددولتی تبدیل شده است اما از صبح شنبه شهرهای قدس، تل‌آویو و قیساریه فصل تازه‌ای از اعتراضات را به «نتانیاهو» و هم‌پیمانانش نشان داد. شمار زیادی از تظاهرکنندگان با بستن 260 مسیر مواصلاتی، میدان‌ها و چهارراه‌های پرتردد و همچنین با حضور در محدوده خانه و دفتر کار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را «نخست‌وزیر خلافکار» خطاب کرده و خواهان کناره‌گیری او از دولت تا تعیین تکلیف اتهامات فساد، رشوه و سوءاستفاده از قدرتش بودند.
رسانه‌های اسرائیلی شمار تظاهرکنندگان روز شنبه سرزمین‌های اشغالی را بیش از 10 هزار نفر عنوان کردند که تا واپسین ساعات شب در خیابان‌ها رژه رفته و با شعارهایی آرامش منطقه را بر هم زدند. صدها نفر نیز با وجود مداخله پلیس تا ساعت 2 بامداد در خیابان‌ها ماندند تا مأموران امنیتی برای متفرق کردن آنها به زور متوسل شوند. این معترضان که تحت هدایت گروهی از فعالان ضددولتی به خیابان‌ها آمده بودند، با به صدا درآوردن شیپورهایی، «نتانیاهو» را متهم به فرار کردن از مردم کردند و با شعار «بی‌بی به خانه برو»؛ استعفایش را خواستند.
به گزارش پلیس اسرائیل، 12 تن از فعالان هوادار «نتانیاهو» به اتهام نقض قوانین تجمعات شنبه شب دستگیر شدند که به نوشته «هاآرتص»، یکی از آنها به دلیل نوشتن شعارهایی بر دیوار خانه رئیس دیوان عالی اسرائیل در بازداشت به سر می‌برد. همچنین طبق گزارش‌ها، دو زن نیز در حالی که کودکی را روی صندلی عقب خودرویشان نشانده بودند، با انحراف به سمت جمعیت معترضان تل آویو، قصد زیرگرفتن آنها را داشتند که با برخورد به مانعی متوقف شدند. تحقیقات برای روشن شدن انگیزه متهمان ادامه دارد.
به گزارش «آسوشیتدپرس»، رئیس پلیس «قدس» اشغالی اعلام کرد همه تظاهرکنندگان به قوانین احترام گذاشتند اما در این میان حدود 200 نفری اغتشاش ایجاد کردند که پلیس مجبور به اعمال خشونت شد.
سیاست سکوت «نتانیاهو»
به باور ناظران آنچه مرور تظاهرات‌های یک‌ماهه اخیر نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا، ناکارآمدی دولت در کنترل شرایط و به نوشته «آسوشیتد‌پرس» آمار 20 درصدی بیکاری در سرزمین‌های اشغالی، اعتراضات را روز به روز جدی‌تر و گسترده‌تر کرده است. اما با وجود این اعتراضات وسیع، «نتانیاهو» سیاست سکوت را در پیش گرفته و با بی‌توجهی به شرایط ناآرام اسرائیل همچنان سیاست‌های قدرت‌طلبانه خود را دنبال می‌کند. او همچنین در واکنش‌هایی مشابه واکنش‌های «دونالد ترامپ» در مواجهه با معترضان ضد نژادپرستی در امریکا، برای عادی‌سازی این شرایط معترضان را «چپ‌های افراطی» و «آنارشیست» خطاب و متهم به آشوب‌طلبی کرده است. حزب او، «لیکود» نیز در این راه برای نجات «بی‌بی»، انگشت اتهام را به سوی رسانه‌های اسرائیلی گرفته و دو شبکه تلویزیونی را به دلیل پوشش لحظه به لحظه تجمعات، متهم به بزرگنمایی اجتماع معترضان کرده است. «ایسنا» به نقل از «ارم نیوز»، از تقلای نتانیاهو برای تصویب بودجه یک‌ساله و مقاومت او در برابر «بنی گانتس»، رهبر آبی و سفیدها خبر داده است. به نظر می‌رسد گرچه این تلاش‌ها می‌تواند به انحلال دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات چهارم اسرائیل منجر شود اما «نتانیاهو» چندان نگران آن نیست. حتی بحران کرونا نیز نتوانسته او را از خواسته‌هایش عقب بکشاند. به‌طوری که با این اعمال سیاست‌ها براساس آخرین آمارها، شیوع کرونا در سرزمین‌های اشغالی بیش از 72هزار نفر را مبتلا کرده و دست کم 500 تن نیز جان باخته‌اند. در عین حال شرایط اقتصادی نابسامان اسرائیل آمار بیکاری را به بالای 20 درصد رسانده است.
فراخوان خروش میلیونی
در شرایطی که گفته می‌شود اسرائیلی‌های مقیم سانفرانسیسکو نیز همزمان به خیابان‌ها آمده بودند، معترضان از اسرائیلی‌های مقیم شهرهای مختلف جهان نیز خواستند تا همسو با آنها رفتن «بی‌بی» را فریاد بزنند.
«ییل کوهن پاران»، از اعضای سابق کنست به «هاآرتص» گفت: «من این هفته خروشی واقعی دیدم. مردم اسرائیل این‌بار سازمان‌یافته علیه یک مقام فاسد برخاسته‌اند. این همان چیزی است که می‌تواند هر کسی را از خانه بیرون بکشد. من در کنست بوده‌ام، آنها هیچ کاری برای مردم نمی‌کنند. این دولت باید کنار برود. اسرائیل نیاز به اصلاحات دارد و انتخابات نیز چندان دور نیست.»
«دانا میلز»، فعال چپگرای اسرائیلی مؤسسه مردم نهاد صلح نیز گفت: «این دولت با وحشت‌آفرینی عجین شده است و وظیفه ماست که این رهبران خشونت طلب را متوقف کنیم.»
در میان تظاهرکنندگان شماری کودک نیز دیده می‌شدند. «گالی شورر» که با فرزندش آمده بود گفت: «این نخستین باری است که در اعتراضات علیه نتانیاهو شرکت می‌کنم. واقعاً از واقعیتی که می‌بینم به هراس افتاده‌ام و نگران آینده فرزندم هستم. امیدوارم این اعتراضات بتواند تغییری ایجاد کند.»
سقوط «نتانیاهو»؛ انحلال «لیکود»؟!
به باور تحلیلگران «تایمز اسرائیل»، 4 ماه است که حزب «یمینا» به رهبری «نفتالی بنت» با تمرکز روی ناکارآمدی «نتانیاهو» در کنترل بحران کرونا و بیکاری هیزم بر آتش خشم ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌ریزد. شاید تا پیش از این، سیاست این حزب چندان قابل هضم نبود اما پس از اینکه در هفته اخیر 6 کرسی این حزب در کنست به 13 و سپس 16 کرسی رسید و حزب لیکود «نتانیاهو» از 31 کرسی به 21 کرسی تنزل یافت، اهداف پشت پرده «یمینا» برای زمینه‌سازی سقوط «نتانیاهو» مشخص شد. ریزش لیکود و تقویت یمینا برای کارشناسان دور از ذهن نبود چراکه کمپین «بنت» برای این هدف یک برنامه‌ریزی حساب شده داشت و پرانگیزه با برجسته کردن نقاط ضعف نتانیاهو در بحران کرونا، انحرافات سیاسی نتانیاهو و مشکلات اقتصادی توانست به هدف خود برسد. «بنت» به قیمت نابودی «نتانیاهو» محبوب شده است. از سوی دیگر سختگیری‌های «رونی گامزو»، مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل برای کنترل بحران کرونا به نوعی مؤید حرف‌های «بنت» برای مردم بود و همین امر برای محبوبیتش کافی به نظر می‌رسید.
«روی شارون»، خبرنگار شبکه اسرائیلی «کان» گفت: «آنچه پروفسور گامزو می‌گوید همان چیزی است که «بنت» سه ماه پیش پیشنهاد کرد.» به نظر می‌رسد «بنت» قصد جانشینی «نتانیاهو» را نیز در سر می‌پروراند. «شولمو فیلبر»، کارشناس نظرسنجی‌های اسرائیل معتقد است: «اگر نام «نتانیاهو» از لیکود برداشته شود از 31 کرسی‌شان شاید 18 تا 20 تا باقی بماند پس وقتی نتانیاهو نباشد 10 تا 12 کرسی لیکود برای رقیب باز خواهد شد. روز بعد از سقوط «نتانیاهو»؛ روز جایگزینی «لیکود» است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/1/550383/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها